سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوتين خطاب به اوباما:

روسيه حق دارد از منافع خود در شبه جزیره کريمه محافظت کند/ آمريکا خواستار استقرار ناظران سازمان ملل متحد را در اوکراين است

ولادیمیر پوتین خطاب به باراک اوباما گفت این کشور حق دارد از منافع خود در کریمه محافظت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛شبکه ی تلویزیونی پرس تیوی اعلام کرد:ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت اگر در منطقه ی کریمه خشونت وجود داشته باشد روسیه حق دارد از منافع خود محافظت کند.

کرملین در بیانیه ای که در اینترنت منتشر شد اعلام کرد اوباما در این گفتگو درباره احتمال مداخله نظامی روسیه در اوکراین ابراز نگرانی کرد. 

این بیانیه می افزاید، پوتین در واکنش به ابراز نگرانی اوباما درباره احتمال استفاده از نیروهای مسلح روسیه در خاک اوکراین، به اقدامات تحریک آمیز و جنایتکارانه قوم گرایان تندرو که مقامات کیف به آن دامن می زنند اشاره کرد. رئیس جمهور روسیه گفت خطری واقعی جان و سلامت شهروندان روس زبان را در خاک اوکراین تهدید می کند. پوتین تاکید کرد در صورتی که خشونت در مناطق شرقی اوکراین و در شبه جزیره کریمه گسترش یابد روسیه حق خود را برای محافظت از منافع خود و منافع روس زبان هایی که در آنجا زندگی می کنند محفوظ می داند. 

معترضان مخالف مقامات جدید کیف روز شنبه در چند منطقه عمدتا روس زبان در جنوب و شرق اوکراین تظاهرات برپا کردند. شبه جزیره کریمه تنها منطقه اوکراین است که اکثر ساکنان آن روس زبان هستند. 

کرملین اعلام کرد پوتین همچنین تلفنی با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد گفتگو کرد. پوتین به دبیرکل سازمان ملل گفت در صورتی که روس زبان ها در اوکراین هدف خشونت قرار گیرند روسیه هر اقدامی را که ضروری و مطابق با قوانین بین المللی باشد انجام خواهد داد. پوتین در گفتگو با اولاند نیز گفت از زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین،  شهروندان روس زبان در این کشور با تهدید واقعی مواجه هستند. 

همچنین کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درمورد اقدامات « تحریک آمیز و جنایتکارانه » ملی گرایان افراطی که تحت تاثیر مقامات اوکراین هستند ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر به ، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد « استقرار فوري » ناظران سازمان ملل متحد و سازمان امنيت و همکاري اروپا را در اوکراين خواستار شد و گفت تجاوز روسيه به شبه جزيره کريمه فاقد پايه و اساس قانوني است.

"سامانتا پاور" در جلسه  شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ی اوکراین گفت: آمریکا درخواست خود از جامعه ی بین المللی برای حمایت از دولت جدید اوکراین  و جلوگیری از خشونت های بی مورد را تکرار می کند. من می خواهم چند دقیقه ای را صرف پاسخ دادن به سخنان نماینده ی روسیه در سازمان ملل متحد اختصاص بدهم.

عمل کردن به مراتب گویا تر از حرف زدن خالی است. دومای روسیه استفاده از توان نظامی در اوکراین را تصویب کرد. این اقدام همانقدر که بی ثبات کننده است خطرناک هم هست. ما عمیقا از گزارش های مربوط به مداخله ی نظامی روسیه در کریمه آزرده خاطر شدیم .این اقدام فاقد مبنای حقوقی است.

وی همچنین در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین ، توقف مداخله روسیه را در اوکراین خواستار شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.