سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان نظامی سابق اسرائيلی به نقش داشتن در آشوب‌ها و نبرد با نيروهای دولتی اوکراين

یکی از نظامیان سابق ارتش رژیم صهیونیستی به نبرد با نیروهای دولتی اوکراین در خشونت های خیابانی اخیر در این کشور اذعان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛روزنامه ی اسرائیلی هاآرتص در وبگاه خود نوشت: نظامی سابق اسرائیلی که فرماندهی یگان نبرد خیابانی در اوکراین را برعهده داشت نیروهای تحت امرش را « کلاه آبی های میدان» نامید. این نامگذاری درحالی است که کلاه خودهای این نیروها به رنگ قهوه ای بود. نام مستعار این نظامی « دلتا» است و دلتا اکنون یک نیروی شبه نظامی یهودی است که در انقلاب اوکراین مشارکت داشته است. این نظامی در زیر کلاه خودش عرقچین یهودی نیز می‌گذاشت. این نظامی با نام مستعار دلتا یک نظامی سابق اسرائیلی است که زادگاهش اوکراین است و در ارتش اسرائیل فعالیت می کرد. وی روز پنج‌شنبه به شرط آنکه هویتش فاش نشود با « جوئیش تلگرافیک ایجنسی »مصاحبه کرده بود. این نظامی سابق در مصاحبه‌ خود توضیح داد که چگونه از مهارت‌های رزمی خود که در گردان تجسسی« شولاله شیمهون» در تیپ پیاده‌ی « گیواتی» کسب کرده بود برای کمک به مبارزان خیابانی در کیف استفاده کرد. وی نیرویی متشکل از 40 مرد و زن را فرماندهی کرد که درمیان آنها چندین نفر از نیروهای کهنه کار ارتش اسرائیل نیز حضور داشتند. این افراد در درگیری‌های خشن با نیروهای دولتی اوکراین نقش داشتند.

این گزارش می افزاید:چندین یهودی اوکراینی از جمله موشه عزمان خاخام یهودی که از مدعیان عنوان خاخام ارشد است هویت و نقش دلتا در انقلاب تمام نشده ی اوکراین را تائید کردند.

عنان مستعار کلاه آبی ها اشاره به نیروی صلح بان سازمان ملل متحد دارد، این نام پس از آن برای این گروه اتخاذ شد که یگان دلتا در ماه گذشته ی میلادی مانع از اقدام یک گروه تبهکار در به آتش کشیدن ساختمانی شد که پلیس اوکراین آن را اشغال کرده بود.

این نظامی افزود:در این ساختمان شمار زیادی از افسران حضور داشتند درحالیکه 1200تظاهرکننده آن را محاصره کرده بودند و می خواستند آن‌ها را زنده بسوزانند.

این نظامی می گوید: ما درباره ی مسیر خروج امن برای این افسران مداخله و مذاکره کردیم اما مشکل این بود که این افسران بدون تفنگ‌های خود خارج نمی شدند و می گفتند که چنین دستوری دارند.

دلتا در ادامه مصاحبه ی خود با جوئیش تلگرافیک ایجنسی گفت: یگان تحت امرش برای تظاهرکنندگان استدلال  و آنان را متقاعد کرد که اجازه بدهند تا این افسران به همراه تفنگهایشان از ساختمان خارج شوند.

این گزارش می افزاید:کلاه آبی ها متشکل از 35 مرد و زنی بود که یهودی نیستند ولی فرماندهی آنها بر عهده 5 نظامی سابق اسرائیلی بود. دلتا یک یهودی افراطی است که سالهای آخر دهه سی سالگی خود را سپری می کند ولی مرتبا در کنیسه‌ « عزمان برودسکی » عبادت می کند. این نظامی سابق از صحبت کردن درباره ی زندگی شخصی‌اش خودداری کرد.

دلتا که در دهه 1990 به اسرائیل مهاجرت کرده بود چندین سال پیش به اوکراین بازگشت و به عنوان تاجر در این کشور فعالیت می کرد. وی می گوید  پس از آنکه شاهد خشونت نیروهای دولتی علیه تظاهرکنندگان بود ، به عنوان یک داوطلب در سی ام نوامبر به جنبش اعتراضی ملحق شد.

وی گفت:« من غیر نظامیان غیر مسلحی را دیدم که هیچ سابقه ی نظامی نداشتند  ولی در مواجه شدن با یک ماشین نظامی با تجربه، زمینگیر شده بودند. دیدن این صحنه باعث شد خون من به جوش بیاید.من به این افراد ملحق شدم و شروع به جنگیدن به آن شیوه ای کردم که در مانورهای نبرد شهری آموخته بودم. مردم دنباله روی من شدند و من دیدم که فرمانده ی یک عده جوان شدم.»

وی گفت: « دیگر نظامیان سابق ارتش اسرائیل هم وقتی دیدند که همرزم سابق آنها فرماندهی گروه را برعهده دارد به گروه ملحق شدند.»

یک نظامی سابق دیگر هم که عضو این یگان است گفت از فعالان مرتبط با « اسوبودا» دستور می گیرد. اسوبودا یک حزب تندروی ملی گرا است که اغلب به ضد یهودی بودن متهم شده است و گفته می شود که اعضای آن در سازماندهی تظاهرات مخالفان نقشی کلیدی داشته اند.

این نظامی گفت: من به اسوبودا تعلق ندارم اما از آنها دستور می گیرم. آنها می دانند که من اسرائیلی ، یهودی و نظامی سابق ارتش اسرائیل هستم. آنها به من برادر خطاب می کنند. آنها می گویند آنچه که درباره اسوبودا گفته شده است اغراق است. من از آنها خوشم نمی آید نه به این خاطر که ضد یهودی هستند بلکه به علت بی نظمی و عدم انسجام آن‌ها علاقه ای به آنان ندارم.

آریل کوهن محقق ارشد اندیشکده ی بنیاد هریتج در واشنگتن می گوید موقعیت فرماندهی اسوبودا در انقلاب مخفی نیست .

کوهن گفت: نیروی محرک در  نبرد میدانی در اوکراین نیروهای ملی گرا هستند که علیه « تیم های تسلیحات و تاکتیک های ویژه» و علیه تک تیراندازها نبرد می کردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.