سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/ یش قارداش:

تفرجگاه تفریحی بازمانده ازدوران شاه قاجار در خراسان شمالی

بش قارداش یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان بجنورد می باشد که از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی پنج برادر می باشد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، این پارک 6در کیلومتری جاده بجنورد- اسفراین واقع شده است که با دارا بودن آب فراوان، درختان چنار قدیمی استخر شنا، فروشگاه های عرضه مواد غذایی، نماز خانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و ... در طول سال گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید.

پلان این بنا مستطیلی و طرح آن از یکی گنبد خانه در وسط و دو تا اتاق کوچکتر در دو سوی آن تشکیل شده است. این بنای تاریخی به شماره 4136 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آب چشمه بش قارداش از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه بیرون می ریزد. که در روزگار دیرین آب چشمه در سمت بالا و میانه کوه بیرون می زده و هم اکنون شکافها و مسیرهای آب نیز برروی کوه جای مانده است.

در پایین کوه یک شعار سنگ تراشیده ای وجود دارد که شعار زرتشتیان یعنی پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک برروی کوه حک شده است سنگتراش این اثر اسماعیل جزمی نقاش، خطاط و سنگ تراش بجنوردی می باشد که در سال ۱۳۰۰ و اندی این سخن را تراشیده و به گفته خودش برای در یاد ماندن در دلها تاریخ آن را به ۱۳۰۰ خورشیدی نوشته است.

در سمت چپ کوه و چشمه بش قارداش یک بنای تاریخی که به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده هم اکنون پابرجاست و در سالهای قبل چندی از خاندان شادلو بجنورد در آن دفن شده اند. در روبروی استخر اصلی بش قارداش یک دروازه از حدود ۲۰۰ سال پیش تا کنون پابرجاست.

خواص معدنی آب بش قارداش

آب چشمه بش قارداش در آبشناسی پزشکی جهت درمان بیماریهای تغذیه ای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی های دستگاه ادراری دارای اهمیت خاصی می باشد.

امکانات

این مکان تفریحی دارای سه استخر می باشد که دو استخر آن برای شنا کودکان و بزرگسالان درست شده است. یک نمازخانه برای مردم و مسافرین محترم و از امکانات در حال ساخت می توان به استخر بانوان اشاره کرد. دیگر امکانات: تلفن همگانی - سوپر مارکت - سیستم روشنایی در شب - پارکینگ - کمپ نیروی انتظامی - پست امداد و نجات هلال احمر - آنتن دهی همراه اول و ایرانسل - آب شرب و سرویس بهداشتی/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.