سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اطلاعاتی درباره دو توافق مهم ایران و امریکا در مذاکرات وین

هیئت های ایران و 1+5 دو توافق شکلی ولی بسیار مهم در وین انجام داده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از ایران هسته ای- برخی منابع دیپلماتیک می گویند هیئت های ایران و 1+5  دو توافق شکلی ولی بسیار مهم در وین انجام داده اند که احتمالا بر فضای مذاکراتی در ماه های آینده تاثیرات جدی خواهد گذاشت.

به گفته این منابع، نخستین توافق این بوده است که دو طرف اظهارات علنی خود علیه یکدیگر را کاهش بدهند.

ظاهرا هدف از این توافق کاهش هزینه های داخلی ایران و امریکا در مسیر مذاکره درباره توافق جامع است.

اگرچه وندی شرمن نماینده امریکا در این مذاکرات یک روز پس از مذاکرات وین به اسراییل رفت و حرف های رادیکال سابق مقام های امریکایی را علیه ایران تکرار کرد، ولی به نظر می رسد تیم ایرانی قصد دارد با جدیت به این توافق پای بند بماند.

کارشناسان در تهران می گویند با این وضع باید انتظار داشت که روند عدم واکنش تیم مذاکره کننده به توهین ها و اظهارات خصمانه امریکایی ها عمیق تر شود.

بنابر گزارش اسکات پترسون خبرنگار کریستین ساینس مانیتور در روز 3 اسفند، مقام های امریکایی اما تاکید دارند که همچنان مواضع خودر ا بیان خواهند کرد.

به نوشته وی، یکی از مقامات ارشد آمریکا پس از دور نخست مذاکرات هسته ای که این هفته در وین از سر گرفته شد گفته است که همه کشورهای حاضر در این مذاکرات مخاطبان داخلی ، شرکاء و دیدگاههایی دارند و مطالبی خواهند گفت که طرف دیگر آن را دوست ندارد. این اتفاق می افتد. آنچه توافق کرده ایم انجام دهیم، فکر کردن به تاثیراتی است که این سخنان بر مذاکره خواهد داشت و تا آنجا که بتوانیم سعی خواهیم کرد به تاثیرات این سخنان فکر کنیم. ما همیشه نمی توانیم این کار را انجام دهیم زیرا برخی اوقات مسائلی باید بیان شود.

تیم مذاکره کننده ایرانی بویژه شخص وزیر خارجه از این حیث که علاقه ای به واکنش نشان دادن به توهین های امریکا ندارد از سوی محافل مختلف در داخل کشور در معرض انتقاد بوده است.

تئوری آقای ظریف ظاهرا این است که هر وقت امریکایی ها به ملت ایران توهین می کنند هدفشان خلاص شدن از فشار کنگره و صهیونیست هاست و بنابراین ضرورتی ندارد به این توهین ها واکنش نشان داده شود.

پترسون همچنین در اظهارنظری که هیچ منبع مستقلی آن را تایید نکرده گفته است که عباس عراقچی مذاکره کننده ایرانی در یک جلسه خصوصی با خبرنگاران از وندی شرمن دفاع کرده است.

وی نوشته است: «خبرنگاری گفت عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران این هفته در وین در نشست توجیهی غیر علنی برای خبرنگاران ایران به «دفاع» از همتای آمریکایی خود پرداخت. عراقچی در آن جلسه، وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا را فردی متعهد به دستیابی به توافق و فردی دانست که ضد ایرانی نیست».

توافق دومی که ظاهرا در نشست وین میان ایران و 1+5 انجام شده این است که هیچ یک از دو طرف جزئیات مذاکرات را تا قبل از رسیدن به پایان کار آشکار نکند.

تیم ایرانی از قبل نشان داده که به این روش علاقمند است و جزئیات آنچه را که روی میز قرار دارد تنها زمانی آشکار می کند که توافق انجام شده و دیگر از دست کسی کاری ساخته نیست.

مایکل ویلنر، نویسنده روزنامه صهیونیستی جروزالم پست روز 4 اسفند وجود چنین توافقی را به نقل از منابع غربی تایید کرده است.

وی می گوید امریکایی ها تاکید می کنند «در مذاکرات باید تمام نگرانی هایشان رفع شود» ولی حاضر به بیان جزئیات نیستند.
برچسب ها: اطلاعات ، توافق ، مذاکرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.