سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

مسجد مشیر الملک شاهکار معماری اسلامی در فارس

مسجد مشیرالملک از دید استحکام و معماری مانند مسجد وکیل و از شاهکارهای معماری اسلامی در شیراز است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ ساخت این مسجد به دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک والی فارس در سال 1264هجری قمری آغاز و در سال 1274 هجری قمری پس از 10 سال به پایان رسید.

این مسجد از دید استحکام و معماری مانند مسجد وکیل است و ساختمان مسجد دارای چند شبستان و چند حجره دو طبقه است و در ناحیه غربی مسجد، طاق نمایی بلند وجود دارد و در پشت آن ، شبستان اصلی مسجد قرار دارد در بالای این اتاق ، ساعتی زیبا دیده می شود.

محراب مسجد مشیرالملک به گونه زیبایی کاشی کاری شده و درون آن نیز بر روی سنگ مرمر سوره توحید را با خط نسخ زیبا نوشته شده است.

این مسجد دارای سه شبستان و بخشهای مختلفی است که هر کدام ارزش خاص خود را دارند که در

سر در مسجد مشیر که ضلع شرقی مسجد قرار دارد و در بازارچه ارامنه باز می شده به یک هشتی خاص متصل می شود هشتی مسجد مشیر ضمن دید به حیاط مسجد به دو راه تقسیم می شود سمت راست در مسیر رسیدن به حیاط سرویس بهداشتی و چایخانه و راه پله شاه نشین مردانه و در سمت چپ سرویس بهداشتی و چایخانه و راه پله شاه نشین زنانه قرار داشته و مردمی که از حیاط مسجد قصد عبور داشته اند استراحتی می کرده اند.

در حیاط مسجد حوضی بزرگ قرار دارد و در سه ضلع آن ایوان های بزرگ و زیبایی قرار دارد که علاوه بر زیبایی کاریری های متعددی دارند همچنین این مسجد دارای سه شبستان برای فصول مختلف است.

شبستان غربی، یک شبستان تابستانه بوده است، در ضلع شرقی این شبستان ایوان بزرگ و زیبایی قرار دارد که مانع تابش آفتاب صبح به این شیستان می شده، سقف این شبستان دو لایه است و مانع تابش آفتاب ظهر بوده و دیوار غربی نیز دو لایه بوده است و مانع تابش آفتاب عصر است.

بادگیری در ضلع غربی این شبستان قرار دارد که درون آن کنف خیس می گذاشتند و خنکی این شبستان در ضلع دو چندان می شده است.

شبستان جنوبی یک شبستان بهاره بوده و درب و پنجره های متعدد دارد و در سقف نیز پنجره هایی جهت خنکی بیشتر قرار دارد.

شبستان شمالی یک شبستان زمستانه بوده و در زمستان های خیلی سرد تنها با چند منقل زغال کاملا گرم می شده است، این شبستان فاقد پنجره بوده و تنها دو درب کوچک، آن هم در انتهای راهرو دارد و کف آن از کف مسجد 60 سانتی متر بالا تر است.

ایوان شمالی که در ضلع جنوبی این شبستان قرار دارد در تمام طول روز نور خورشید را دریافت می کند و دیوارهای آن همیشه گرما را به شبستان که کف آن بالا آمده انتقال می داده است. در سقف آن چند سوراخ برای انتقال دود منقل ها قرار دارد. این شبستان به دلیل بلندی ایوان شمالی هیچ جریان بادی را تجربه نمی کند.

ایوان شمالی یا طاق چهار کاسه مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکار های معماری اسلامی است. از نکات حائز اهمیت در مورد این طاق، مقرنس کاری ایست ک علاوه بر زیبایی، کارایی خاصی برای گرمایش شبستان زمستانه دارد، این ایوان به طاق مروارید مشهور است./س

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
خواهشمند است از تخریب مسجد به علت عدم مرمت جلوگیری شود