سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

آغازنام نويسي برای اهدا سلولهای بنیادی در دومين بانک سلولهاي بنيادي کشور

رئيس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکي گفت : دومين بانک سلولهاي بنيادي کشور پس از بيمارستان شريعتي تهران در مشهد راه اندازي مي شود.

 

دکتر علي قاسمي درگفتگوبا خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،بااشاره به آغاز نام نويسي برای اهدا سلولهای بنیادی در این بانکافزود : داوطلبان براي نام نويسي و اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي http://researches.mums.ac.ir/sites/stemcell/Lists/List/newform.aspx مراجعه کنند.

او گفت : ‌گروه زیادی از بیماران به علت ابتلا به بیماریهای سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند که ‌ بهترین دهنده پیوند خواهر، برادر و خویشاوندان نزدیک است و برای انجام پیوند باید سیستم HLA در فرد دهنده و گیرنده یکسان باشد و فقط 25درصد بیماران ممکن است دهنده پیوند مناسب خویشاوند داشته باشند.

رئيس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: 75 درصد اين دسته از بيماران، نیازمند اهدا کنندگان سلولهای بنیادی غیر خویشاوند هستند کهبرای تامين اطلاعات ژنتيکي کار ذخيره سازي سلولهاي بنيادي از داوطلبانی که تمايل به اهداء سلولهاي بنيادي خود هستندانجام می شود.

دکتر قاسمی افزود : هم اکنون در سطح جهان بانک سلولهاي بنيادي فعال است اما نه فقط دسترسي به اين بانکها آسان نيست بلکه هزينه هاي اهداء سلولهاي بنيادي از طريق بانکها بسيار بالاست.

رئيس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد بر اينکه از دهنده پیوند عضوی گرفته نمی شود بلکه از سلولهای بنیادی آنها استفاده خواهد شد تصريح کرد:شرکت در این برنامه به صورت داوطلبانه و بدون هيچ هزينه اي است و داوطلبان در هر زمان می توانند از ادامه شرکت در برنامه انصراف دهند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهدگفت: داوطلب در زمان ضروري براي انجام آزمايش ساده خون به بيمارستان منتصريه مراجعه می کند تا بتوان اطلاعات ژنتيکي او را ثبت کرد.

دکتر قاسمي افزود : ‌اطلاعات ژنتيکي فرد دهنده در بانک سلولهاي بنيادي به طور محرمانه نگهداري می شود و در صورت نياز در زمان تشابه اطلاعات ژنتيکي بيماري با فرد داوطلب دهنده از او خواسته مي شود که براي اهداء ( باز هم در صورت تمايل ) به مرکز مراجعه کند.

رئيس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت : انجام اين اقدام خداپسندانه هيچ گونه عوارضي براي فرد داوطلب ندارد و با انجام آن مي توان جان يک بيمار را از مرگ نجات داد./س



برچسب ها: سلول ، بنیادی ، بانک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.