سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"بولتون": دیپلماسی "اوباما" در خاورمیانه یک شکست محسوب می‌شود

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل هشدار داد راهکارهای اوباما برای حل مسائل عمده خاورمیانه محکوم به شکست است و این روند به کاهش خطرناک نفوذ آمریکا در منطقه و جهان منتهی خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه بوستون هرالد، "جان بولتون" نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای با عنوان «دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه یک شکست محسوب می‌شود» که در این نشریه چاپ شده است، نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، سه اقدام دیپلماتیک مهم را در خاورمیانه دنبال می‌کند که به یکی برنامه هسته ای ایران، دیگری به مناقشه سوریه و طرح سوم به کشمکش دیرینه بین اسرائیل و فلسطینیان معطوف است. اوباما و دولت او در هر سه این حوزه‌ها، از وجهه و وقت و نیروی آمریکا بسیار مایه گذاشته اند.

بولتون نوشت: این سه تلاش دیپلماتیک، گرچه به ندرت یکجا ارزیابی می شوند، به عنوان سه بسته راهبردی مهم برای کاخ سفیدی تلقی می شود که چندان نگران سیاست خارجی نیست. این اقدامات بازتاب دیدگاه اوباما به نقش بین المللی آمریکا است، که عمدتا بر حرف و لفاظی استوار است. در نتیجه ایران از حمله نظامی آمریکا بیم ندارد، و اکنون در نتیجه توافق مقدماتی ماه نوامبر در ژنو، حتی دیگر از تحریم های اقتصادی نیز واهمه ای ندارد. بشار اسد در سوریه هم هیچ دورنمایی از مداخله نظامی عملی آمریکا مشاهده نمی‌کند؛ و در خصوص موضوع اسرائیل و فلسطینیان، بیشترین فشار بر اسرائیل وارد شده است که قوی ترین متحد منطقه ای واشنگتن به شمار می رود.

وی ادامه داد: هر سه مانور دیپلماتیک اوباما بر پایه غلط بنا شده است و تقریبا به طور قطع به شکست منتهی می شود. شکست در یکی از این سه راهکار، بسیار بد است و شکست در هر سه افتضاح خواهد بود.شکست قریب الوقوع دیپلماسی آمریکا یک گمانه زنی بیهوده درباره آینده ای دوردست نیست. افول وجهه ما در سطح جهان، موضوعی است که اکنون مشهود است. زمانی که هر سه مذاکرات خاورمیانه به ترتیب شکست بخورند، نفوذ آمریکا بیش از پیش کاهش خواهد یافت. دوستان و دشمنان سرگرم تنظیم مجدد سیاستگذاری های خود هستند زیرا این شکست و عواملی که آن را رقم می زنند، پیامدهای متعدد برای آنها خواهند داشت.

به نوشته بولتون، اشتباهات ادامه دار اوباما قابل پیشگیری بود. یک رئیس جمهور کمتر ایدئولوژیک و بیشتر واقع گرا و تیزبین می توانست قدرت و منافع آمریکا را حفظ کند و به جای آنکه اشتباهات خام اوباما را مرتکب شود، می دانست چطور از قدرت در خدمت منابع بهره برداری کند. اشتباه اول اوباما قرائت نادرست داشتن از دشمن است. اشتباه دوم نشناختن دشمنان است. اوباما سه سال بحث کرد که روسیه با اهداف او در انتقال قدرت در سوریه از بشار اسد به نظامی دیگر، شریک است. این هرگز صحت نداشت. اشتباه سوم نشناختن دوستان است. مذاکره با تشکیلات خودگردان به مذاکره با یک نهاد توخالی شباهت دارد. و در مقابل این رفتار با فلسطینیان، رفتار اوباما با اسرائیل نیز به نحوی است که طرف اسرائیلی را مشکل ساز می داند.

وی افزود: در نظر نداشتن این واقعیات و پیش بینی نکردن پیامدهای آنها، آمریکا را ناتوان می سازد و متحدان آن را دلسرد و دشمنان آن را جسور می کند. شکست قریب الوقوع هر سه ابتکار عمل های اوباما در مذاکرات، دولت های خارجی را متقاعد خواهد ساخت سیاست های او نفوذ واشنگتن در خاورمیانه را به شدت کاهش داده است.در مقابل ایران قدرتمندتر ظاهر خواهد شد. به نظر می رسد اسد در قدرت باقی بماند، این قضیه به خودی خود بد است اما بدتر از آن تاثیر این مسئله بر قوت بخشیدن به ایران و روسیه است. اسرائیل به واشنگتن حتی کمتر از امروز اعتماد خواهد داشت و جالب آنکه فلسطینی ها نیز ضد آمریکایی تر می شوند زیرا اوباما قادر نخواهد بود امتیازاتی را که از طرف اسرائیل پیش بینی کرده بود، به آنها بدهد.

بولتون در پایان نوشت: شاید این دورنما از شکست راهبردی گسترده اوباما و آمریکا را بیدار کند اما این امر بعید به نظر می رسد. شاید خطری فزاینده نظیر آنچه در یازده سپتامبر رخ داد و بروز فاجعه ای دیگر بتواند هشیاری لازم را در دولت آمریکا ایجاد کند. چنانچه ما به روند فعلی ادامه دهیم، تراژدی در انتظار ماست.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.