سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو؛

کاهش شدید آب در سد "زاینده رود"

مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از کاهش شديد آب سد زاينده‌رود اصفهان خبر داد.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حميدرضا جانباز در نشست بررسي مشکلات تامين آب شهرها و روستاهاي استان اصفهان گفت: اصفهاني‌ها بايد در ماه پاياني سال مانند ماه‌هاي گرم سال در مصرف آب صرفه‌جويي کنند تا آب شرب بدون مشکل تامين شود.

وي افزود: تامين آب شرب استان اصفهان که شامل بيش از 56 شهر و 300 روستاست، ازطريق زاينده‌رود صورت مي‌گيرد که متاسفانه در سال‌هاي اخير به‌دليل خشکسالي، آب سد زاينده‌رود بسيار کاهش يافته و هم‌اکنون به کمتر از يک‌چهاردهم ظرفيت آن رسيده است.

وي ‌گفت : اين امر موجب شده است بسياري از چاه‌ها که از ديگر منابع تامين آب شرب محسوب مي‌شود، خشک و از مدار بهره‌برداري خارج شود وحفر و تجهيز 76 حلقه چاه در اصفهان در دستورکار قرار گرفته است.

وي مديريت هوشمند مصرف را بسيار مهم دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به پيش‌بيني هواشناسي، امسال بارندگي در استان اصفهان در حد نرمال نيست و به ‌منظور غلبه بر مشکل کم‌آبي در اصفهان بايد مديريت هوشمند آب در دستورکار قرار گيرد که با مديريت فشار آب و کاهش هدررفت آب امکان پذير است.

مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور به کاهش آب بدون درآمد در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه از سال 1386 تاکنون، ميزان آب بدون درآمد در استان اصفهان رو به کاهش بوده و هم‌اکنون به 21 درصد رسيده است.

وي درباره چگونگي اصلاح شبکه‌هاي آب که به کاهش هدررفت آب در استان اصفهان منجر مي‌شود، گفت : اصلاح بموقع شبکه‌هاي فرسوده آب به اعتبار لازم نياز دارد که در برنامه‌هاي بلندمدت شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور، تدابيري به اين منظور در نظر گرفته شده است.

وي افزود: در بسياري از کشورها هزينه اصلاح شبکه‌هاي فرسوده از طريق تعرفه‌هاي آب صورت مي‌گيرد اما متاسفانه در حال حاضر ميزان تعرفه آب‌بها در کشور قابل توجه نيست و آب‌بهاي حدود 72 درصد از مشترکان کمتر از 2500 تومان است و اگر دستورالعملي مبني‌بر تعرفه‌هاي مجزا براي مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شود، مي‌توان برنامه‌هايي براي اصلاح و نگهداري شبکه‌هاي فرسوده آب در دستورکار قرار داد.

جانباز همچنين به برنامه‌هاي شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور براي تامين آب شرب استان اصفهان اشاره و تاکيد کرد: شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با تدوين برنامه‌هاي کوتاه، ميان و بلندمدت درصدد تامين آب شرب پايدار بيش از 56 شهر و 300 روستاي اصفهان از حوضه زاينده‌رود است.

وي استفاده از پساب فاضلاب را در واحدهاي صنعتي بسيار مهم دانست و تصريح کرد: بايد در استان اصفهان با همکاري استاندار ؛ صنايع استان نياز آبي خود را ازطريق پساب فاضلاب برطرف کند تا وابستگي آنها به آب حوضه زاينده‌رود کاهش يابد و ديگر بهره‌برداران بتوانند استفاده پايدارتري از حوضه زاينده‌رود داشته باشند.
برچسب ها: سد ، آب ، زاینده رود ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.