به گزارش حوزه فرهنگی
باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی ،"بابک دربیکی" روز یکشنبه در تشریح برنامه های همایش دو روزه روابط عمومی های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، سازمان ها و مراکز تابعه، گفت: تبیین سیاست های آتی از مهمترین اهداف این گردهمایی است .
مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یادآور شد: یکپارچگی استراتژی ها، هم افزایی دانش و بالندگی فرهنگی شعار اصلی این همایش است .
مشاور وزیر ارشاد این توضیح را نیز داد که تلاش شده درهمایش روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک استراتژی یکپارچه در ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی اجرا شود .
دربیکی افزود: مشکلات موجود در روابط عمومی ها، نقش و جایگاه آنها در معرفی سازمان و بخش خود، ارایه الگوهای مناسب برای ایجاد روابط عمومی یکپارچه در این همایش مورد بررسی قرار گرفته است .
دربیکی در ادامه به حضور جمعی از استادان و فعالان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی کشور در این همایش اشاره کرد و گفت: بی شک حضور این افراد نقش بی بدیلی در ارتقای معلومات و فراگیری اصول حرفه ای روابط عمومی ها درجهت برداشتن گام های رو به جلو موثر سازمان ها و جامعه خواهد داشت.
به گفته وی هراندازه ارتباط در روابط عمومی، به طور مفید مستمر و به نحو تاثیر گذار گسترش یافته باشد، همان اندازه آن فرد، گروه و موسسه در دستیابی به اهداف خود موفق تر می شود.
از نظر دربیکی امروزه، دستگاه های دولتی روز به روز وسیع ترشده ، وظایف آنها سنگین تر و پیچیده تر می شود لذا این روند فعالیت گوناگون آنها را متحول کرده و میان مردم و دولت و نیز ارکان دولتی روابط نزدیکتر برقرار می شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد اظهار داشت: با توجه به وظایف کلی ، روابط عمومی در حقیقت می تواند، درحکم حلقه واسط میان دولت و مردم نقش قابل قبولی ایفا کند.
به گفته دربیکی روابط عمومی مجموعه ای از فعالیت های ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های عملی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفت و گو برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری گفتاری دیداری و شنیداری است.
به گفته ربیکی ، گستره فعالیت های روابط عمومی در درون و بیرون سازمان فراگیرتر از فعالیت واحدهای دیگر است. به همین لحاظ، ارتقای جایگاه روابط عمومی و سطح تشکیلات آن باید به گونه ای باشد که بتواند در یک فضای ارتباطی مناسب به رسالت خود عمل کند.
مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد همچنین تاکید کرد: هنر روابط عمومی ها اعمال مدیریتی است که دیدگاه جامعه را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد و عملکرد سازمان خود را با مصلحت جمعی و وجدان اجتماعی منطبق می کند بنابراین روابط عمومی ها در یک دیدگاه تخصصی نوعی مدیریت با عملکردی آگاهانه، پیوست و برنامه ریزی شده است که شکل گیری افکار عمومی منطبق با سیاست های سازمان را رسالت بزرگی برای خود می داند و براساس آن می توان میان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومی حسن تفاهم ایجاد کند.
مشاور وزیرارشاد اظهار داشت: سیاستگذاری به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراری ارتباط میان مردم، نخبگان و رسانه ها با سازمان و همچنین اطلاع رسانی درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودی روابط عمومی در کنار مدیریت سازمان را توجیه می کند و همه این موارد صرف نظر از سایر وظایف روابط عمومی در حوزه های تبلیغات، امور فرهنگی، نمایشگاه ها و... است که البته نباید آن ها را نادیده گرفت و در هر سازمان متناسب با سیاست های سازمان طراحی و اجرا می شود.
دربیکی در ادامه با تشریح بحث نقش روابط عمومی و تبلیغات اشاره کرد و گفت: روابط عمومی و تبلیغات دو مقوله جداگانه از یکدیگرند و از نظرهدف، شیوه، ماهیت و الگوی ارتباطی توجه به موازین اخلاقی و نقش مخاطب، تفاوت فاحشی دارند .
به گفته وی روابط عمومی جریان دوسویه اخبار و اطلاعات است. مردم در قبال روابط عمومی پرسشگر هستند لذا روابط عمومی های سازمان ها در مقابل مردم پاسخگوهستند. درحالی که مخاطب در مقابل تبلیغات بی نقش و احیانا دارای نقش منفعل است و به پرسشهای او پاسخ داده نمی شود.
مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد همچنین به برخی از چالش های پیش روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: از جمله چالش هایی که روابط عمومی ها امروزه با آن مواجه اند، چالش حرفه ای بودن کارکنان و کارشناسان آن است.
دربیکی تصریح کرد: متاسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی ها بسیار اندک است؛ به طوریکه این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، جواب گوی نیاز دستگاه ها نیستند.
مشاور وزیر ارشاد اضافه کرد: جدا از ویژگی های خاص، اکتسابی و اصلی، کارشناس روابط عمومی بایستی از یک سری ویژگی های شامل استعداد مدیریت، هیجان و شور داشتن استعداد دگرگونی مثبت، فرصت جویی آگاهانه، کارآفرینی، بهره هوشی بالا، کنجکاوی، سرزنده بودن، داشتن فن بیان خوب از امور، ظاهر مناسب، ذوق و شوق (استعداد طبیعی)، آینده نگری وشخصیت ترغیبی و متقاعد کننده ذاتی نیز بهره مند باشد.
به گفته دربیکی یک کارشناس روابط عمومی باید بتواند عوامل مورد نیاز برای پذیرش توسط مخاطب را در خودپرورش دهد وبنابراین اخلاق پسندیده، انگیزه قوی، مثبت اندیشی و خوشبینی و پویایی، در این زمینه تأثیرشگرفی دارند.
مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد تاکید کرد که در یک فراگرد ارتباطی، همسویی با مخاطبان، صداقت، حاضر جوابی، خلوص و وضع ظاهری مناسب ارتباط گر، نقش بسیار مهمی را در موثر بودن جریان ارتباط ایفا می کند و مجموعه این ویژگی ها، کارشناس روابط عمومی را از جایگاه بسیار والایی برخوردار می سازد.
وی ارتباط نوشتاری و گفتاری دارای مهارت و تجربه، قدرت قضاوت صحیح ، اعتماد به نفس و اتخاذ تصمیم درست در لحظات سخت و بحرانی ، قدرت دریافت نقطه نظرهای مدیران و توانایی تنظیم کار خود و پیش بردن برنامه ها بدون راهنمایی دیگران ، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیط کار، درک سریع موقعیت های پیش آمده و پیش بینی آثار نهایی مسائل،شناخت اصول فلسفه و واقعیات سازمان از ویژگی های روابط عمومی سرآمد برشمرد.
به گفته وی ، داشتن تخصص در رشته روابط عمومی و تسلط بر تکنیک های آن و تسلط بر کارهای رسانه های گروهی و فراگیری فنون تشویق ، ترغیب و تبلیغ دیگران و تسلط بر تکنیک های ترویج و اشاعه افکار، پیرامون دانش مدیریت و نحوه عمل سازمان اطلاعات کافی داشته باشد. داشتن توانایی برای حل مشکلات پیش آمده از دیگر خصوصیاتی است که از یک مدیر روابط عمومی انتظار می رود .
دربیکی تصریح کرد : مسئولیت پذیر بودن و اشتیاق و انگیزه برای انجام کار، صبر وشکیبایی در شنیدن وگوش دادن از دیگران، قدرت سازمان دهی واداره زیردستان، ایمان به حرفه و رسالت خطیر خود، احساس مسئولیت نسبت به جامعه و منافع همگان، احساس وفاداری و صداقت به استانداردهای حرفه خود، در هر شرایط و تحت هر مقرراتی از اصول اخــلاقی، شرف ، صداقت ، درستی و راستی دفاع کردن در برنامه ریزیهای خود، داشتن ابتکار و خلاقیت درامور، آشنایی با فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و... را از ویژگیها و خصوصیات مهم و بارز مسئولان یک روابط عمومی سرآمد است.
مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در خاتمه تصریح کرد که نباید میان مدیر روابط عمومی و مدیریت و بدنه سازمان فاصله ای وجود داشته باشد و مسئولان روابط عمومی ها همواره باید با بدنه بیرونی سازمان به ویژه نهادها، سازمانها، مراکز و واحدهای مختلف و مسئولان در بخش های گوناگون تعامل برقرار کرده و همواره این ارتباط و تعاملات بصورت مستمرادامه داشته باشد.
همایش 2 روزه روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانها و مراکز تابعه عصر امروز یکشنبه به کار خود پایان می دهد.
برگزاری کلاسها و میزگردهای آموزشی و تخصصی با حضور جمعی از اساتید و فعالان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی از جمله محورهای این همایش بود.
انتهای پیام/