سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

کازرون از کهن ترین مناطق استان فارس با جاذبه های فراوان

شهرستان کازرون از کهن ترین مناطق استان فارس به شمارمی رود که علاوه بر آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی ، دارای جلوه های طبیعی بسیاری است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ 

این شهرستان با 4064کیلومتر مربع و مرکزآن ، در 154 کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته است.

که از شمال با شهرستان ممسنی ،از شرق با شیراز ، از جنوب شرقی با شهرستان فیروز آباد ، از جنوب با شهرستان فراشبند و از غرب با استان بوشهر هم مرز است .

جاذبه های گردشگری:

تنگ چوگان

این تنگه معروف در دره شمالی شهر تاریخی بیشاپور قرار دارد و به نظر می رسد به مناسبت بازی چوگان که از رایج ترین بازیها در دوره شاهان ساسانی بوده به این نام مشهور شده است .

رودخانه شاپور از میان این تنگه می گذرد که در سمت راست این رودخانه و برسینه کوه ، چهار نقش برجسته و در سمت چپ آن دو نقش برجسته از دوران ساسانی برجای مانده است .

بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور در 23 کیلومتری غرب کازرون و در حاشیه رودخانه شاپور قرار گرفته است. این شهر به دوران ساسانیان باز می گردد که به دستور شاپور اول ساسانی ،دومین پادشاه سلسله ساسانی ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر پایه سنگ نبشته پهلوی ستونهای یادبود، مربوط به سال 262 م. است .

وسعت این شهر حدود 200 هکتار برآورد شده است .

معبد آناهیتا

مردم بر این باورند که معبدآناهیتا ، پرستشگاه (فرشته پاسدارآب ، الهه آبهای زیرزمینی و نماد زایش و زیبایی تعلق داشته و محلی برای نیایش آب بوده است.

قلعه دختر

این قلعه در شمالی ترین بخش شهر بیشاپور و بر فراز کوه شاپور قرار گرفته که این قلعه وظیفه نگهبانی از شهر را بر عهده داشته است .

غار و تندیس شاپور اول

این غار در 6 کیلومتری شمال شهر بیشاپور ، در سمت چپ و در ارتفاع 800 متری برسینه کوه شمالی ، غار نسبتا بزرگی وجود دارد که بدلیل وجود تندیس سنگی شاپور اول ساسانی درون آن به این نام معروف شده است.

در ابتدای غار تندیس بسیار عظیم شاپور اول ، به ارتفاع 7 ، عرض شانه 2 متر و وزن تقریبی 30 تن قرار گرفته که از شاهکارهای هنر ساسانی و از ستونهای سنگی تراشیده شده و بزرگترین تندیس سنگی ایران باستان است.

نقش برجسته بهرام و سنگ نبشته پهلوی آن

این نقش برجسته از مهمترین آثار دوران ساسانی است که در بالای این نقش برجسته بزرگترین سنگ نوشته ساسانی به دستور کرتیر، موبد بزرگ ساسانی نوشته شده که این سنگ نوشته در برگیرنده مطالب سه سنگ نوشته معروف نقش رستم ، کعبه زرتشت و نقش رجب است .

این نقش برجسته در روستای سرمشهد و 73 کیلومتری شهرستان کازرون قرار گرفته است .

روستای تاریخی دو سیران

این روستا در مسیر جاده شیراز ، به قائمیه و نرسیده به شهر قائمیه ، یکی از زیبا ترین روستاهای کازرون است که با بافتی تاریخی و کم نظیر وجود دارد .

این روستا پیشنه ای کهن دارد و واژه دوسیران به معنی دوستداران ایران است.

بقعه شیخ امین الدین بلیانی (خانقاه علیا)

شیخ امین الدین از عارفان قرن هفتم و هشتم قمری وستایش شده خواجه حافظ شیرازی بوده است .

آرامگاه وی در شمال شهر کازرون و در کنار کوه قراردارد.

دریاچه پریشان(فامور)

این دریاچه که به زبان محلی "پیرشون"نامیده می شود در 15 کیلومتری شرق شهر کازرون قرار گرفته و 236 کیلومتر مربع وسعت دارد که آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور تامین می شود.

نرگس زارهای کازرون

بخش بسیاری از نرگس زارهای 65 هکتاری کازرون، در مناطق "بلبلک" ،"سرمشهد" ، و " فامور" (بخش جره و بالاده) و "نرگس خشت" (بخش خشت و کنار تخته قرار دارند.) این نرگس زارها از اوایل دی ماه به گل می نشینند و گل دهی آنها تا نیمه های بهمن ماه حدود 45 روز است ./س

انتهای پیام/

برچسب ها: کازرون ، فارس ، تاریخی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.