سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ISC:

نگارش 2 کتاب در حوزه "کلمات فارسی"

دو کتاب سامانه تحلیل حروف ربط و اضافه‌ی زبان فارسی و سامانه تحلیلی حروف ربط و اضافه‌ی زبان فارسی نگارش شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ در مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری سامانه حروف ربط و اضافه‌ی زبان فارسی به قلم محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی و ریشه یابی ماشینی افعال بسیط فارسی در زمان‌های گذشته، حال و آینده توسط شاپور رضا برنجیان به نگارش در آمده است.

بنابراین گزارش این دو کتاب هر کدام حاصل تحقیق این دو نویسنده در حوزه کلمات فارسی بوده است و در نتیجه هر دو فعالیت علمی خلق دو نرم افزار با قابلیت‌های تحلیل و ریشه‌ یابی است.

بر اساس این گزارش، محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی در کتاب " سامانه تحلیل حروف ربط و اضافه‌ی زبان فارسی" سعی در نشان دادن اهمیت انجام پردازش‌ها و تحلیل‌های زبانی با استفاده از نرم افزار‌ها دارد و هدف از پژوهش این است تا نرم افزاری تهیه شود تا بتوان به کمک آن، واژگان زبان فارسی متعلق به شش گروه حروف اضافه‌ ساده، حروف اضافه مرکب، شبه حروف اضافه، حروف نشانه، حروف ربط و حروف مرکب را از متون فارسی استخراج و در قالب جداول و نمودارهای خطی و ستونی ارائه نمود.

بنابراین گزارش، دستور نویسان و نحویان نیز می‌توانند از طریق تحلیل متون خود در نرم افزار مربوط به کاربری‌تر کردن دستورهای خود بیاندیشند.

در ادامه این گزارش شاپور رضا برنجیان، در کتاب " ریشه یابی ماشینی" افعال بسیط فارسی در زمان‌های گذشته، حال و آینده سعی دارد تا طرحی را برای معرفی نرم افزار ریشه یاب ماشینی ارائه دهد، چناچه در بخشی از این کتاب، کارهای انجام گرفته در این خصوص بر روی زبان فارسی به دلیل مشکلاتی که در زمینه رسم الخط فارسی برای سامانه‌های رایانه‌ای وجود دارد، بسیار اندک بوده و در بعضی زمینه‌ها حتی کاری نیز انجام نگرفته است. زیرا ماهیت ساختار دستوری زبان فارسی جهت پردازش آن زبان برای یک نرم افزار نیز بسیار مشکل و پیچیده می‌نماید.

انتهای پیام/
برچسب ها: نگارش ، کتاب ، علوم ، فناوری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.