سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادامه درگيريها در استان الانبار عراق

با وجود پاسخ مثبت دولت عراق به یکصد مورد از خواسته های تحصن کنندگان در استان الانبار، درگیرهای در برخی مناطق این استان همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد: درپی شلیک سه خمپاره به بازاری در منطقه المسیب استان بابل عراق هجده غیر نظامی کشته و هفتاد نفر دیگر زخمی شدند ، همچنین وضع آماده باش در این منطقه اعلام شده است.

این در حالی است که از آغاز ماه فوریه تاکنون در خشونت های مناطق مختلف عراق بیش از پانصد و بیست نفر کشته شدند.اما آمارهای جدید نشان می دهد که از آغاز سال میلادی جدید تا کنون هزار و پانصد نفر در این کشور کشته شدند.

از سوی دیگر تحصن معترضان در چند استان عراق که بیش از هفت هفته طول کشید پس از حمله ارتش این کشور به میدان های تحصن هم اکنون پایان یافته است.درگیرهای میان تحصن کنندگان و نیروهای ارتش عراق زمانی آغاز شد که دولت این کشور از حضور عناصر القاعده میان تحصن کنندگان و پناه گرفتن در میدان های تحصن خبرداد و این مسئله موجب پیچیده تر شدن اوضاع و دست یافتن راه مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری ها را مشکل تر کرد.

طارق السعدی گزارشگر این شبکه گفت: از زمان آغاز تحصن مخالفان دولت عراق در استان های صلاح الدین، موصل، الانبار، دیاله و کرکوک دوازده ماه می گذرد.اما پس از حمله ارتش عراق به تحصن کنندگان در استان الانبار در میدان شهر الرمادی درگیری ها آغاز شد و تا کنون در شهرهای الرمادی و فلوجه همچنان ادامه دارد.

سامی دلی نماینده پارلمان عراق در این باره گفت: اقدام دولت عراق در استفاده از زور برای اخراج تحصن کنندگان از میدان تحصن الرمادی بیانگر دشوار بودن حرکت روند دموکراسی در عراق است.وی افزود: تصمیم خشونت آمیز دولت عراق دربرچیدن خیمه های تحصن کنندگان اشتباه بود، زیرا در قانون اساسی عراق به وضوح چنین حقی را برای مردم این کشور قائل شده است.اما محمود هاشمی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی عراق در این باره گفت: هرگونه اقدامات خشونت آمیز علیه نهادها و مراکز دولتی قابل قبول نیست. 

وی افزود: باید دو طرف درباره مشکلات و اختلافات بوجود آمده، تفاهم برسند، زیرا دو طرف برای جلوگیری از بروز هرگونه درگیری و گسترش اختلافات گفتگو کنند.

طارق السعدی گفت: ورود شبه نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام «داعش» به صحنه درگیری و حضور آنها در کنار معترضان علیه ارتش و دولت عراق، فرصت حل تنش بوجود را در مناطق الانبار و فلوجه با مشکل جدی روبرو کرد.

از سوی ورود شبه نظامیان وابسته به گروه القاعده در مناطقی مانند فلوجه، به اعتراضان مردمی در این مناطق تاثیر بسیار منفی گذاشت و مهمترین شاخص آن، که همان مسالمت آمیز بودن اعتراضات بود را از بین برد.

طارق ماهر خبرنگار این شبکه در پایان گزارش گفت: دولت عراق اعلام کرده است؛ بیش از صد تصمیم در رابطه با خواسته های معترضان و تحصن کنندگان اتخاذ شده است که در همه این تصمیمات تلاش شده به نیازهای آنها (معترضان) پاسخ مثبت داده شود.اما واقعیت این که در صدای درگیرهای و انفجاری پی در پی در مناطق مختلف الانبار همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.