سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبودهای موجود، مانع از ارایه خدمات بهینه به مردم سیستان و بلوچستان نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کمبودهای موجود در بخش های مختلف بهداشت و درمان استان اگر چه قابل توجه است اما مانعی برای ارائه خدمات بهینه به هم استانی ها نبوده است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر منصور شکیبا گفت:در استانی زندگی میکنیم که فاصله شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه آن از طریق جاده 1100 کیلومتر است و این امر به همراه پراکندگی جمعیت، راه های صعب العبور، کمبود نیرو در بخش های مختلف و مرزهای مشترک با افغانستان و پاکستان هر کدام به تنهایی در صورت غفلت نظام سلامت می تواند تبدیل به بحرانی مخاطره انگیز شود.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان همچنین از لحاظ تعداد مبتلایان به بیماری های واگیرداری چون مالاریا، سالک، تب کریمه کنگو و التور و بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی، جمعیت قابل توجهی را دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بدلیل نبود مجوز جذب نیرو ، 51 درصد از ردیف های سازمانی نیروهای بهداشتی و درمانی حوزه بهداشتی به عنوان خط مقدم پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، فاقد نیرو است.

وی با اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات و کمبود ها، کارکنان حوزه های مختلف دانشگاه ایثار گرانه تلاش می کنند تا کوچکترین خللی در خدمت رسانی به ساکنان این استان پهناور وارد نشود، تاکید کرد: این دانشگاه با مردمی کردن مداخلات بهداشتی از طریق اجرای موفق برنامه هایی مانند داوطلبان سلامت، همیار واکسن و راه اندازی اولین دانشگاه سالمندان کشور توانسته است گام های بزرگی در راستای ارتقا ء آگاهی های بهداشتی هم استانی ها بردارد.

وی افزود: خوشبختانه این دانشگاه موفق شده است میزان ابتلا به مالاریا را به اهداف حذف نزدیک کند و از بیش از 16 هزار و 363 مورد ابتلا در سال 1382 این تعداد را به  هزار و 63 مورد در سال 92 کاهش دهد.

وی همچنین به اجرای سالیانه 2 مرتبه واکسیناسیون فلج اطفال در استان اشاره و تصریح کرد: پوشش 99 درصدی واکسیناسیون فلج اطفال در استان از ثمرات اجرای دقیق این برنامه است.

دکتر منصور شکیبا عدم پرداخت به موقع  بدهی بیمه ها را یکی از مشکلات عمده بهداشت و درمان استان عنوان کرد و گفت: بیمه ها از ابتدای سال تا کنون تنها 50 درصد بدهی خود را پرداخت کرده اند و در حال حاضر بیش از 290 میلیارد ریال به این دانشگاه بدهکارند .

وی افزود: این عدم پرداخت به موقع مشکلاتی را برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حرکت مناسب در مسیر برنامه ریزی های خود به وجود آورده است .

وی همچنین در پایان ابراز امیدواری کرد: با نگاه ویژه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  به استان سیستان و بلوچستان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، کمبود قابل توجه پزشکان عمومی و متخصص و نیز کمبود بهورزان در استان رفع و این استان با بهره مندی از بودجه مناسب بتواند خدمات شایسته مردم صبور این دیار را به آنان ارائه دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سلامت ، واکسن ، بودجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.