سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوکراین ؛‌ صحنه زور آزمایی روسیه و غرب

کارشناس آمریکایی گفت اوکراین به صحنه زورآزمایی روسیه و غرب تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، الکساندر کلیمنت مدیر بخش راهبردی موسسه تحقیقاتی اوراسیا گفت:« ناآرامی ها در اوکراین شدت پیدا کرده است. اوکراین روزهای بسیار فاجعه باری را پشت سر گذاشت. ریشه های اصلی بحران و تنش در اوکراین همچنان به قوت خود باقی است. 

دعوای جاری در اوکراین بازی با حاصل جمع صفر است. یکی از ریشه های اصلی این دعوا به اختلاف بین مخالفان و ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین مربوط است. ریشه دیگر این دعوا به دو نگرش غالب در اوکراین مربوط است بطوریکه مناطق شرقی اوکراین نگاه سنتی و به سمت روسیه گرایش دارند حال آنکه مناطق غربی اوکراین به صورت سنتی به سمت اروپا گرایش دارد. ریشه سوم دعوای جاری در اوکراین به بعد سوق الجیشی و راهبردی مسئله مربوط است بطوریکه در یک سوی آن روسیه و در سوی دیگر میدان دعوا، غرب قرار دارد. مسئله اوکراین بسیار پیچیده است. بدون لحاظ کردن سه عامل فوق و یافتن راه حلی برای هر سه مسئله، نمی توان بحران جاری در اوکراین را حل و فصل کرد.»

وی افزود:« حتی اگر در اوکراین انتخابات برگزار شود و مخالفان به قدرت برسند بازهم بحران حکمرانی در این کشور به قوت خود باقی خواهد بود زیرا ممکن است عناصری در شرق اوکراین با حمایت روسیه، از دولت مرکزی فرمانبرداری نکنند.

 اگر هم یانوکوویچ بر مسند قدرت باقی بماند ، مناطق غربی اوکراین که به سمت اروپا گرایش دارند، راضی نخواهند شد. بنابراین ، به نظر می رسد بحران حکمرانی در بلندمدت همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و این مشکل دست کم برای مدت شش ماه دامنگیر اوکراین خواهد شد. اعمال قدرت بازیگران خارجی نیز سبب می شود حل بحران اوکراین دشوارتر شود. نوع موضع گیری های روسیه از یک سو و کشورهای اروپایی و آمریکا از سوی دیگر، سبب می شود بازی بحران پیچیده تر شود و برای مدت طولانی تری ادامه پیدا کند. این نگرانی وجود دارد که بحران اوکراین بر کشورهای دیگر نیز تاثیربگذارد.

یکی از این نگرانی ها آن است که اوکراین نتواند بدهی های خود را به کشورهای دیگر پرداخت کند. نگرانی دیگر این است که با بحران اوکراین ، آیا در زمینه انتقال منابع انرژی روسیه از طریق اوکراین مشکلی بروز خواهد کرد یا خیر. این دو مشکل درزمینه سرایت بحران اوکراین به کشورهای دیگر بسیار حائز اهمیت است.»


انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.