سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد خبر داد؛

نهایی سازی نقشه توسعه علوم پزشکی در 18 اسفند ماه/ تدوین الگوی هیئت علمی و دستور العمل جذب آن در گروه پزشکی

محمد باقر لاریجانی با بیان اینکه با مهندسی مجدد در حوزه علوم پزشکی، مجموعه ای منسجم در حوزه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات سلامت با تعامل مثبت و منطقی با وزرات بهداشت و وزارت علوم را در دستور کار داریم، افزود: بنا داریم در جهت توسعه تحصیلات تکمیلی ،‌رشته های میان رشته ای،آموزش مجازی، ارائه مدرک مشترک و حضور در عرصه های بین المللی قدم بر داریم.

 به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد تحولی عظیم در تولید علم ایجاد کرده است به طوری که ما اکنون در حوزه علوم پزشکی کشور مشارکت 15 درصدی و 44 درصد مجموعه تولید آموزش پزشکی را برعهده داریم.

وي خاطر نشان کرد:مبنای فعالیت ما گسترش ایده تا عمل و راه اندازی زنجیره بیمارستانی و‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکپارچه سازی نظام اطلاعاتی در حوزه خدمات سلامت است.

لاريجاني با بیان اینکه با مهندسی مجدد در حوزه علوم پزشکی، مجموعه ای منسجم در حوزه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات سلامت با تعامل مثبت و منطقی با وزرات بهداشت و وزارت علوم را در دستور کار داریم، افزود:قصد داریم در جهت توسعه تحصیلات تکمیلی ،‌رشته های میان رشته ای ، آموزش مجازی، ارائه مدرک مشترک و حضور در عرصه های بین المللی قدم بر داریم.

لاریجانی همچنین از نهایی سازی نقشه توسعه علوم پزشکی در روز 18 اسفند ماه همزمان با گرد همایی معاونان حوزه علوم پزشکی و رونمایی از سایت این حوزه خبر داد.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی به انعقاد قرار دادهایی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت به منظور اخذ مجوزهایی در جهت گسترش رشته های تخصصی، فوق تخصصی و دکتری اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه هایی با وزارت علوم و بهداشت به منظور تسهیل در راه اندازی و فرآیند یکسان سازی همکاری و کمک به تامین نیروی انسانی در حال انعقاد است.

وی ادامه داد: به منظور تامین فیلد آموزش های بالینی ، تفاهم نامه ای با همکاری سازمان تامین اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

لاریجانی از تدوین الگوی هیئت علمی و دستور العمل جذب آن در گروه پزشکی خبر داد وگفت: ارتقاء زنجیره بیمارستانی دانشگاه آزاد اسلامی واستفاده از بستر بخش خصوصی در حوزه آموزش علوم پزشکی در دستور کار برنامه های آتی ما قرار دارد.

وی در خصوص توسعه مدیریت و منابع در حوزه سلامت گفت: راه اندازی معاونت علوم پزشکی در تمامی واحدهای دانشگاهی از اولویت های ما است و در مهندسی جدید امکان ایجاد زمینه های نو برای فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی فراهم می شود.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشارکت 44 درصدی آموزش پزشکی در این دانشگاه گفت: 86 واحد در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی درگیرند. 1798 عضو هیات علمی پزشکی، 61 هزار دانشجو در 51 رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تدریس و تحصیل هستند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی 1500 تخت بیمارستانی در 11بیمارستان دارد و سه هزار تخت نیز در 19 بیمارستان در حال ساخت است.

وي در ادامه با اشاره به انتشار 13 مجله پزشکی در دانشگاه آزاد گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد یک به 94 است. بیش از 50 درصد اعضای هیات علمی ما در دانشگاه آزاد اسلامی مربی هستند و این در حالی است که این رقم در دانشگاه های وزارت بهداشت 20 درصد و در دانشگاه های مطرح 10 درصد است که این خود بیانگر این نکته است که باید در جذب مربی بازنگری کنیم.

وی افزود: از 50 رشته PHD در علوم پزشکی 4 رشته در دانشگاه آزاد حضور دارند و این در حالیست که روند تصویب PHD در کشور شتابان است. اما ما در دانشگاه آزاد اسلامی نتوانستیم با این مسیر هم آوایی داشته باشیم.

به گفته قائم مقام رییس دانشگاه در علوم پزشکی از بیش از 350 مجله علمی منتشر شده در دانشگاه تنها 13مجله آن پزشکی است حال آنکه بیش از 30 درصد توسعه علمی کشور بر عهده بخش پزشکی است و این خود حاکی از این امر است که باید در دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه بیشتر تلاش کنیم.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر 500 مرکز تحقیقاتی در عرصه پزشکی فعالیت می کنند اما در دانشگاه آزاد اسلامی حتی یک مرکز تحقیقاتی مصوب وزارت بهداشت وجود ندارد.

وی گفت: در بخش تولید علم، دانشگاه آزاد اسلامی جزو دانشگاه هایی است که جزو یک درصد دانشگاه های دنیا قرار دارد و اما حوزه پزشکی دانشگاه آزاد جز این یک درصد نیست.

قائم مقام ریاست دانشگاه در علوم پزشکی در ادامه اظهار کرد: باید نظام خدمات را یکپارچه و بیمارستان ها را الکترونیک کنیم و با آسیب شناسی های انجام شده راهبردهای دانشگاه را استخراج کنیم که امیدواریم نقشه توسعه علوم پزشکی کشور در18  اسفندماه تدوین شود.

به گفته وی شورای جذب و گسترش علوم پزشکی در بخش آموزش و پژوهش طراحی شده است و باید تعامل با سازمان ها و وزارت بهداشت را جدی بگیریم.

وی تاکید کرد: وزیر بهداشت به معاونانش دستور داده تا با دانشگاه آزاد همکاری کنند و باید به سمت ایجاد رشته های تخصصی و فوق تخصصی برویم چرا که عقب هستیم.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در علوم پزشکی درادامه گفت: برای تامین این اهداف محتاج تامین هیات علمی هستیم و دستورالعمل جذب هیات علمی تمام وقت درعلوم پزشکی طراحی شده است و برنامه هایی نیز برای استفاده از ظرفیت بیمارستان های خصوصی در آموزش پزشکی داریم و در نخستین گام آموزش پرستاری را در دستور کار داریم.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: بیمارستان ساختن کارما نیست وظیفه ما آموزش است و باید بیمارستان ها را به سمت آموزش های تخصصی و فوق تخصصی ببریم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی معاونت پزشکی رسالت استاندارد سازی این حوزه پیگیری شود.


انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.