سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیاده خواهی‌های ایالات متحده از ایران بی اعتمادی می‌آورد

پروفسور ویلیام بیمن استاد دانشگاه مینه سوتا در گفتگویی عنوان کرد خواسته‌های اضافی ایالات متحده از ایران بی اعتمادی می آورد .


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،  شبکه خبری پرس تی وی در خصوص  دور اول مذاکرات جدید میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان ،   در پایتخت اتریش ، وین، برای دستیابی به توافق نهایی  بر سر برنامه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی ایران  مصاحبه‌ای با  پرفسور ویلیام بیمن ، استاد   دانشگاه مینه سوتا ،  انجام داده است.

متن این گفتگو به شرح زیر است
پرس تی وی :   شک و تردید بسیاری در میان مقامات ایرانی وجود دارد. به نظر شما چرا فضای  مناسب  جهت دستیابی به یک توافق جامع  درفرصت باقیمانده تا  برگزاری این مذاکرات به وجود نیامد ؟
بیمن : من نمی دانم . البته ما نمی دانیم که در پشت دهای بسته دراین مذاکرات چه اتفاقی افتاده است اما   فکر می کنم یکی از مشکلاتی که ما  در آمریکا داریم  این است  که بعضی‌ها  هنوز درک نمی‌کنند که این مذاکرات  در چارچوب هسته‌ای در حال انجام است و مقاماتی از ایالات متحده مانند وندی شرمن - معاون وزیر امور خارجه-  وجود دارند که  همچنان از  ایران تقاضاهایی  دارند که در این معاهده نیامده است.

ایران حق غنی سازی اورانیوم را دارد و به نظر می رسد آنچه که ایالات متحده درحاشیه مذاکرات در مورد آن صحبت  می کند از بین بردن کل برنامه هسته ای ایران و همچنین مواردی است که  در مقابل هر گونه عملیات هسته‌ای ، بحثی فرعی محسوب می شود : مانند برنامه موشکی ایران و یا پایگاه‌های نظامی  که هیچ  ارتباطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد. این امر فضای واقعی بی‌اعتمادی در ایران به وجود می آورد و در نتیجه باعث می شود کشورهای دیگر مانند روسیه و چین  از خود سئوال کنند آیا امریکا می داند چه کار می کند .

پرس تی وی : همچنین مسئله گروه‌های لابی‌گر  که ضد ایرانی هستند و لابی‌های صهیونیستی  که نفوذ فراوانی بر نمایندگان مجلس  ایالات متحده دارند، وجود دارد. آیا شما فکر می کنید در نهایت منافع ملی بر این فشارها غلبه خواهد کرد؟

بیمن : گفتن این مطلب سخت است اما من  باید به شما و مخاطبانتان یادآوری کنم  که در نتیجه لابی‌های مردمی کنگره ما، اقدام در جهت تلاش برای تحمیل تحریم‌های بیشتر بر ایران  در صورت شکست مذاکرات در کنگره ناکام ماند.

 اوضاع برگردانده شده است و این نتیجه لابی‌گری  صدها هزار نفر از شهروندان ایالات متحده با اعضای کنگره در برابر لابی طرفدار اسرائیل آیپک ( AIPAC ) ، کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل است و من فکر می کنم این نشانه بسیار خوبی است. این نشان می دهد  که مردم آمریکا عملا حساس تر از قانونگذاران ما هستند و قطعا علاقه ندارند که قانون گذاران ما  تحت نفوذ لابیگری های این  گروه‌های خارجی باشند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.