سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد /

وقفِ اثر هنری و معنوی شهروند تهرانی به کتابخانه حضرت رضا علیه‌السلام

قرآن دست‌نویس ارزشمند دکتر ناصر رضایی برنا که به خط نسخ ایرانی کتابت شده ، به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد کارشناس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها،موزه هاومرکز آستان قدس رضوی گفت : دو صفحه آغازین این قرآن، دارای کتیبه صدر و ذیل با گل‌های زرین است و سرسوره‌ها نیز به همین طریق، تزیین شده است.

حجّت‌الاسلام و المسلمین نوری‌نیا با بیان این که اندازه این قرآن، 38 در 53 سانتی‌متر استافزود: آیه‌های شریف قرآن بر روی مقوای مشکی با مرکب سفید، و ترجمه آیه‌ها به صورت رنگی‌نویسی با دانگ کتاب و به خط نستعلیق کتابت شده است.

به گفته این کارشناس اسناد سرلوح‌های این قرآن با رنگ‌های مختلف جلد آن، گالینگور و عطف و گوشه‌ها تیماج فرنگی است.

دکتر رضایی برناواقف این قرآن نفیسهم گفت: احساس می‌کنم که این قرآن در جایی بسیار خوب در کتابخانه حضرت رضا علیه‌السلام قرار گرفته است.

گفتني است که گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از 85 هزار دست‌نویس گرانمایه، شامل مصاحف شريف منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام، قرآن‌هاي کتابت‌شده بر روي پوست آهو، كتاب‌ها و رساله‌های علمي، فرهنگی و هنری، جلدهاي نفيس روغني، سوخت و معرّق، مرقّع‌های هنري و ...، غني‏ترين گنجينه دست‌نویس‌های کهن در منطقه و جهان اسلام به شمار مي‏آيد./س

برچسب ها: وقف ، قرآن ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.