سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزشی:

مهمترین چالش "حوزه آموزش وزارت بهداشت" کمبود منابع است

معاون آموزشی وزارت بهداشت مهمترین چالش حوزه آموزش وزارت بهداشت را کمبود منابع عنوان کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر ضیایی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که در مشهد در حال برگزاری است، گفت: منابع فیزیکی، نیروی انسانی و زیر ساختها از جمله کمبودهایی است که تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور را شامل می شود .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورمان در حوزه آموزش پزشکی به خود کفایی رسیده است، خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر رشد آموزش پزشکی بسیار سریع بوده در حالی که همطراز با آن رشد کیفی در این زمینه صورت نگرفته  است و زمان آن رسیده که به چالش ها، آسیبها و مشکلات این حیطه بپردازیم و نقاط ضعف و کمبود آن را بشناسیم .

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر بیش از 50 هزار دانشجو در رشته های پزشکی و دیگر رشته ها در دانشگاههای کشور پذیرفته شده اند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که در سالهای اخیر در برابر رشد 72 درصدی دانشجویان اعتبارات بخش آموزش 33 درصد کاهش یافته است و این امر افت کیفی آموزش پزشکی کشور را به دنبال داشته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: رشد 66 درصدی قطبهای علمی در نیمه نخست سال 92 ، رشد انجمن های علمی و تاسیس 335مرکز تحقیقاتی در کنار محاسن مثبتی که دارد به دلیل کمبود منابع اعتباری و زیر ساختی، تجهیزاتی نتواسته است به اهداف کیفی خود دست پیدا کند.

دکتر ضیایی با اشاره به چالش های نظام آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تصریح کرد : ضعف کنترل کیفی در نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی، توسعه نیافتن زیر ساختهای فناوری اطلاعات، توسعه نامتقارن توسعه آموزش، توسعه دانشکده های پزشکی بدون در نظر گرفتن نیاز کشور و نظام ادغام، افزایش ظرفیتهای دانشگاهها و ضعف ارتباطات بین الملل دانشگاهی از جمله این چالش ها به شمار می رود .

وی با اشاره به مشکلات شدید در بیمارستانهای آموزشی کشور اظهار داشت: در حال حاضر برای بهسازی تجهیزات پزشکی در سطح بیمارستانهای آموزشی کشور نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است .

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد : این کمبودها نارضایتی مردم را از ارائه خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی به رغم فعالیتهای صورت گرفته، به همراه داشته است .

دکتر ضیایی نهادینه کردن اخلاق حرفه ای در آموزش پزشکی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نهادینه سازی اخلاق حرفه ای باید از رفتارهای اعضاء هیئت علمی شروع شده و با همایش ها، سمینار و شعار این امر قابل انتقال به دانشجو نیست .

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت آموزش پزشکی کشور در دولت جدید اظهار داشت: عملیاتی کردن سند راهبردی توسعه جغرافیایی آموزش سلامت هم اکنون یکی از اقدامات انجام شده می باشد که بر اساس رشته ها و مقاطع مورد نیاز حوزه سلامت صورت می گیرد.

دکتر ضیایی توسعه ارتباطات بین الملل در بخش آموزش پزشکی، توسعه دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی بر اساس سفارش و نیاز بازار اشتغال و همچنین مطالعه قیمت تمام شده تربیت نیروی انسانی بخش سلامت در رشته و مقاطع در نقاط مختلف کشور، تعیین تکلیف شعب بین الملل دانشگاهها، تعیین اقدامات لازم برای اجرای قانون نظام تمام وفتی  و تجمیع بیمارستانهای آموزشی را  ار برنامه های در دست اقدام  معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد .

گفتنی است: اجلاس معاونین آموزشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و مسئولان ستادی 30 بهمن تا یکم اسفند به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.