سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصاحبه دکتر ظریف در ارتباط زنده ویدئویی با اساتید و دانشجویان دانشگاه دنور ؛‌

ظریف : کشتارهای سوریه مایه شرمندگی تمام منطقه‌ است / تصمیم‌گیری درباره سفر سیاسیون آمریکا به ایران هنوز زود است

مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه دنوِر آمریکا در اولین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین به صورت آنلاین گفت‌و‌گویی را با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه کشورمان ترتیب داده است. این گفت‌و‌گو توسط کریستوفر هیل٬ دیپلمات با سابقه آمریکایی و رییس دانشگاه جوزف کوربِل انجام شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه تایم ، متن مصاحبه بدین شرح است : 

کریستوفر هیل: در مذاکرات هسته‌ای امروز مشکل اصلی چیست؟ بدبینی بیش از اندازه یا خوش بینی بیش از اندازه؟
ظریف: بدون خوش‌بینی نمی‌توان جلو رفت٬ ولی باید واقع‌بین هم بود... آنچه در چندماه اخیر رخ داده است (در خصوص تاکید برخی در کنگره آمریکا بر اعمال تحریم‌ بیشتر علیه ایران) میان برخی ایرانی‌ها بی‌اعتمادی ایجاد کرده است... مسائل ما از طریق مذاکره قابل حل است٬ نه تحریم.

همه ما باید با همکاری یکدیگر مذاکره و گفت‌و‌گو را در روابط بین‌المللی به کار ببریم.  تاریخ نشان داده است که کسانی که بر اعمال زور تاکید می‌کنند٬ در نهایت یا بازنده‌اند یا به اهدافشان نمی‌رسند.  اعمال زور گزینه مناسبی برای حل مسائل بین‌المللی نیست. برای حل مسائل باید با منطق جلو رفت.

مرحله آخر مذاکرات که به توافق جامع و دائم منجر خواهد شد خیلی سخت‌تر خواهد بود... اما من خوشبین هستم... ما با هم در حال مذاکره هستیم و مذاکره بهتر از خصومت است... فکر می‌کنم می‌توانیم مسئله هسته‌ای ایران را حل کنیم... ایران به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و این حق ایران است.  ایران در راستای توافق موقت هسته‌ای به تمام تعهداتش عمل کرده است.  ما در ماه‌های اخیر سعی کرده‌ایم دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببریم. من بدبین نیستم. معتقدم می‌توانیم رو به جلو پیش برویم.

دنیای امروز با دنیای زمانی که من در دانشگاه دنور تحصیل می‌کرده تغییر کرده است. اکنون ما در دنیایی زندگی می‌کنیم  خیلی چیزها تغییر کرده است. جهان امروز و جامعه بین‌المللی تغییر کرده و بدون گفت‌و‌گو و مذاکره نمی‌توان پیش رفت. باید با این تغییرات پیش رفت.

ایران علاقمند است ثابت کند که برنامه‌ هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است... از لحاظ استراتژیک ایران نیازی به تولید سلاح اتمی ندارد. ما می‌توانیم به رسیدن به نتیجه موفقت‌آمیز در مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین باشیم چون این هدف قابل دستیابی است.

کریستوفر هیل: یکی از سوال کنندگان پرسیده است که پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای٬ گام بعدی ایران و آمریکا چیست؟

 ظریف : اگر مسئله هسته‌ای حل شود٬ مهم‌ترین عامل ایجاد بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا از میان برداشته می‌شود. در کنار آن از جمله باید به مسئله افراطی‌گری پرداخت.

هیل : ایران و آمریکا چگونه می‌توانند مسائل تاریخی را پشت سر بگذارند؟

ظریف: باید برای از میان برداشتن دیوار بی‌اعتمادی تلاش کرد... در حال حاضر باید بر روی مسئله هسته‌ای تمرکز کرد٬ مسئله‌ای که به یکی از مسائل مهم منطقه تبدیل شده است... پس از آن به مسائل دیگر می‌پردازیم. یک راه حل این است که اطمینان دهیم به یکدیگر که وقایع گذشته بار دیگر رخ نخواهد داد.

هیل :  به نظر شما شرایط در سوریه به کدام سو می‌رود؟

ظریف: در کنار فجایع انسانی هولناکی که در سوریه رخ می‌دهد٬ یک جنبه از بحران سوریه که باید به آن توجه کرد این است که سوریه به بستری برای افراطی‌گری تبدیل شده است و همه ما باید مواظب این مسئله باشیم. افراطی‌گری برای جهان مضر است. باید با این مسئله که یک مسئله امنیتی است٬ مبارزه کنیم.  در مورد سوریه نیز باید بر مذاکره تاکید کرد. مهم‌ترین مسئله پایان دادن به درگیری و خونریزی است.

 پس از پایان دادن به خونریزی‌ها باید به مردم سوریه فرصت دهیم تا از طریق انتخابات دولت مورد نظر خود را انتخاب کنند. مردم سوریه خودشان باید در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند. در این میان جامعه بین‌المللی نیز می‌تواند از جمله از طریق تضمین برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه٬ به کمک بیاید.

 ما در تلاشیم تا جایی که می‌توانیم کمک‌های بشردوستانه خود را در اختیار سوریه قرار دهیم. با این‌حال بدون توقف خونریزی‌ها٬ کمک‌های بشردوستانه نتیجه‌ای نخواهد داد. ما با گروه‌های مختلفی درباره امکان آتش‌بس‌ در مناطق مختلف سوریه گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در برخی مناطق به اجرا در آمده است.آماده‌ایم هر آنچه لازم است انجام دهیم تا درگیری‌ها پایان یابد.

به عنوان یک مسلمان معتقدم می‌گویم که درگیری‌های سوریه هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. کشتارهای سوریه مایه شرمندگی تمام منطقه‌ است.

هیل : در جریان جنگ ایران و عراق٬ بسیاری از ایرانی‌ها قربانی بمباران شیمیایی شدند. در سوریه نیز چنین اتفاقی رخ داده است.آیا دولت ایران در این زمینه واکنشی نشان داده است؟

ظریف: ما همواره استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کنیم. شاید یادتان باشد که در زمان بمباران شیمیایی عراق علیه ایران٬ سازمان سیا کارزاری به راه انداخت تا توجهات را از این فاجعه منحرف کند. ما اما خواستار تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه هستیم.
 تلاش‌ها برای از بین‌بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه نباید تنها محدود به دولت بشار اسد باشد و تسلیحات شیمیایی‌ای که در اختیار افراطیون سوریه نیز قرار دارد٬ باید از بین برود.

هیل : آیا در آینده امکان برقراری ارتباط میان ایران و اسرائیل وجود دارد؟

 من فکر نمی‌کنم. اسرائیل ابتدایی‌ترین حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند و از امکان بازگشت آنها به خانه‌هایشان خودداری می‌کند.اسرائیل به طور مداوم و جدی منطقه را تهدید می‌کند.  اسرائیل در تلاش است که این نقص‌های خود را پنهان کند. مسئله اسرائیل در فلسطین نهفته است و اگر اسرائیل نتواند این مسئله را حل کند٬ مشکلات همچنان ادامه خواهد یافت. ایران پایبند به قواعد است. ما معتقدیم که باید یک راه‌حل دموکراتیک برای مسئله فلسطین باشد.مسئله فلسطین نقض حقوق فلسطینی‌ها است و این مسئله باید حل شود.

هیل : برای سفر به ایران٬ آیا می‌توان به راحتی به سفارت ایران رفت و درخواست ویزا کرد؟ دانشگاه دنور اگر بخواهد سفری به ایران ترتیب دهد٬ چه باید کرد؟

ظریف: دانشگاه دنور می‌تواند این سفر را ترتیب بدهد تا از نزدیک مسائل را مورد بررسی قرار دهد. اگر گروهی بخواهد از این دانشگاه بیاید٬ من تلاشم را می‌کنم که سفر موفقیت‌آمیزی داشته باشید. در خصوص سفر سیاسیون آمریکا به ایران٬ فکر کنم هنوز زود است که در این خصوص تصمیم‌گیری کرد. اما روی این مسئله کار می‌کنیم.شهروندان آمریکا نیز می‌توانند هر زمانی به ایران سفر کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.