سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ با یک بشارت پروردگار آشنا شوید

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 17 و 18 سوره‌ی زمر
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ ۚ فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
و كسانى را كه از پرستش بتان پرهيز كرده‌اند و به خدا روى آورده‌اند بشارت است. پس بندگان مرا بشارت ده: آن كسانى كه به سخن گوش مى‌دهند و از بهترين آن پيروى مى‌كنند، ايشانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و اينان خردمندانند.


* «طاغوت» به کسی گفته می‌شود که اهل طغیان و تجاوز باشد. «اجتناب» یعنی چیزی را در یک جانب و خود را در جانب دیگر قرار دادن. مراد از انابه به سوی خدا و اجتناب از طاغوت، همان است که در آیة الکرسی می‌خوانیم: «فمَن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللّه»( بقره، 256)

* مراد از عبادت طاغوت، اطاعت از ستمگران و طاغیان است. زیرا در حدیثی در تفسیر مجمع‌البیان می‌خوانیم: «مَن اطاع جبّاراً فقد عَبَده» اطاعت از ستمگر، پرستش اوست.

* در آیه 18 می‌فرماید: بشارت ده به کسانی که از احسن پیروی می‌کنند و در جای دیگر سخنِ احسن را دعوت به خدا می‌داند، «احسن قولاً ممّن دعا الی اللّه»( فصّلت، 33) و بهترین دعوت‌کننده را رسول خدا می‌داند. «ادعوا الی اللّه علی بصیرة»( یوسف، 108) بنابراین باید از احسن گفته‌ها پیروی کرد که دعوت به خداست و بهترین دعوت به خدا، دعوت پیامبر اوست، پس پیروی از احسن، یعنی پیروی از وحی ودعوت‌های رسول خداصلی الله علیه وآله.

* از اوصاف مؤمنان و بندگان خالص خدا پرهیز از طاغوت‌هاست. «اجتنبوا الطاغوت... فبشّر عباد»
* اجتناب از طاغوت، مقدّمه توجّه به خداست. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الی اللّه»
* شرط توبه، دوری از طاغوت است و اطاعت از طاغوت مانع انابه و توبه است. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الی اللّه»
* برکات انتخاب احسن نامحدود است. (کلمه «بشّر» مطلق است تا شامل انواع بشارت بشود).
* کسانی حقّ شنیدن هر سخنی را دارند که به کلام توجّه کنند و دچار شخصیّت‌زدگی گوینده نشوند. «یستمعون القول»
* انسان باید تحمّل شنیدن سخنان دیگران را داشته باشد و دارای سعه صدر باشد. «یستمعون القول...»

* اسلام از طرح شدن سخنان دیگران دلهره‌ای ندارد. «یستمعون القول»
* عقل، حجّت باطنی است و تقلید کورکورانه ممنوع است. «یستمعون القول فیتّبعون احسنه»
* انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «یتبعون احسنه»
* کسانی حقّ شنیدن هر سخنی را دارند که از نظر علمی و منطقی قدرت تشخیص احسن را داشته باشند. «یستمعون... فیتّبعون احسنه»
* سخنی که حُسن و خوبی ندارد، شایسته استماع و شنیدن نیست. «یستمعون القول فیتبعون احسنه»
* به خوب بودن قانع نباشیم، بهتر بودن را دنبال کنیم. «یتّبعون احسنه»
* انتخاب احسن بدون توفیق الهی ممکن نیست. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
* هدایت الهی را تنها کسانی دریافت می‌کنند که برای دست یابی به حقیقت وقت بگذارند و سخنان را گوش دهند. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
* کسانی که چشم و گوش بسته مکتبی را می‌پذیرند، در حقیقت عاقل نیستند. «اولوا الالباب»
* تنها راه مطمئن انتخاب آگاهانه است.«فیتبعون احسنه... اولئک الّذین هداهم اللّه»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.