سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبکافایل: آمريکا سه قول دست نيافتنی به اسرائيل دربارۀ برنامه هسته‌ای ايران داده است

پایگاه اینترنتی دبکافایل نوشت گفتگوهای هسته ای با ایران در حالی آغاز شده که آمریکا سه قول دست نیافتنی به اسرائیل درباره تاسیسات فردو، اراک و غنی سازی اورانیوم داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ این پایگاه اینترنتی در مقاله ای نوشت: دور دوم مذاکرات بین شش قدرت جهانی و ایران برای رسیدن به توافقی نهایی و جامع در مورد برنامه هسته ای ایران روز سه شنبه در وین آغاز شد.
اما به گفته منابع دبکافایل ، دولت اوباما به مقامات اسرائیل سه وعده داده است که هیچکدام از آنها واقع گرایانه نیست.
یکی تعطیلی تاسیسات زیرزمینی غنی سازی در فردو است.
دیگری تبدیل رآکتور در حال ساخت اراک از رآکتور آب سنگین به رآکتور آب سبک
و سوم متوقف کردن غنی سازی اورانیوم بالاتر از 5 درصد است.
اما هیچ احتمالی وجود ندارد که مذاکره کنندگان ایران با این درخواستها موافقت کنند. مقامات ایرانی به وضوح گفته اند که فردو تحت هیچ شرایطی تعطیل نخواهد شد. آنها حاضرند درباره جنبه های مختلف تولید، مثل تعداد سانتریفوژهای مورد استفاده و درصد غنی سازی اورانیوم بحث کنند اما بسته شدن فردو به هیچ عنوان قابل بحث نیست.
در مورد رآکتور اراک مقامات ایرانی ممکن است تعیین سقف برای تولید پلوتونیوم را مد نظر قرار دهند اما تعهد دیگری نخواهند داد.
در مورد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران آماده است درباره محدود کردن آن مذاکره کند اما نمی خواهد درباره تعداد و یا نوع سانتریفوژها بحث کند. بنابراین ایران می تواند هر زمانی که خواست هر مقدار اورانیوم را که بخواهد غنی سازی کند. مذاکره کنندگان ایرانی برای اینکه بتوانند چنین توانایی را برای خودشان محفوظ نگه دارند درخواست غرب برای برچیدن هجده هزار سانتریفوژ جدید را نخواهند پذیرفت.
منابع غربی مذاکرات با ایران را درحالی آغاز کردند که رهبر معظم ایران آیت الله علی خامنه ای پیش از آغاز مذاکرات وین اعلام کرد به مذاکرات خوش بین نیست.
"وندی شرمن" مذاکره کننده ارشد آمریکا در تاریخ 20 ژانویه به اعضای کمیته روابط خارجه سنا اطمینان داد برای اینکه ایران از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند گام یا گام های بیشتری بین فاز اول توافق و توافق نهایی برداشته خواهد شد. به عبارت دیگر قرار نیست در دور کنونی مذاکرات هدف نهایی رسیدن به توافقی جامع محقق شود.
دولت اوباما می خواهد با ایران به توافق های موقت بیشتری دست یابد. اظهارات شرمن نشان دهنده تاکتیک واشنگتن در مذاکره با ایران است: هدف رسیدن به راه حلی نهایی در طول دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری باراک اوباما است.
دبکا فایل در پایان آورد ؛"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل از پائیز 2012 با اوباما در مورد برنامه هسته ای ایران همگام شد. او قبل از آن قصد داشت برای از بین بردن تاسیسات هسته ای ایران اقدام نظامی انجام دهد. اخیرا او دیگر خواستار از بین رفتن کامل برنامه هسته ای ایران نیست. وقتی "نتانیاهو" و "اوباما" در سوم مارس در کاخ سفید با هم دیدار کنند احتمالا او خواستار محدود کردن تعداد سانتریفوژهای فعال در ایران به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.