سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مجلس لبنان:

پیشنهاد تشکیل گروه 2+5 برای رفع بحران سوریه/ بازگشت سلامت به سوریه و تحقق آمال فلسطین ملزومات خاورمیانه آرام است

رئیس مجلس لبنان گفت: مذاکرات 1+5 نشان داد راه خوبی است بنابراین من پیشنهاد می‌کنم مذاکرات 2+5 متشکل از روسیه، آمریکا، جمهوری اسلامی ایران، کشور پادشاهی عربستان و ترکیه به علاوه چین و اتحادیه اروپا و البته طرف‌های روسی تشکیل شود تا راه حلی را برای خروج بحران سوریه تدوین کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، مستقر در محل برگزاری نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی در ادامه برگزاری این اجلاس در سالن اجلاس تهران که از صبح امروز سه شنبه آغاز شده است نبیه بری رئیس‌مجلس لبنان ضمن قدردانی از دعوت جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: این اجلاس با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شده است.
 
وی با بیان این که امروز ما از انقلاب درس‌ها می‌آموزیم گفت: ایران با دستان و مشتان سفید برای مقابله با قوی‌ترین و بی‌رحم‌ترین رژیم در منطقه مقابله کرد و توانست پیروز شود زیرا درک کرد شهادت سعادت ابدی است.
 
رئیس مجلس لبنان ادامه داد: ایران در اوج اقتدار به سر می‌برد و پایداری این کشور در عرصه جنگ‌های دیپلماتیک نیز مقاوم بوده است.
 
وی با بیان این که ایران ثابت کرد زایشگر است گفت: جمهوری اسلامی ایران در راه شکوفایی گام برمی‌دارد که این موضوع را به ایران، رهبری معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور ایران، مجلس و رئیس آن برادرم لاریجانی که به عنوان دوست وفادار لبنان بودند درود می‌فرستیم دوستانی که در وقت تنگی دوستان ما بوده و هستند و هم چنان بر سر این پیمان مانده است.
 
وی با تشکر مجدد از مجلس شورای اسلامی گفت: به خاطر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با کشورهای 1+5 تبریک می‌گویم و دستاوردهایی که قرار است به توافق تبدیل شود.
 
نبیه بری ادامه داد: ورود به راه مذاکرات ثابت کرد که این گزینه درستی است و ورود به این راه به مسئله سوریه نیز باز می‌گردد راهی که فراروی سوریه در ژنو گشوده شد و مجددا بسته شد.
 
وی ادامه داد: هر چند جمهوری اسلامی ایران دور از این مذاکرات نگه داشته شد اما مذاکرات واقعی همان است که انجام می‌شود.
 
نبیه بری تصریح کرد: ما از نخستین کسانی بودیم که از ایران دعوت کردیم که در رفع حل مشکل سوریه اقدام کند.
 
رئیس مجلس لبنان در ادامه پیشنهادی به منظور رفع مشکلات سوریه ارائه کرد و گفت: مذاکرات 1+5 نشان داد راه خوبی است بنابراین من پیشنهاد می‌کنم مذاکرات 2+5 متشکل از روسیه، آمریکا، جمهوری اسلامی ایران، کشور پادشاهی عربستان و ترکیه به علاوه چین و اتحادیه اروپا و البته طرف‌های روسی تشکیل شود تا راه حلی را برای خروج بحران سوریه تدوین کند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم منطقه مسئله فلسطین است.
 
وی هم چنین تروریسم را از دیگر موضوعات مهم منطقه دانست و گفت: در حال حاضر تروریسم دولتی که اسرائیل به آن دست یازیده تشکیل شده و با همه قوانین مقابله می‌کند به طوری که در خاک سوریه و لبنان هستند.  
 
نبیه بری تصریح کرد: گروه‌های تروریستی مداوم برای تغییر هویت فلسطین و اعراب فلسطین و قدس و هتک حرمت به اماکن مقدس اسلامی و تلاش برای تسلط به ثروت دریایی عظیم فلسطین و لبنان تلاش می‌کند.
 
رئیس مجلس لبنان با بیان این که تروریسم تکفیری در سطح بین‌المللی پایان نخواهد یافت گفت: در حال حاضر ترورسیم تکفیری است که نسخه رونوشت برابر اصل از تروریسم جهانی به شمار می‌رود.
 
نبیه بری در ادامه خطاب به مهمانان حاضر در نشست گفت: برای پیمان عملی برای جلوگیری از ایجاد سرپوش و حمایت از مصوبات سازمان ملل در خصوص مبارزه با تکفیری‌ها تلاش کنیم.
 
وی هم چنین از دستور پادشاه عربستان در مورد حرام دانستن پیوستن به گروه‌های تروریستی استقبال کرد.  
 
نبیه بری در ادامه به مصوبات کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: باید خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای شود.
 
وی تاکید کرد: باید کشورهای اسلامی به بازسازی روابط خود پافشاری کنند.
 
نبیه بری در ادامه به پیشنهاد دیگری مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای بررسی ایجاد بازارهای مشترک اسلامی اشاره کرد و گفت: این کمیته بررسی می‌کند که پایه‌های لازم برای ایجاد بازار مشترک اسلامی و استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی چیست.  
 
وی افزود: بازار عربی مشترک در سال 1954 یعنی قبل از بازار اروپا شکل گرفت اما امروز بازار اروپا به کجا رسیده و بازار ما در چه مرحله‌ای قرار دارد.
 
رئیس مجلس لبنان درادامه به تحرکات پارلمانی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که مجلس تونس قانون اساسی جدید را تصویب کرد هم چنین قانون اساسی مصر تصویب شد و کویت نیز از بحران پارلمانی خارج شده است.  
 
وی هم چنین گفت: ما منتظر هستیم انتخابات پارلمانی در عراق بتواند به طور قطع در تثبیت دمکراسی سهیم باشد و برای نابودی تروریسم تلاش کند.
 
رئیس مجلس لبنان گفت: امیدواریم مجلس لبنان نیز قانون جدید را برای انتخابات این کشور تصویب کند.
 
نبیه‌ بری در پایان بازیابی سلامت مجدد سوریه و رهایی سوریه از خشونت و هم چنین تحقق آمال ملت فلسطین را از مهمترین ضروریات خروج خاورمیانه از مشکلات دانست.
 
اضافه می‌شود؛ نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی از صبح امروز سه شنبه 29 بهمن در تهران آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، لبنان ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.