سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نیرو:

يارانه سه هزار میلیارد توماني وزارت نيرو به صنعت فولاد کشور

معاون وزير نيرو گفت: بخش فولاد 34 درصد از سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است که اين امرنشان از يارانه سه هزار میلیارد تومان وزارت نيرو به صنعت فولاد کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران هوشنگ فلاحتیان در گردهمایی فصلی کمیته ملی انرژی با عنوان نقشه راه بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت آهن و فولاد، افزود: صنعت فولاد از صنایع زیربنایی است که در طول سه دهه گذشته با چالش هایی مواجه بوده این در حالی است که ظرفیت تولید این بخش باید در چشم انداز 20 ساله به سه برابر تولید فعلی برسد و این امر به معنای ضرورت افزایش تولید برق است. 

وی افزود: در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در تعدادی از صنایع تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و موفقیت های مناسبی حاصل شده ولی باید استانداردهای مصرف انرژی در واحدهای صنعتی بزرگ به طور جدی پیگیری شود. 

فلاحتیان با بیان آنکه مکانیابی و چگونگی مصرف آب و برق از مسایل اساسی صنعت فولاد است؛ گفت: در حال حاضر بیشترین برق مصرفی مربوط به حوزه فولاد کشور با رقمی حدود 3500 مگاوات است.

***مشکل کم آبی در نيروگاهها

وی با اشاره به اینکه سیاست افزایش تولید در صنعت فولاد، گفت: مساله آب و برق از کلیدی ترین موضوعات در این صنعت است که متاسفانه ما که مسئولیت آب و برق را عهده دار هستیم در برخی از نیروگاهها با مشکل کم آبی مواجه شده ایم. 

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: صنعت فولاد صنعتی آب بر است و باید در مکانیابی ایجاد واحدهای صنعتی دقت های لازم صورت گیرد. 

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در بهره گیری از تکنولوژی های نوین در صنایع پایین دستی توفیق چندانی نداشته ایم، گفت: در صنعت فولاد با استفاده از فناوری هایی که در دسترس سرمایه گذاران بوده، شدت مصرف انرژی افزایش یافته است.

***تابستان گذشته 46 هزار و 400 مگاوات تولید برق داشتیم

فلاحتیان با بیان آنکه در صنعت فولاد استفاده از فناوری هایی که توسط سرمایه گذاران استفاده شده از لحاظ شدت انرژی در وضعیت مناسبی قرار نداشته اند افزود:با شرایط جدید جهانی  اميدواريم شاهد این باشیم که بتدریج در حوزه تولید فولاد فناوری هایی را بکار بگیریم که به تراز جهانی نزدیک باشد. 

وي ادامه داد:در تابستان گذشته 46 هزار و 400 مگاوات تولید برق داشتیم و پیش بینی می شود در تابستان سال آینده این میزان مصرف به 200 میلیارد کیلووات ساعت برسد. 

***هر کیلووات ساعت برق تولیدی 40 تومان به مشترکان فروخته می شود

فلاحتیان با اشاره به اینکه در حال حاضر هر کیلووات ساعت برق تولیدی 40 تومان به مشترکان فروخته می شود، گفت: از این میزان 16 تومان به خود مردم بازمی گردد و تنها 23 تومان در اختیار صنعت برق قرار می گیرد. 

وی افزود: امسال قیمت تمام شده برق برای وزارت نیرو 68 تومان در ازای هر کیلووات ساعت بوده که البته این میزان بدون احتساب قیمت سوخت محاسبه شده، بنابراین فاصله قیمت تمام شده تا قیمت فروخته شده و مبلغی که سهم وزارت نیرو می باشد، بسیار ناچیز است.  
معاون وزير نيرو گفت:برای تولید این میزان برق معادل 67 تا 70 میلیارد لیتر سوخت نیاز است که اگر هر لیتر را یک دلار محاسبه کنیم حدود 70 میلیارد دلار سوخت مصرف می شود. 

وی با اشاره به اینکه بحث ممیزی انرژی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اظهار داشت: هم اکنون 70 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم.

معاون وزیر نیرو با بیان آنکه بخش فولاد 34 درصد از سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: با یک محاسبه ساده مشخص می شود که به ازای این میزان مصرف، وزارت نیرو سه هزار میلیارد تومان به صنعت فولاد کشور یارانه می دهد. 

فلاحتیان افزود: البته در بخش کشاورزی نیز به دلیل خشکسالی ها و استفاده از نیروی برق در چاهها مصرف برق از 9/12 به 17 درصد رسیده که وزارت نیرو هر کیلووات برق را 10 تومان به این بخش می فروشد که با قیمت تمام شده 58 تومان در هر کیلووات تفاوت قیمت زیادی وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه با این وضعیت ادامه مسیر میسر نخواهد بود، تصریح کرد: براساس اصل 44 قانون اساسی باید تولید و توزیع برق به بخش خصوصی واگذار شود ولی بنگاهی که تراز مالی آن منفی است، دیگر قابل خصوصی سازی نخواهد بود. 

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: استراتژی وزارت نیرو این است که به سمتی برویم شرکتهای برق حق الزحمه برای ترانزیت برق دریافت کنند و هزینه انشعاب هم دریافت نکنند و متقاضی برق تنها گواهی ظرفیت خریداری کند. 

فلاحتیان از متولیان صنعت فولاد خواست تا برای ایجاد واحدهای جدید، هماهنگی های لازم را با بخش برق وزارت نیرو برای تامین انرژی مورد نیاز انجام دهند. 

وی افزود: از سال 93 تا 1399 باید 47 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد کنیم که این امر از سیاست های وزارت نیرو است. 

معاون وزیر نیرو با توجه به احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، افزود: با ایجاد سیاست تشویقی برقی را که کیلوواتی 23 تومان می فروشیم از بخش خصوصی در نیروگاه های تجدیدپذیر 443 تومان خریداری می کنیم تا تشویقی برای سرمایه گذاری در این بخش باشد. 

فلاحتیان اظهار داشت: برای احداث 47 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید باید 35 میلیارد دلار به اضافه 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد.
 
وی افزود: کل درآمد صنعت برق کشور در سال جاری چهار هزار و 300 میلیارد تومان بود که برابر کل قیمت صنعت فولاد مبارکه است که بايد براي رفع اين مشکل تمهيداتي انديشد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در شش ماهه دوم سال از 30 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی استفاده می شود و 10 هزار مگاوات در فصل تابستان به دلیل استفاده از کولرهای آبی افزایش می یابد، گفت: در صورت عدم استفاده از این کولرها 50 درصد از مصرف انرژی کاسته خواهد شد که رقمی حدود پنج هزار مگاوات خواهد شد. 

فلاحتیان افزود: اگر برای احداث هر مگاوات انرژی نیروگاهی یک هزار و700 میلیارد تومان بودجه نیاز باشد بنابراین با این میزان صرفه جویی می توان حوزه های دیگر را تقویت کرد. 

وی با اشاره به اینکه کاهش راندمان های نیروگاهی و تلفات در بخش انتقال از دیگر سیاست های بخش برق وزارت نیرو است، اضافه کرد: باید عزم جدی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ایجاد شود و صنایع جدیدی که احداث می شود با این رویکرد مورد بهره برداری قرار گیرد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.