سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور:

گشایش مجدد پرداخت اعتبارات "بانک جهانی"/ اجرای "فاضلاب" تهران 10 سال طول می‌کشد

پس از سه سال قطع پرداخت اعتبارات بانک جهانی به پروژه‌های زیست محیطی ایران دوباره این بانک پرداخت تسهیلات را از سر گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر تحریم‌های صورت گرفته و عدم تخصیص اعتبار از سوی بانک جهانی گفت: متأسفانه به جهت تحریم غیرمنطقی به پروژه‌های فاضلاب وام نمی‌دادند و این امر در چند سال گذشته موجب شده تا با وجود تأیید پروژه‌های مصوب از سوی بانک، وامی به کشورمان داده نشود.

جانباز افزود: با تغییر رویکرد و تعامل با بانک جهانی قرار بر ین شده است که از تحریم فعالیت‌های زیست محیطی  جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه قرار شده پروژ‌ه‌های مصوب در برد بانکی وام دریافت کنند افزود: طی ماه‌های آینده این موضوع عملیاتی خواهد شد.

***ظرفیت تحت پوشش فاضلاب روستایی بسیار ناچیز است

وي گفت: جمعیت تحت پوشش آبرسانی شهری 55 میلیون نفر است که از این میزان 98.9 درصد تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند همچنین از 16.6 میلیون نفر جمعیت تحت پوشش آبرسانی روستایی 77.8 تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی قرار دارند.

وی ادامه داد: هنوز تا رسیدن به آنچه که در برنامه پنجم هدف‌گذاری شده فاصله زیادی داریم.

جانباز با بیان اینکه در حال حاضر 120 تصفیه‌خانه در شهرها و 162 تصفیه‌خانه در روستاها وارد مدار شده است افزود: در حال حاضر 19 تصفیه‌خانه در شهرها و 5 تصفیه ‌خانه در شهرها در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در فاضلاب عقب‌ماندگی زیادی داریم چرا که در ابتدای اجرای این پروژه به عنوان یک پروژه لوکس نگریسته می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت تحت پو.شش تأسیسات فاضلاب 38.9 درصد است افزود: این رقم در روستاها به 0.04 درصد می‌رسد که نشان از تلاش بیشتر برای اجرای پروژه‌های فاضلاب در بخش روستایی است.

جانباز همچنین تعداد آزمایشگاه‌های آب در شهرهای بزرگ را 443 واحد و در روستاها را 288 واحد عنوان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر 200 واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرها و 12 تصفیه‌خانه فاضلاب در روستاها فعالیت می‌کند.

***افزایش 500 تا 3 هزار تومانی قیمت آب


جانباز در خصوص قیمت آب نیز گفت: اقتصاد آب از چرخه‌های مغفول در عرضه و تأمین آب است و در سطح کشور آب را با قیمت بسیار ناچیز در اختیار مشترکین قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده آب در شهرها با هزینه انتقال 900 تومان است اظهار داشت:‌ این درحالی است که متوسط قیمت فروش آب حدود 288 تومان است و مابه‌التفاوت این عدد نسبت به 900 تومان قیمت تمام شده شکاف زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: سهم هزینه آب در سبد خانوار بر اساس تقسیم کل درآمد فروش آب خانگی به تمام مشترکین  0.27 درصد، بر اساس تقسیم کل درآمد فروش به تعداد خانوار 0.33 درصد و بر اساس گزارش‌ها بانک مرکزی 0.53 درصد است که در مقایسه با نرم جهانی که 2 درصد است فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار دارد افزود: تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها موجب شده تا منابع آبی تحت تأثیر قرار بگیرند و با مسئله کمبود آب و کیفیت مواجه شویم که در این شرایط نقش تعرفه به عنوان عامل کنترل‌کننده مصرف بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال 88 دولت مجاز است قیمت آب و دفع فاضلاب را تعیین کند افزود: قیمت آب با توجه به کیفیت و نحوه استحصال آن در مناطق مختلف کشور متفاوت است.

 جانباز افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه قیمت‌ها باید معادل قیمت تمام شده شود.

وی با بیان اینکه هنوز مصوبه‌ای بابت افزایش قیمت‌ها از سوی دولت داده نشده است افزود: شیوه قیمت‌گذاری به گونه‌ای خواهد بود که افزایش قیمت آب بین 500 تا 3 هزار تومان خواهد بود.

***عقب‌ماندگی در طرح‌های فاضلاب


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در شهر تهران بحث فاضلاب با یک عقب‌ماندگی روبرو بوده است افزود: در چند سال گذشته با توسعه روش‌های مختلف و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای جمع‌آوری فاضلاب و ایجاد تصفیه‌خانه اتفاقات خوبی افتاده است.

وی با بیان اینکه استفاده از پساب فاضلاب تهران در مرحله اول قرار بود در جنوب تصفیه و به مصرف کشاورزی برسد افزود: پس از بازرسی‌های صورت گرفته تصمیم گرفته شد تا تصفیه‌خانه‌های متعددی  را با توجه به شیب تهران داشته باشیم و فاضلاب را از شمال به جنوب منتقل نکنیم.

جانباز ادامه داد: در حال حاضر 42 درصد شهر تهران تحت پوشش شبکه دفع فاضلاب قرار دارند که امیدواریم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این رقم افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه با شهرداری تهران توافقاتی صورت گرفته تا از پساب فاضلاب تهران استفاده کنند افزود: به دنبال تسری این موضوع به کل کشور هستیم.

*** مجتمع‌های آبرسانی روستایی برای اولین بار ردیف اعتباری گرفتند


جانباز همچنین در خصوص وضعیت بودجه سال 93 در بخش منابع آب نیز گفت:‌ 133 طرح آبرسانی در بخش آب وجود دارد که در پیوست یک بودجه هزار و 190 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است که در مقایسه با بودجه 92 کاهش 21.6 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: لازم به ذکر است بخش عمده‌ای از اعتبارات بودجه سال 92 در بخش آب تأمین نشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در بودجه سال 92، 50 درصد اعتبارات از اوراق مشارکت تأمین می‌شد افزود: اتفاق خوشایندی که در بودجه سال 93 اتفاق افتاده است درج ردیف تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: با این مبلغ اعتبار طی سه سال 5.2 میلیارد نفر جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر نیز از 166 میلیارد تومان در سال 92 به 200 میلیارد تومان در سال 93 افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: کمک‌رسانی به فاضلاب روستایی نیز اعتبارش از 100 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

جانباز افزود: شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی با زیان انباشته چند سالی است که در لیست خصوصی‌سازی قرار گرفته‌ است که در صورت واگذاری از مدیریت وزارت نیرو خارج و زیر نظر وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد که با پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون تلفیق و برنامه درخواست حذف این شرکت از لیست واگذاری‌ها هستیم.

***در خصوص کیفیت مشکلات عدیده داریم


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کشور با مسئله کمبود آب روبروست افزود: کاهش میزان روان‌آب‌ها و کمبود منابع آبی موجب شده تا در خصوص کیفیت آب مشکلات عدیده‌ای داشته باشیم.

وی افزود: افزایش جمعیت و رشد ناموزون آن موجب شده تا خطوط انتقال آب افزایش پیدا کند و این امر هزینه اضافه‌ای را به این بخش وارد کرده است.

جانباز با بیان اینکه مشترکین باید نسبت به مدیریت مصرف آب توجه ویژه‌ای داشته باشند افزود: در حال حاضر در ماهی قرار داریم که میزان مصرف آب به شدت افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت : اگر 10 درصد مصرف آب را کاهش دهیم به اندازه حجم آب 2 تا 3 سد صرفه‌جویی می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص میزان پرت آب در شبکه نیز گفت: در حال حاضر پرت فیزیکی آب 15.10 درصد است که بخشی از آن مربوط به انشعاب غیرمجاز، بخشی دیگر مربوط به مصارف آتش‌نشانی و غیره است که برای این منظور باید هوشمندسازی کنتورها را در دستورکار قرار داد.

***فاضلاب تهران تا 10 سال آینده طول خواهد کشید


جانباز با بیان اینکه بانک توسعه اسلامی برای اجرای تونل انتقال فاضلاب در محدوده غرب و تصفیه‌خانه همان محدوده 240 میلیون یورو اعتبار داد ه ست افزود: از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و جهانی سامانه فاضلاب تهران را تکمیل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: به دلیل کمبود اعتبارات لازم روند اجرای فاضلاب تهران ممکن است تا 10 سال طول بکشد.


***تکرار داستان کمبود اعتبار این بار برای آب‌شیرین‌کن‌ها


وی همچنین در خصوص وضعیت پروژ‌ه‌های آب‌شیرین کن نیز گفت: کشورمان در بحث آب‌شیرین‌کن در جنوب کشور پروژه‌هایی را آغاز کرده است و همچنین مطالعات آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی صورت گرفته است و به دنبال انتخاب مشاور هستیم افزود: کشور امارات 98.8 درصد آب خود را از آب‌های خلیج‌فارس تأمین می‌کند.
 
جانباز اظهار داشت: کمبود اعتبارات در این زمینه موجب شده تا در اجرای این طرح‌ها کمی عقب بیفتیم.

***طرح‌های آمایشی مسکن مهر رعایت نشد

وی در خصوص اجرای طرح فاضلاب در شهرهای مسکن مهر نیز گفت: برنامه‌ریزی‌های صورت  گرفته در این شهرها بر اساس طرح‌های آمایشی بود که متأسفانه ساخت مسکن مهر از این اصول پیروی نکرده است.

جانباز ادامه داد: وزارت نیرو تمامی تعهداتش را در خصوص اجرای زیرساخت‌های مسکن مهر انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمامی مشکلات متعهد و مکلف به تأمین آب شرب مسکن مهر هستیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.