سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرم آباد/

شرکت‎های تولیدی را به سمت بازار بورس هدایت کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‎نور لرستان گفت: معادن سنگ در استان، مزیت نسبی به شمار می‎آیند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مسعود سعادت‎مهر، درباره ضرورت آشنایی فعالان اقتصادی با بازارهای هدف محصولات و خدمات افزود: هدف هر تولیدکننده کسب حداکثر سود است بنابراین تولیدکننده قبل از تولید محصول باید به فکر فروش باشد.

وی با تأکید بر این‌که برای فروش محصول بایستی بازار هدف تعیین شود، اظهار کرد: بازار هدف ممکن است یک شهر، کشور، فرد و یا گروهی از مردم یک منطقه باشند؛ اگر این مهم شناخته شود تولیدکننده می‎داند فعالیت‎های بازاریابی و فروش خود را باید در کجا متمرکز کند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر بازار هدف شناخته نشود هزینه‎‎های زیادی بر تولیدکننده تحمیل می‎شود.

سعادت‎مهر با اشاره به ویژگی‎های بازار هدف، ادامه داد: بازار هدف باید پول داشته باشد؛ هم‌چنین وجود یک مشکل در بازار هدف ضروری است تا تولیدکننده محصولات خود را برای آن محل عرضه کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال یک تولیدکننده مواد غذایی باید تبلیغات خود را به بازاری عرضه کند که این محصولات با ذائقه مردم بازار هدف سازگاری داشته باشد در غیر این صورت کلیه هزینه‎های بازاریابی بی‎نتیجه خواهد ماند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‎نور با اشاره به وضعیت اقتصاد در استان اظهار کرد: لرستان جزو استان‎های محروم کشور است که معمولاً در رتبه‎بندی‎های سالانه به لحاظ سطح توسعه‎یافتگی در رتبه‎های آخر قرار می‎گیرد.

سعادت‎مهر با اشاره به بیکاری تحصیل‎کردگان، سطح درآمد پایین و گسترش فقر در لرستان خاطرنشان کرد: شناخت مزیت‎های نسبی لرستان درخصوص تولید محصولات می‎تواند تولیدکننده را به سمت تولید آنها سوق دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که مزیت نسبی به این معناست که هزینه تولید یک کالا در یک منطقه نسبت به جاهای دیگر کمتر است، یادآور شد: بنابراین می‎بایست در این زمینه کارهای تحقیقاتی انجام شود و محصولاتی که دارای مزیت نسبی هستند شناسایی و به تولیدکنندگان معرفی شوند.

وی گفت: به‎عنوان مثال صنایع غذایی مرتبط با محصولات کشاورزی در لرستان می‎تواند یک مزیت باشد؛ معادن سنگ، نیروی کار فراوان، جوان و تحصیل کرده از عمده مزیت‎های این استان هستند که اگر در جهت تولیدات دارای مزیت نسبی به کار گرفته شوند، در توسعه استان مؤثر خواهند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‎نور با ارائه راهکارهایی در خصوص بهبود وضعیت اقتصاد استان با کمک تولیدکننده‎ها، تصریح کرد: اگر حجم وام‎های بانکی افزایش یابد، تولیدکننده عملکرد بهتری خواهد داشت؛ به جای این‌که 500 میلیون تومان وام را به 10 نفر بپردازیم، وامی با همین مقدار را به یک نفر و محصولی با مزیت نسبی پرداخت کنیم.

سعادت‎مهر اظهار کرد: وقتی تعداد وام‎ها کم و رقم آنها بالا باشد نظارت دولت بهتر خواهد شد و تولیدکننده به مسیر تعیین شده هدایت می‎شود.

وی گفت: هدایت شرکت‎های تولیدی استان به سمت بازار بورس جهت تأمین بخشی از سرمایه موردنیاز از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی لرستان است.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، بورس ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.