سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

جنوب اردبیل قطب آبخیزداری می‌شود

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری در جنوب استان اردبیل وجود دارد، خلخال و کوثر می‌تواند به قطب اجرای طرح‌های مؤثر و مفید در این زمینه به شمار آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ جلیل جعفری‌بنه خلخال دیروز در بازدید از طرح‌های توسعه آبخیزداری در خلخال اظهار داشت: این طرح دقیقاً از یک سال پیش جزو برنامه‌های ما بود که به دنبال انتخاب خلخال و کوثر به عنوان منطقه پایلوت آبخیزداری استان اردبیل و نیز توسعه جنگل‌های این منطقه کارهای مطالعاتی آغاز شد.

وی گفت: مهار آب‌ها و ایجاد انواع سدها و بندها تأثیر به‌سزایی در رونق صنعت کشاورزی، باغداری و دامی دارد چرا که خلخال 46 هزار و 99 هکتار اراضی قابل کشت دارد که 85 درصد آن به کشت محصولات زراعی و 15 درصد آن به کشت محصولات باغی اختصاص می‌یابد.

جعفری‌بنه خلخال در ادامه خاطرنشان کرد: از این میزان اراضی5 هزار و 156 هکتار آبی بوده و مابقی به صورت دیمی کشت می‌شود که اراضی قابل کشت شهرستان کوثر 44 هزار و 54 هکتار است که 41 هزار و 275 هکتار آن به کشت محصولات زراعی و2 هزار و 779 هکتار آن به کشت محصولات باغی اختصاص داده شده و از این میزان اراضی تنها 9 هزار و 272 آبی و مابقی به صورت دیمی کشت می‌شود که این امر لزوم مهار آب‌های رودخانه‌های دائمی و فصلی جنوب استان را بیش از پیش مشخص می‌کند.

این نماینده مجلس افزود: بیشترین پهنه جنگلی استان به مساحت 26 هزار و 543 هکتار در خلخال و 600 هکتار در کوثر و مراتع با درجه‌بندی مناسب این دو شهرستان در خلخال 200 هزار هکتار و در کوثر 75 هزار هکتار است.

دبیر مجمع نمایندگان استان در ادامه بیان کرد: بدین منظور طرح مطالعاتی تفصیلی و تکمیلی این طرح آماده شده و برای دریافت ماده 215 آن جهت اخذ ردیف اعتباری ملی اقدام می‌شود هر چند قبل از این اقدام اعتبارات موردی و اقدامات دیگری در جهت آغاز این طرح انجام یافته است.

وی گفت: در طرح ملی پایلوت توسعه جنگل‌کاری کشوری با پیگیری‌هایی که انجام یافت سه استان کشور از جمله استان اردبیل شامل این طرح شده و مقرر شد از محل اعتبارات ماده 17 که ناشی از درآمدهای معدنی است، توسعه8 هزار هکتار از اراضی استان نیز جزو این طرح قرار گیرد که 75 درصد این اراضی یعنی 6هزار هکتار آن از شهرستان خلخال انتخاب شد که با آغاز سال آتی عملیاتی می‌شود.

جعفری‌بنه خلخال در مورد سدهای طرح پایلوت توسعه آبخیزداری در ادامه افزود: شش حوزه آبخیز خلخال و کوثر پس از مطالعات تفصیلی بدین منظور انتخاب شده که در مجموع 40 هزار و 346 هکتار از اراضی تحت پایاب را جهت رونق کشاورزی، باغداری، زراعت چوب آماده می‌سازد و از همه مهمتر از افزایش فرسایش خاک و سیلاب‌ها نیز جلوگیری می‌کند و در دو برنامه توسعه پنج و شش اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، قطب ، آبخیزداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.