سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خبرداد:

تدابیر ویژه برای جلوگیری از جعل مدرک دیپلم

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از اجرای تدابیر ویژه برای جلوگیری از جعل مدرک دیپلم و بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان خبرداد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ذرافشان معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: رسانه‌ها یکی از ارکان تحقق مردم سالاری دینی هستند اگر ما به دنبال این تحقق هستیم پیگیری و نظارت مردم باید برایمان یک اصل باشد و رسانه‌ها به عنوان نماینده و سخنگوی مردم در این امر هستند که پیگیری و نظارتشان مسئولین را نسبت به وظایفشان پاسخگو می‌کند و موجب رشد و تعالی کشور می‌شود.
 
وی افزود: در مورد معاونت متوسطه باید گفت که ما مسئولیت دو دوره تحصیلی را عهده دار هستیم دوره اول متوسطه که دوره راهنمایی سابق است که دوره متوسطه اول ادامه دوره اموزش عمومی است و هدف ما در این دوره دستیابی به اهداف عمومی که فرد برای ورود به اجتماع باید به آنها آگاه باشد و مهارت‌های لازم را کسب کند، است اما دوره دوم متوسطه تحصیلات اجباری نیست و ما در آموزش و پرورش ایران به دلیل علاقه مردم به تحصیل و علم نیازی به استفاده از کلمه اجباری در تعلیم و تربیت نداریم و بخش اجباری آن برای بخش‌های ناچیز آموزشی استفاده می‌شود.
دوره دوم متوسطه دوره نیمه تخصصی آموزش و پرورش است و دانش آموزان در رشته های مختلف تقسیم می‌شوند ما در این دوره، دوره نظری و کارودانش و فنی و حرفه‌ای را داریم.
دوره دوم متوسطه به دلیل اینکه فصل مشترک آموزش و پرورش و جامعه است و فارغ التحصیلان این دوره بعد از این دوره وارد بازار و یا تحصیلات عالی می‌شوند به جهت ارائه مهارت‌های عمومی از اهمیت ویژه‌ای در تعلیم و تربیت برخوردار است.
 
ذرافشان در ادامه گفت: ما در برنامه خود سعی داریم که پوشش‌های تحصیلی را افزایش دهیم و بنای ما بر این است که امکانات لازم برای تحصیل در دوره اول و دوم متوسط را فراهم کنیم تا پوشش تحصیلی افزایش یابد. نکته دوم بحث کیفیت بخشی آموزشی است که یکی از محورهای اصلی فعالیت ما در آموزش و پرورش می‌باشد بنابراین اگر ما صحبت از افزایش پوشش تحصیلی می‌کنیم صحبت از کمیت است ولی در درون همین پوشش تحصیلی کیفیت را هم گنجانده ایم. کار معاونت آموزشی، نظارت، ارزیابی و برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.
 
وی همچنین افزود: در حوزه کارودانش و فنی و حرفه‌ای ما اقداماتی را درطول چند سال گذشته انجام داده‌ایم ویکی از محورهای اصلی ما توسعه کارودانش و فنی و حرفه ای است خصوصا در کارودانش بحث خرید خدمت و برون سپاری یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش است.
 
معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش در مورد ترک تحصیلی‌ها و روند آن در چند سال گذشته اظهار داشت: در مورد بازماندگان از تحصیل بحث ارتقای پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه را مورد توجه قرار داده‌ایم جهت‌گیری ما فراهم کردن شرایط تحصیل است البته با محدودیتی روبرو نیستیم مدارس شبانه روزی در نقاط دوردست بحث روستا مرکزی و خوابگاه مرکزی، بحث آموزش راه دور و آموزش بزرگسالان از جمله طرح‌هایی است که برای افزایش پوشش تحصیلی ایجاد شده است.این تنوع روش‌ها برای این است که متناسب با شرایط دانش آموزان سطح کشور باشد. نزدیک به 88.5 درصد آمار پوشش تحصیلی ما است که البته هدفگذاری ما باید به سمت صددرصد باشد. هدفی که برای رسیدن به برنامه پنجم توسعه درنظر گرفته شده پوشش 91 درصدی است که امیدواریم تا زمان باقیمانده به این پوشش دست پیدا کنیم.
 
وی در ادامه درمورد حذف کنکور گفت: قانون حذف کنکور در مجلس برای دومین بار تصویب شده است و ما در اولین جلسه شورای اجرای قانون که با حضور وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد تصمیم گیری‌های را برای عملیاتی کردن این قانون برنامه ریزی کردیم در قانون، حذف کامل کنکور پیش بینی نشده است اما در ماده 4 این قانون چند روش مطرح شده است که روش حذف کنکور روش غالب می باشد هدف ما در این مورد این است که این 85 درصدی که قرار است بدون کنکور وارد دانشگاه شوند تحقق پیدا کند البته برای بعضی از دانشگاه ها ملاک عملکرد تحصیلی و آزمون دروس عمومی است.

ذرافشان در مورد جعل اسناد و مدرک تحصیلی گفت: یک کارگروه ملی زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده که یکی از دستگاه های این مجموعه آموزش و پرورش است ما با توجه به تخلفاتی ک در این حوزه اتفاق می افتد تدابیری اتخاذ کرده ایم جعل اسناد مدرک دیپلم بسیار کم اتفاق می افتد و ما بیشترین فراوانی را در مقدماتی که منجر به صدور دیپلم می شود شاهد هستیم. در شاخه کارودانش و در حوزه گواهی نامه های مهارت شاهد جعل مدرک هستیم مراکز آموزشی ما می بایست در مورد این گواهی نامه ها استعلام کنند و از صحت ان مطلع شوند یک اقدام خوبی که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای انجام شده صدور کارت های هوشمند برای گواهی نامه ضریب ایمنی است و آموزش و پرورش اقداماتی برای جلوگیری از این امر انجام داده است که از جمله اقداماتی که در شورای عالی صورت گرفته تا ضریب ایمنی گواهی نامه ها را بالا برند دوم پایگاه اطلاعاتی که از امنیت خوبی برخودار است و مورد بعدی حوزه اجرا و تصحیح امتحانات هستند که نظارت بالایی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: در بحث هدایت تحصیلی یکی علاقه و رغبت دانش آموزان نسبت به یک رشته را داریم فرم های هدایت تحصیلی ما بیشتر به این موضوع می پردازند از آنجایی که دانش آموزان شاخه نظری تمایل به تحصیل در رشته تحصیلی را دارند و رقم 45 درصد سهم را به خود اختصاص داده‌اند و این رقم نیز در حال افزایش است و ما می بایست سیاست‌هایی را برای توزیع متوازن دانش آموزان در رشته ها در نظر بگیریم از طرف دیگر طرح توسعه فنی و حرفه ای در نظر داریم که باید به رقم 46.5 درصد برسد آموزش و پروش می بایست نقطه بهینه ای بین علاقه  و  استعداد دانش آموز و توزیع متوازن و ظرفیت ها برسد و تصمیم گرفته شده یک بازنگری در فرم هدایت تحصیلی داشته باشیم که تا قبل از تابستان سال آینده ابلاغ می‌شود و این بازنگری این است که ره استان نقطه بهینه خود را مطرح کند.

ذرافشان همچنین درخصوص بازنشستگی پیش از موعد گفت: بنده به عنوان کسی که 35 سال در آموزش و پرورش بوده ام می گویم که در دهه 60 که در تهران بودیم به نیروهای نیمه وقت و پاره وقت مازاد گفته می شد که در آن جسارتی مطرح نبود بلکه اگر از نیروی مازاد استفاده می شود به این معنی است که ما کلاس نداریم که معلم در آن تدریس کند یا امکان به کارگیری برخی از معلمان در کلاس درس وجود ندارد. بازنشستگی پیش از موعد یک ابزار مدیریتی برای ساماندهی و مدیریت کردن نیروهای آموزش و پرورش است.

وی افزود: استقرار ساختار 6-3-3 به شکلی است که شاید توقف آن به مصلحت نباشد اما برای ارتقای کیفیت استقرار ساختار در آموزش و پرورش جلساتی تشکیل شد و تصمیم گرفته شد مقداری حجم تغییرات را کاهش دهیم.

ذرافشان در مورد ضرورت روز بدون کیف و کتاب در دوره متوسطه اول و دوم عنوان کرد: این کار در وزارت خانه در حال پیگیری است و باید مرحله آزمایشی خود را طی کند  و طبیعی است که اگر قرار باشد اتفاقی در دوره متوسطه بیفتد متناسب با آن اقداماتی را انجام خواهیم داد ولی هدفگذاری فعلا در دوره ابتدایی است و مشکلی برای اجرایی شدن این طرح در دوره ابتدایی و متوسطه وجود ندارد.

وی ادامه داد: یک درسی را در مجموعه دروس تغییر یافته پیش بینی کرده بودیم بحث مهارت های زندگی سرفصلی است که در دنیا جهانی شده است و در ایران هم درس جدیدی در پایه هفتم اضافه شده تحت عنوان تفکر و سبک زندگی و قرار است در پایه های درسی دیگر نیز این درس اضافه شود.

ذرافشان در مورد سرانه کردن بودجه مدارس اضافه کرد: بهتر است عنوان سرانه ای بودن را یاد نکنیم بلکه عنوان ارتقای کیفیت مدیریت آموزش یاد داده شود و مدیر آموزشگاه ها مسئول ارتقای کیفیت مدارس خود می‌باشند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: آموزش ، پرورش ، معاون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
خواهشمند است در مورد بازسازي مدارس بالاي 20 سال هم فكري بكنيد تا سرمون خراب نشده .... با تشكر