سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ريسرچ:

کاهش شديد آزادی مطبوعات در آمريکا/ برخورد قضائی با معترضان

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: یکی از نکات مهمی که خوانندگان مطبوعات باید آن‌ را مد نظر داشته باشند این است که آزادی مطبوعات در آمریکا و انگلیس وجود ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي با عنوان" سقوط آزادي مطبوعات در آمريکا" نوشت: يکي از نکات مهمي که خوانندگان مطبوعات بايد آنرا مد نظر داشته باشند اين حقيقت است که آزادي مطبوعات در آمريکا و انگليس برخلاف آنچه که در اينگونه کشورها به تصوير کشيده مي شود وجود ندارد.

خبرنگاران بدون مرز با انتشار گزارشي از کاهش شديد و ايجاد محدوديت هاي آزادي مطبوعات در سال گذشته آمريکا خبر دادند. يکسال پس از گذشت انتقادات شديد عليه افشاگران اخبار محرمانه و روزنامه نگاران ديجيتالي درباره فعاليت سامانه هاي نظارتي و امنيتي بر فعاليت هاي مطبوعاتي ، آمريکا با کاهش 13 رتبه در گروه اعتبارسنجي هاي آزادي مطبوعات جهاني به رتبه 46 تنزل کرد.

ازاينرو، بر اساس اظهارات گزارشگران بدون مرز، به نظر مي رسد آمريکا با افت شديد اعتبار مربوط به آزادي مطبوعاتي در اين کشور شاهد يکي از مهمترين دوره هاي سقوط فعاليت هاي مطبوعاتي دراين کشور باشد.

اين درحالي است که انگليس، که با ادامه اقدامات تنبيهي خود عليه روزنامه نگاران، گزارشگران گاردين را مجرم خواند و تلاش کرد روزنامه نگاراني که محدوديت هاي مطبوعاتي در اين کشور را در سرفصل روزنامه هاي خود قرار دادند مرعوب کند.

براساس گزارشي از  تازه ترين اعتبار سنجي هاي مطبوعاتي جهان، آمريکا از لحاظ رتبه فعاليت هاي  مطبوعاتي در رده پاراگوئه قرار گرفته است. پاراگوئه با اعمال فشار و زور خبرنگاران اين کشور را به خود سانسوري وادار مي کند.

در همين راستا وزارت دادگستري آمريکا به  افشاکنندگان اطلاعات طبقه بندي اخطار شديد داد. 

جيمز ريسن، خبرنگار امنيت ملي نيويورک تايمزيکي از کهنه خبرنگاراني است که در معرض تهديدات جمع آوري اخبار طبقه بندي در آمريکا قرار دارد. گفته مي شود وي به دليل خودداري از افشاي يکي از منابع گزارش هاي محرمانه خود احتمالا به زندان محکوم خواهد شد.

بارت براون، خبرنگار آزاد وغير سنتي آمريکا که گزارش هاي فراواني در باره مراکز و شرکت هاي خصوصي امنيتي و پيمانکاران دولتي منتشر کرده است دومين خبرنگاري است که به دليل فعاليت هاي خبري در معرض تهديدات و سرنوشتي مشابه جيمز ريسن قرار گرفته است. در حال حاضر،  به دليل انتشار بخشي از اسناد مسروقه در گزارش هاي براون، وي به بيش از 100 سال محکوميت در زندان روبرو شده است، اگر چه اين کهنه خبرنگار آمريکايي هيچ نقشي در سرقت اينگونه مدارک نداشته است.در پي برخورد مقامات قضائي آمريکا با شماري از روزنامه نگاران  شامل گلن گرين والد، که براساس افشاگري هاي ادوارد اسنودن پيمانکار سابق امنيتي اين کشور گزارش هايي تهيه و منتشر کرده بود،  رتبه جديد آزادي مطبوعات در واشنگتن به شدت کاهش و در مرحله خطرناکي قرار گرفته است.

در هفته هاي اخير، شماري از اعضاي ارشد مراکز امنيتي و اعضاي کنگره ، روزنامه نگاران آژانس امنيت ملي را " شريک جرم افشاگري هاي اسنودن" خواندند و آنها را به همکاري در قاچاق اسناد و مدارک مسروقه محکوم کردند. 

 ترور (Trevor) تيم از بنياد آزادي مطبوعات  اظهارات اخير رهبران امنيتي و کنگره آمريکا را تازه ترين حملات عليه فعالان خبري در حوزه نشر اخبار محرمانه و طبقه بندي توصيف کرد.

پس از بازداشت شماري از روزنامه نگاران مشهور آمريکا در حادثه  اعتراضات "اشغال وال استريت "  اين کشور در سال 2012، شاخص آزادي مطبوعات جهاني از سوي خبرنگاران بدون مرز در اين کشور با کاهش 27 درجه به رتبه 47 تنزل يافت. اين در حالي است که سال آينده، آمريکا با ايجاد پيشرفت هايي در آزادي مطبوعات اين کشور توانست 33 رتبه بالاتر برود اگرچه اقدامات سرکوبگرايانه واشنگتن عليه  فضاي آزادي مطبوعات اين کشوردر سال گذشته ميلادي دوباره سبب سقوط رتبه آمريکا در جدول اعتبار سنجي آزادي مطبوعات جهاني  قرار گرفت.

پژوهش هاي خبرنگاران بدون مرز نشان مي دهد مبارزات و تلاش ها جهت دستيابي به آزادي بيان و مطبوعات امري جهاني و موضوعي کاملا فرامرزي است. براساس مطالعات خبرنگاران بدون مرز، کشورهايي که به استقرار دموکراسي در کشورهاي خود افتخار مي کنند و به حکومت قانون احترام مي گذارند نمونه هاي خوبي براي اين حقيقت نبوده اند.

لذا نمي توان رتبه بندي آزادي مطبوعات را صرفا به عنوان معياري  مهم براي سنجش سلامت دموکراتيک در فضاي مطبوعاتي کشورها در نظر گرفت بلکه از اين ابراز بايد براي مخالفت  با قانوني کردن تهديدات عليه روزنامه نگاران در خارج از کشور استفاده کرد. جامعه خبرنگاران  بدون مرز معتقد است، روزنامه نگاران و اهل قلم براي دفاع از سياست هايي که حامي و مدافع فعاليت هاي حرفه اي خبرنگاران در واشنگتن و ديگر کشورها هستند تلاش کنند.

همانگونه که بسياري از افراد در شبکه اجتماعي توييتر اشاره کرده اند، يکي از نکات مهم پاياني تحليل حاضر اين است که اعتبار آزادي مطبوعات آمريکا در مقايسه با انگليس پرسش هايي در ذهن افراد ايجاد کرده است. با توجه به تاثيرات تهديد آميز  دستگاه هاي نظارتي و امنيتي بر روند آزادي مطبوعات، روزنامه نگاران اين کشور  بطور ناخودآگاه خود را در معرض تهديد و ارعاب احساس مي کنند.

بهرحال ،  فعاليت هاي دستگاه هاي نظارتي انگليس اساسا بازتاب دهنده اقدامات مشابه امنيتي عليه فعاليت هاي مطبوعاتي در آمريکا توصيف مي شود. افزون برآن واکنش خصومت آميز دولت انگليس به انتشار گزارشي در باره مطالب طبقه بندي و محرمانه از سوي روزنامه گاردين يکي از بهترين مثال هاي موجود در ايجاد محدوديت هاي آزادي مطبوعات در اين کشور به شمار مي رود.

پس از انتشار اولين افشاگري ها از سوي ادوارد اسنودن، مقامات انگليس با اعمال شديدترين فشارها عليه اين روزنامه معتبر انگليسي دست اندرکاران آن را مجبور کردند  گزارش کامل آژانس امنيتي ملي را حذف و آنرا به مراکز آمريکايي در اين کشور ارسال کنند. خبرنگاران گاردين که خود را در معرض تهديد اقدام قانوني احساس مي کردند، ناگزير شدند همه رايانه هايي که حاوي مطالب و اسناد اسنودن بود را تخريب کنند.

در چنين شرايطي، رهبران لندن بموجب مفاد" اساسنامه مبارزه با تروريسم"  در فرودگاه هيتروي لندن، گلن گرين والد روزنامه نگار کهنه کار گاردين را بازداشت و وسايل الکترونيکي وي را توقيف کردند.

لذا صرفنظر از عدد رتبه بندي ها و اعتبار سنجي ها ، از شرايط موجود آزادي مطبوعات در آمريکا و انگليس و تلاش هاي سرکوبگرايانه فعاليت هاي مطبوعاتي در اين دو کشور بايد نگران بود .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.