سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بالا گرفتن ناآرامی‌ها در ترکیه در سالروز دستگیری عبدالله اوجالان

در سالروز دستگیری عبدالله اوجالان رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ‌ک‌ک ) بسیاری از شهرهای جنوب شرقی ترکیه دیروز دستخوش ناآرامی شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه ، بازارها و مغازه‌ها در بسیاری از شهرهای جنوب شرقی ترکیه دیروز تعطیل شد.

هزاران نفر در تظاهرات و راهپیمایی که به دعوت حزب صلح و دموکراسی در دیاربکر برگزار شد ، شرکت کردند. 

گلتن کیشاناک معاون رئیس حزب صلح و دموکراسی و کاندیدای این حزب برای شهرداری دیاربکر همچنین نورسل آیدوغان نماینده دیاربکر در مجلس ترکیه نیز در این تظاهرات شرکت کردند. 

کیشاناک در سخنرانی خود در این تظاهرات دستگیری عبدالله اوجالان در کنیا و انتقال وی به ترکیه را نتیجه توطئه بین المللی دانست. 

وی گفت : قدرت های بزرگ جهان و کانون های پنهان قدرت در ترکیه در این توطئه دست داشتند. 
کیشاناک با اشاره به مذاکرات دولت ترکیه با عبدالله اوجالان رئیس گروه پ ک ک خواستار آزادی وی از زندان شد. 

پس از مراسم سخنرانی گروهی از تظاهرکنندگان که چهره های خود را پوشانده بودند ،‌ با بستن خیابان ها در منطقه باغلار دیاربکر مخازن زباله را به آتش کشیدند و با بمب های دست ساز و سنگ به نیروهای پلیس حمله کردند. پلیس دیاربکر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد. 

در درگیری های دیروز در دیاربکر یک مامور پلیس مجروح شد و برای درمان به بیمارستان انتقال یافت. 

در شهر وان تظاهرکنندگان هوادار حزب ( کردی ) صلح و دموکراسی که 4 تن از نمایندگان وان در مجلس ترکیه و بکر کایا شهردار وان نیز در میان آنان بودند ، پس از تجمع در مقابل دفتر انتخاباتی حزب صلح و دموکراسی شعارهایی در حمایت از پ ک ک سر دادند و راهپیمایی خود را آغاز کردند. 

ممانعت نیروهای پلیس از ورود راهپیمایان به خیابان جمهوریت از خیابان های اصلی شهر وان موجب بروز درگیری میان دو طرف شد و نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کردند. 

بازارها و مغازه ها در بسیاری از شهرهای جنوب شرقی ترکیه از جمله حکاری ، باتمان ، شیرناک ، جیزره ، وان و دیاربکر دیروز تعطیل بود و در بسیاری از این شهرها در حمایت از اوجالان تظاهرات برگزار شد.
عبدالله اوجالان پانزده فوریه 1999 در کنیا دستگیر و به ترکیه انتقال یافت. وی از آن زمان تا کنون در زندان جزیره ایمرالی نزدیک استانبول دوران محکومیت حبس ابد خود را سپری می‌کند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.