سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این حیوان را به خانه خود راه ندهید

توکسوپلاسموز یک بیماری انگلی است و بیشتر از طریق نگهداری حیوانات به خصوص گربه در خانه به انسان منتقل می‌شود.

دکتر هوشنگ ساغری، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: توکسو‌ پلاسموز‌ یک بیماری انگلی است که میزبان اصلی این انگل، گربه است. 

وی گفت: گربه‌ها معمولا از طریق خوردن پرندگان و حیوانات کوچک به این انگل مبتلا می‌شوند و هر گونه تماس با مدفوع این حیوانات احتمال ابتلا به این بیماری را در انسان افزایش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه بیماری توکسو‌پلاسموز علائم مشخصی ندارد، گفت: علائم این بیماری شبیه یک سرماخوردگی خفیف است و شامل تب، درد خفیف بدن و گاهی بزرگ شدن اندک غدد لنفاوی است و اغلب افراد مبتلا به این انگل، از بیماری خود آگاهی ندارند. 

این متخصص عفونی ادامه داد: خوردن گوشت خام یا نیمه پخته و آبدار هم باعث انتقال این انگل می‌شوند و توصیه می‌شود گوشت‌ها را به طور کامل بپزید تا از سلامت آن مطمئن‌تر شوید. 

 وی تصریح کرد: مادران بارداری که به این بیماری مبتلا هستند می‌توانند این بیماری را به نوزاد خود منتقل کنند اما اگر به موقع درمان شوند می‌توان از شدت عوارض این بیماری و انتقال آن به جنین جلوگیری کرد. 

وی در پایان گفت: تشنج، فلج، کما و حتی مرگ از عوارض این بیماری است همچنین این انگل باعث نابینایی، ناشنوایی و ناتوانی‌های ذهنی در نوزاد می‌شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: گربه ، ویروس ، تب ، درد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.