سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه مناظره مطرح شد

زیاده خواهی ها در حوزه سلامت کمر مردم را شکسته/ بیمارستان های دولتی مانند یک ویترین بیماران را جدا می کنند

بیمارستان‌های دولتی ما یک ویترین شده‌اند که مریض‌ها را جداسازی می‌کنند و به آنها می‌گویند که بعد از ظهر به فلان بیمارستان خصوصی مراجعه کنند از طرف دیگر زیاده خواهی ها در حوزه سلامت کمر مردم را هم شکسته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران علیرضا اولیایی‌منش نماینده دولت در برنامه مناظره که به بحث قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی پرداخت گفت: ما از سال 73 و 74 به بعد دچار سیکل معیوبی شدیم و قیمت تمام شده خدمات محور ارائه خدمت قرار نگرفت و از همان موقع کسری‌هایی به حوزه سلامت وارد شد که ما در همین مسیر تورم را تجربه کردیم.
 
وی افزود: ما هیچ وقت به ریشه مشکلات برنگشتیم که ببینیم آیا در سازمان بحرانی که هر ساله با کسری مواجه است امکان ارائه خدمت با کیفیت و با استانداردهای بالا وجود دارد یا نه.قیمت تمام شده هتلینگ نزدیک به یک سوم قیمت واقعی بود اما با وجود این شرایط ما بیمارستان‌ها را موظف کردیم که80 درصد خدمات دولتی را پوشش دهند و پزشکان و پرستاران در صورت ارائه خدمت 12 ماه بعد حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کردند.
 
وی تصریح کرد: ما برای ویزیت پزشک متخصص در بیمارستان‌ها 6100 تومان تعیین کرده‌ایم که از این رقم 2800 تومان سهم پزشک و مابقی سهم بیمارستان است که ما همان 2800 تومان را 12 ماه بعد به پزشک می‌دهیم.

اولیایی منش گفت: طبق آمار تامین اجتماعی رشد حقوق و دستمزدها به تفکیک سالها 25 درصد رشد کرده است. رشد تعرفه ها در 10 سال گذشته در بخش دولتی 16.2 درصد بوده که به ازای هر سال 4 درصد کسری تعرفه با تورم داشتیم.باید سیستم را از بحران خاص نجات داد که وزارت بهداشت باید این کسری ها را اصلاح کند.

 
 جامعه پزشکی تکلیف خود را نمیداند
 
معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی به این نکته اشاره کرد که مردم در ارائه خدمات نیاز به احترام و توجه دارند و از همه مهمتر حمایت اجتماعی است که وقتی دفترچه بیمه را به یک فرد می‌دهیم این حمایت را احساس کند در عین حال فرد نباید به خاطر یک بیماری در درون خانواده زمین‌گیر شود.
 
جهانگیری افزود: جامعه پزشکی تکلیف خود را نمی‌داند که آیا ما بدهکاریم یا خدوم جامعه هستیم. در دوران دفاع مقدس بهترین ایثارگری‌ها را پزشکان ارائه کرده‌اند و شهادت جامعه پزشکی هم سطح سایر رزمندگان بوده است. همچنین در دوران اصلاحات و پس از اصلاحات فقط به خدمت پرداخته‌ایم و در راستای ارتقای کیفیت علمی حرکت کرده‌ایم.
 
وی گفت : قانون اساسی در اصل 29 و قانون برنامه چهارم توسعه صراحتاً می‌گوید همه دستگاه‌ها ملزم به احصای قیمت تمام شده خدمات هستند و در قانون پنجم توسعه نیز تأکید بر بودجه‌ریزی عملیاتی برای این امر دارد. از طرفی باید پرسید چرا دستگاه‌های نظارتی تاکنون بر این امر نظارت نکرده‌اند که هم مردم به رنج بیفتند و هم پزشکان متهم شوند.

جهانگیری گفت: از سال 84 تا 91 میانگین رشد تعرفه های بخش خصوصی 18.4 درصد بوده که سال گذشته ما این تعرفه ها را امضا نکردیم. اگر بخش خصوصی را 29 درصد رشد دهیم باید بخش دولتی را 40درصد رشد دهیم تا این فاصله برداشته شود.ما نمیخواهیم رابطه مالی بین پزشک و بیمار وجود داشته باشد.میانگین تعرفه های ما از 5 کشوری که تعرفه هایشان پایین است، پایین تر است ولی سطح خدمات ما زیاد است.

وی گفت: اولویت سلامت مردم در حوزه حاکمیت باید بالا بیاید ما باید یک پارچگی در نظام سلامت رقم بزنیم.بخش خصوصی و دولتی سرمایه ملی هستند برای حفظ آنها کوشش کنیم و هزینه را به عنوان سرمایه گذاری ببینیم.
 
مسولین اکثر امکانات را به طبقه خوش نشین هدایت کردند
 
طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت در ادامه افزود:  20درصد خدمات درمانی توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود مسئولین موظف هستند 80 درصد باقیمانده را که تحت عنوان بیت‌المال در اختیار آن قرار گرفته‌اند مانند امانت صیانت کنند و بهره‌وری آن را بالا ببرند.
 
وزیر اسبق بهداشت تصریح کرد: در سفری که سال 60 به هند داشتم متوجه شدم که بسیاری از پزشکان که آن موقع به ایران می آمدند حتی پزشک هم نبوده‌اند.اما امروز به یمن انقلاب اسلامی و حمایت حاکمیت اسکلت ساختمان نیروی مجرب است امکانات هم در کل کشور در نقاط غیربرخوردار گسترده شده است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: متأسفانه مسئولین اکثر امکانات را به طبقه خوش‌نشین پنت‌هاوس هدایت کرده‌اند ما در زمینه پیشگیری کوتاهی‌ کرده‌ایم و طب عمومی که محور و بدنه طب است مضمحل شده است.

طریقت منفرد گفت: ما برای سطح اول که شامل مراقبت های اولیه از جمله پزشک دستیار پزشک و دارو می خواهیم، به 40 درصد اعتبارات احتیاج داریم. الآن زمانی است که کسانی که در راس کارهستند نقش زیادی در وضعیت نابسامان ندارند. در سال 2005 پزشکان در آلمان تظاهرات کردند چرا که در مقایسه با متخصصین و فوق‌تخصص‌ه در آمریکا که رقم درآمد آنها در سال 267 دلار بود در آلمان رقم درآمد 56 هزار دلار بود. پول 200 ساعت یک پزشک فوق‌تخصص در آلمان را پزشکان در یک ساعت در بخش خصوصی می‌گیرند. ما در دو دهه گذشته ظلم بزرگی کردیم و هرکس زورش رسیده تعرفه خود را درست کرده اما باید این مشکلات را از ریشه حل کنیم.
 
نظام سلامت به قانون عمل نکرده است
 
عبدالرضا مصری وزیر اسبق رفاه و تأمین اجتماعی در ادامه گفت: صورت مسئله در عدم اجرای قانون است، قانون برنامه پنجم توسعه نوشته شد و در این قانون تکالیفی برای نظام سلامت تعریف شد اما در 3 سال گذشته نظام سلامت به این تکالیف عمل نکرده است.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در بند «ب» ماده 32 این قانون وزارت بهداشت موظف شد تا حداکثر تا پایان سال برنامه تعرفه‌های مربوطه و اقدامات کلینیک ویژه و ... را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.
 
وی افزود: 3 سال از قانون برنامه گذشته اما اساس نظام سلامت اجرا نشده بنابراین این دیگر مشکلی نیست که به مردم برگردد.
 
مصری تصریح کرد: بر اساس همین قانون پزشکانی که در استخدام بیمارستان‌های دولتی بودند نباید در ساعت کاری در بخش خصوصی کار کنند اما ما خلاف این موضوع را شاهد هستیم.
 
وی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی ما یک ویترین شده‌اند که مریض‌ها را جداسازی می‌کنند و به آنها می‌گویند که بعد از ظهر به فلان بیمارستان خصوصی مراجعه کنند.

مصری گفت: در مجلس برای روستائیان و شهرهایی با جمعیت زیر 20 هزار نفر، 2900 میلیارد تومان سرانه اختصاص داده ایم تا این 2900 میلیارد تومان مشکل این قشر را حل کند. که ما سرانه تعرفه روستائیان را یک سوم تعرفه شهری گذاشتیم اما این سرانه،پاسخگو نیست.

مصری گفت: مشکل درمان کشور پول نیست، بلکه سیستم نظارت است. از وقتی این نظارت به سازمان صنفی واگذار شده استاین مشکل به وجود آمده درحالی که این نظارت به عهده وزارت بهداشت است.

وی خاطر نشان کرد: ساختار نظام سلامت بیمار است و باید معالجه شود. و این معالجه در قانون برنامه پنجم است که در این صورت بیمارستان های دولتی تقویت می شوند و مشکل مردم حل می شود.
 
زیاده خواهی ها در حوزه سلامت کمر مردم را شکسته

 محمد قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت در ادامه گفت : ما پرسیدیم و متوجه شدیم یک آقای دکتر بابت هر عمل جراحی قلب چند ده میلیون تومان زیرمیزی می‌گیرد و جالب است که مردم از این موضوع آگاه نیستند و نمی‌دانند اصلاً زیرمیزی چیست و فکر می‌کنند خیلی از پول‌هایی که به پزشکان می‌دهند دستمزد است.
 
وی تصریح کرد: در صورتی که هر پولی که خارج از روال رسمی به پزشک داده شود مصداق زیرمیزی و تخلف است که اخیراً هم گفته می‌شود حق پزشک است و تا تعرفه‌ها درست نشود نمی‌توان کاری کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: زیاده‌خواهی‌ها و اتفاقات ناگوار در حوزه سلامت هم کمر مردم را زیر بار هزینه‌های درمانی شکسته و هم با اتفاق ناگواری که در سال 83 رخ داد بیمه‌های ما را هم به خاک سیاه کشانده‌ است. همچنین الان بیمه‌های ما ناکارآمد هستند و نه بیمه و نه مردم از پس هزینه‌های درمان برنمی‌آیند و با این چاه ویلی که درست شده هر چقدر مردم ، بیمه‌ها و دولت پول دهند این چاه پر نمی‌شود.


 قانون پزشک خانواده از 17 سال پیش خاک میخورد
رستمیان نایب رئیس کمیسیون پزشکی مجلس گفت: ما باید کاری کنیم، دستمزد پزشکان بالا نیست  اما راهکاری ارائه نمیدهیم. منابع ما حقیقتا کم است و نباید آدرس غلط بدهیم و این چاه نظام سلامت که عنوان می کنیم درست نیست. ما بیمارستان هایی داریم که بیمار را به شهرهای دیگر می فرستند در صورتی که با آن بیمارستان قرار داد ندارند. ما افزایش 18 درصدی تعرفه ها در بخش دولتی را داشتیم که آنقدر باید بیمارستانهای دولتی را قوی کنیم که اگر کسی پول درمان نداشت وظیفه بیمارستان است که آن شخص را درمان کند.

وی افزود: ما به هردوی بوجه و مدیریت نیاز داریم و اولویت اول این است که همه باید بیمه شوند بعد بهداشت را شروع کنیم.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
آقا
۲۲:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
نتیجه اهمیت نداشتن جان و سلامت مردم توسط بزرگ شمرده شدگان
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
نمی توانم دندانم را پر کنم با دردش می سازم!