سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

یارانه باید با تزریق به بخش تولید، به شیوه غیرمستقیم وارد زندگی مردم شود

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه نباید با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فشار پرداخت نقدی بر دولت افزایش پیدا کند، گفت: یارانه باید با تزریق به بخش تولید، به شیوه غیرمستقیم وارد زندگی مردم شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

کیوان کاشفی با تاکید بر اینکه راهی جز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بعید می دانم هیچ کارشناسی هم مخالف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها باشد.

وی اظهار داشت: باید از تجربه ای که از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها به دست آمد درس بگیریم تا بار دیگر در فاز دوم نیز شاهد به وجود آمدن برخی مشکلات نباشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در مرحله اول هدفمندی یارانه ها مردم دیده شدند اما به بخش تولید توجه نشد و از همین رو لطمه زیادی به تولید کشور وارد شد، اضافه کرد: معتقدم باید مثلثی با حضور دولت، مجلس و بخش تولید (فعالین اقتصادی) کشور تشکیل شود و برای تعیین زمان مناسب اجرای فاز دوم هدفمندی تصمیم گیری شود.

کاشفی افزود: گفته می شود زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها سال آینده است اما باید با هماهنگی این سه بخش علاوه بر تعیین زمان دقیق اجرای طرح در سال آینده، اقدامات لازم برای قبل از شروع طرح و همچنین بعد از اجرای آن نیز بررسی شود.

وی تصریح کرد: مسلما با اجرای فاز دوم یک سری منابع به دست دولت می رسد که باید تصمیم مناسبی برای اینکه این منابع صرف چه بخش هایی شود، اتخاذ کرد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اگر این منابع مانند گذشته صرف توزیع سبد کالا و پرداخت نقدی یارانه شود تنها سیستم کمیته امدادی و کار نکردن و پول گرفتن در کشور رایج خواهد شد.

 کاشفی ادامه داد: همین پول نقد وقتی که وارد چرخه اقتصادی می شود تورم را همراه خواهد داشت و در نهایت پولی که به دست اقشار ضعیف می رسد هیچ سودی به حال آنها نخواهد داشت.

وی منطقی ترین شیوه برای اجرای مرحله دوم را اضافه نشدن مبلغ یارانه نقدی مردم دانست و یادآور شد: نباید فشار ناشی از پرداخت نقدی یارانه که به دولت وارد می شود، بیشتر شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در مرحله اول باید طیف متمکن از دریافت یارانه حذف شوند، گفت: منابعی که از این محل آزاد می شود باید به بخش تولید کشور تزریق شود.

کاشفی ادامه داد: این درآمد باید به صورت غیرمستقیم وارد چرخه زندگی مردم شود، صرف ساخت کارخانه شود، اشتغال ایجاد کند، منبع درآمد برای خانواده ها باشد و با این شیوه سال های سال همه بخش های کشور منتفع خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید در اجرای فاز دوم یارانه دهک های نیازمند را افزایش داد، اظهارداشت: متاسفانه هیچ سیستمی در کشور وجود ندارد که درآمد افراد شفاف در آن ثبت شده باشد و عده ای وجود دارند که بیکار تلقی می شوند اما به شکل های مختلف درآمد دارند و هیچ سیستمی هم برای تشخیص اینکه هرکس چقدر درآمد دارد وجود ندارد.

 رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه ممکن است در این بین حق برخی افراد ضایع شود و به برخی سودی برسد که حق آنها نیست، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه اطلاعات کافی راجع به درآمد افراد وجود نداشته باشد، اجرای چنین کاری ممکن نیست./ش

برچسب ها: یارانه ، تولید ، زندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.