سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/

قاچاق بیش از 2 هزار گونه جانوری در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال 2 هزار و 500 گونه جانور که بیشتر شامل پرنده‌های زینتی بود قاچاق شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ پرویز آرامنش با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 130 متهم در خصوص قاچاق جانوران دستگیر شده‌اند، اظهار داشت : 82 پرونده قاچاق در خصوص قاچاق جانوران تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چهار منطقه حفاظت شده، سه منطقه پناهگاه حیات وحش و 10 منطقه شکار ممنوع در استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تعدادگونه‌های پرندگان استان را 153 گونه اعلام کرد و افزود: 41 گونه مقیم استان و بقیه مهاجر هستند.

آرامنش، پستانداران استان را بالغ بر 40 گونه، خزندگان را 37گونه اعلام کرد و ادامه داد: همه ساله با انتشار لیست حیوانات و گیاهان منقرض شده، یک گام به سوی نابودی تنوع زیستی کره زمین نزذیک می‌شویم و باید تلاش خود را برروی حفظ گونه‌هایی که امکان حفاظت از آنها باشد متمرکز کنیم.

وی احداث سایت پرورش، تکثیر و احیا جانورانی نظیر آهو، جبیر و گور ایرانی، حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش با ساخت آبشخور و آب انبار، تامین آب و آب رسانی، تعلیف حیات وحش به صورت دستی در مناطق حفاظت شده و برنامه ریزی بری جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری را از اقدامات حفظ گونه‌هایی که امکان حفاظت آن‌ها فراهم است، عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اداره حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری ازشکار بی‌رویه حیات وحش با اعزام مامورین به گشت و کنترل مستمر مناطق پرداخته و با صدور کارت شناسایی همیار محیط زیست امکان همکاری علاقه مندان با محیط زیست را فراهم می‌کند.

آرامنش تصریح کرد: آشنایی مردم با محیط زیست، برگزاری کارگاه آموزشی، توزیع کتاب‌های آموزشی، شرکت در نمایشگاه‌ها و فعالیت برای تنویر افکار عمومی برایس شناخت و حمایت از گونه‌های جانوری از دیگر اقدامات محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، خشکسالی، عدم تعادل بین دام و مرتع، شکار غیر مجاز، رشد بی رویه صنعت، هجوم حیات وحش به اطراف مناطق مسکونی در اثر برف و سرمای شدید را ازجمله مشکلات پیش‌رو برشمرد./ش ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.