سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بثینه شعبان؛

ممکن است مشارکت مستقیم مسکو و واشنگتن مذاکرات ژنو را پیچیده تر کند/ ائتلاف مخالفان نماينده بيگانگان است

عضو هیات مذاکره کننده رسمی سوریه در دور دوم مذاکرات ژنو 2 تاکید کرد، ممکن است مشارکت مستقیم مسکو و واشنگتن مذاکرات ژنو را پیچیده تر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه:"بثینه شعبان" مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهور سوریه گفت:مشارکت مستقیم مسکو و واشنگتن در روند مذاکرات اجلاس ژنو 2 ممکن است کارها را پیچیده تر کند.

بثینه شعبان گفت:اگر توافقی پیرامون موارد اساسی حاصل نشود،به گمان من احضار شمار زیاد افراد در پای میز مذاکره هرگز مشکل را حل نخواهد کرد و آن را نیز پیچیده تر خواهد کرد.

 مشاور رئیس جمهور سوریه گفت:مشکل اساسی از آنجایی ناشی می شود که طرف آمریکایی با روسیه بر سر چیزی توافق می کند، اما کاری دیگری را انجام می دهد.

همچنین مشاور رئیس جمهور سوریه بررسی همزمان مسئله تروریسم و تشکیل هیأت انتقالی را غیرممکن برشمرد و ائتلاف مخالفان را نماینده طرف های بیگانه دانست.

 بثینه شعبان در گفتگویی با شبکه المیادین در ژنو در حاشیه دور دوم مذاکرات کنفرانس ژنو2 درباره این که آیا طرح اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه برای بررسی همزمان طرح هیأت مذاکره کننده دولت سوریه در خصوص بررسی مبارزه با تروریسم و خشونت و طرح هیأت ائتلاف در خصوص تشکیل هیأت انتقالی گفت: به نظر من این طرح نتیجه ناکامی در قرار دادن امور در مسیر درست خود و همچنین شکست در پایبندی به مضامین بیانیه ژنو1  است. چگونه می توان این دو مسئله را با یکدیگر به صورت همزمان بررسی کرد. این در واقع تفسیری جدید از ژنو1 است. بیانیه ژنو1 بندهایی دارد و ما هم گفتیم مشکلی با بررسی بندهای این بیانیه نداریم. بند اول با مسئله توقف خشونت آغاز می شود و خشونت هایی که امروز وجود دارد همان تروریسم است. شاید ابراهیمی نتوانسته است این مسئله را بقبولاند زیرا منطقی این است که خشونت ها و تروریسم متوقف شود و پس از آن به سراغ بررسی مسائل سیاسی و آنگونه که آنها می گویند «هیأت انتقالی» برویم. اما اینکه بخواهیم این دو مسئله را با یکدیگر به صورت همزمان بررسی کنیم غیر منطقی و نادرست و اصلا ناممکن است. چگونه می توان تروریسمی را که از جانب برخی کشورهای منطقه و دیگر کشورها حمایت می شود ظرف دو ساعت مذاکره متوقف کرد. 
شعبان در پاسخ به این سوال که شاید ابراهیمی با این کار می خواهد زمینه مشترکی بین طرفین ایجاد کند گفت: توافقنامه ژنو باید فصل الخطاب باشد. ما برای اجرای این توافقنامه به اینجا آمده ایم. باید این توافقنامه را روی میز بگذاریم و درباره اجرای بندهای آن یکی پس از دیگری به توافق برسیم. بند اول متوقف کردن خشونت و تروریسم است. اولویت مردم سوریه که ما در اینجا نمایندگان آنها هستیم توقف خشونت است. اگر از مردم سراسر سوریه بپرسید که چه خواسته ای دارند می گویند می خواهیم امنیت و ثبات بازگردد و خشونت و تروریسم متوقف شود تا ما به سر کارها و مدارس بازگردیم. نکته دیگر این است که ارائه تفاسیر مختلف از ژنو1 کار درستی نیست. آنچه امروز درباره بررسی همزمان دو مسئله (توقف خشونت و تشکیل هیأت انتقالی) گفته می شود تفسیر جدیدی از این توافقنامه است. اگر بخواهیم باب ارائه تفاسیر مختلف از ژنو1 را باز کنیم به نتیجه نخواهیم رسید. 

وی در پاسخ به این که آیا شرط شما برای متوقف شدن تروریسم و حمایت از آن و بسته شدن مرزها و... شرطی غیرعملی و بسیار گسترده نیست و بهتر نیست با مسائل کوچکتر آغاز کنید؟ گفت: برای پاسخ به سوال شما باید بخشی از مسائلی را که در جلسه دیشب بین بشار الجعفری و اخضر ابراهیمی اتفاق افتاد به اطلاع شما برسانم. الجعفری به وی گفت اگر چنین دولتی (انتقالی) را تشکیل دهیم آیا شما و این دولت می توانید تروریسم را در سوریه متوقف کنید و به آمریکا و دیگر طرف های منطقه ای بگویید و تروریسم را فورا در سوریه متوقف کنید، وی تاکید کرد «بله»، الجعفری به وی گفت بنابراین چرا آن را اکنون متوقف نمی کنید؟ اگر اراده ای بین المللی وجود داشته باشد، این شرط غیرعملی نیست. نمی خواهیم ساده لوحانه سخن بگوییم بلکه باید مسائل را با دقت و به صورت عمیق مورد توجه قرار دهیم. این تروریسم حامیانی مالی و تسلیحاتی دارد و طرف هایی هستند که هنوز متقاعد نشده اند این تروریسم برای سوریه و منطقه و جهان خطرناک است. این مسئله به یک تصمیم سیاسی نیاز دارد. باید تصمیم سیاسی برای متوقف کردن تروریسم در سوریه اتخاذ شود. 
بثینه شعبان در ادامه گفت: ما امیدواریم به این روند ادامه دهیم تا منطق حاکم شود. امروز تلاش کردیم به دستور کار مشترکی با آنها دست پیدا کنیم اما نتوانستیم زیرا آنها نمی پذیرند که در سوریه تروریسم وجود دارد. این مسئله بسیار هولناک و خطرناک است. آنها همه آنچه را که  بر سر ملت ما آمده است اعم از قتل و کشتار و آوارگی، تروریسم نمی دانند. 

وی در پاسخ به این که آنها از حملات نظام با استفاده از بشکه های انفجاری و محاصره مناطق و... سخن می گویند گفت: به نظر من آنها مجری طرح ها و برنامه های منطقه ای و بین المللی هستند و گمان نمی کنم از خودشان نظری داشته باشند. همانطور که دیشب دیدید آنها اصلا استان های سوریه را نمی شناسند و منطقه ای کوچک در ریف دمشق را استان به حساب می آورند و لؤی الصافی سخنگوی آنها می گفت استان داریا و استان حمص. سوری ها به این سخنان می خندند. به نظر من آنها به کلی از آنچه در سوریه می گذرد بیگانه اند زیرا در سوریه نیستند و رنج های مردم سوریه برای آنها اهمیتی ندارد و مسئله دیگر این که بیشتر تصمیمات آنها وابسته به بیگانگانی است که می خواهد زمام سوریه و مردم این کشور را به دست بگیرد که به یاری خداوند اتفاق نخواهد افتاد. 

شعبان در پاسخ به این که هیأت ائتلاف خواستار افزایش جلسات دور دوم مذاکرات شده است و شما با این طرح مخالفت کرده اید، تصور نمی کنید با افزایش جلسات و ساعات آنها در زمان صرفه جویی می شود؟ گفت: برخی مسائل اصلا به صرف زمان و برگزاری جلسه نیاز ندارد. محکوم کردن قتل و کشتار انسان ها و معلولان در معان به فکر کردن نیاز ندارد و به صورت اتوماتیک باید انجام شود. مبارزه با تروریسم در صورت برای کسانی که دوستدار آینده سوریه و کشوری زیبا هستند باید مسئله ای بدیهی باشد. ما پس از برگزاری جلسات با یکدیگر درباره موضوعات رایزنی می کنیم و رهبری سوریه را در جریان می گذاریم و از آنجا توصیه هایی دریافت می کنیم و برای این کار به زمان نیاز داریم به همین سبب نمی توانیم صبح و بعدازظهر جلسه برگزار کنیم. آنها فقط می خواهند در برابر رسانه ها و جهانیان بگویند جلساتی برگزار شد و شش ساعت در جلسه بودیم. آنها از دیشب تا کنون حتی یک تصمیم نگرفته اند. حتی دستور کار مشترکی تعیین نکرده اند، بنابراین چرا باید وقت تلف کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصور نمی کنید تشکیل هیأت حکومت انتقالی راهی برای ورود به روند سیاسی باشد و چرا شما این مسئله را رد می کنید و آیا نظری درباره تشکیل چنین هیأتی دارید حتی اگر این مسئله از نظر شما در اولویت نباشد، گفت: توجه ما در درجه اول بر پایان دادن به تروریسم است و زمانی که این کار انجام شد، نظر ما این است که سوری ها بنشینند و درباره دولت انتقالی یا آینده کشورشان تصمیم گیری کنند. مشکلی که ما با آن روبرو هستیم این است که آنها نماینده کسانی هستند که اصلا به مردم سوریه ربطی ندارند. 

شعبان در پاسخ به این که در این صورت چرا با آنها مذاکره می کنید؟ گفت: برای این که به عنوان نماینده مردم سوریه نمی خواهیم بگوییم فرصتی برای حل سیاسی بود و ما آن را از دست دادیم. می خواهیم از همه احتمالات استفاده کنیم حتی اگر این احتمالات امیدوارکننده نباشد. ما دوست داریم که این احتمالات امیدوارکننده باشد اما اگر بدانید که چه کسانی برای حمایت از طرف مقابل در ژنو هستند و چه مطالعاتی درباره هیأت حکومت انتقالی و سازمان های امنیتی و ارتش و حکومت سوریه انجام شده است تعجب خواهید کرد. طرف های آمریکایی و اروپایی و مراکز تحقیقاتی و برخی سفرا و صدها نفر برای حمایت از آنها در ژنو هستند و تصمیم می گیرند که برای سوریه چه می خواهند. می خواهم بگویم که هیچ یک از این ها به مردم سوریه و منافع آنها و سوریه ربطی ندارد حال آن که ما فقط منافع سوریه و مردم این کشور را دنبال می کنیم. 

مشاور رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این که شما خواستار گسترش هیأت ائتلاف شده اید اما صفوان عکاش عضو هیأت هماهنگی پس از بازگشت از قاهره به سوریه بازداشت شده است، در این صورت چگونه خواستار گسترش هیأت مخالفان هستید گفت: ما خواستار گسترش هیأت مخالفان شدیم زیرا این هیأت نماینده بخشی از ائتلاف مخالفان است و نماینده کل آن هم به شمار نمی رود. اتهامات بی اساسی علیه ما مطرح می شود و ما را به بازداشت این و آن متهم می کنند. در غرب می گویند «به دنبال استفاده کننده بگرد»، بنابراین باید دید چه کسی از بازداشت عضو هیأت هماهنگی سود می برد. آیا دولت سوریه سود می برد؟ قطعا اینگونه نیست و دولت سوریه چنین کاری انجام نمی دهد. 

شعبان با اشاره به این که با طرف های مختلف درباره گسترش هیأت ائتلاف گفتگو کرده ایم اما این کار انجام نشده است افزود: حتی هر یک از اعضای هیأت کوچکی که اینجاست نیز برای خود یک هیأت هستند و دیدگاه مشترک و هماهنگی مشترکی درباره این که در سوریه چه اتفاقی باید بیفتد ندارند.

انتهای پیام/
برچسب ها: شعبان ، رئیس ، سوریه ، آمریکا ، روسیه ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.