سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری مشترک؛

اوباما و اولاند: ناقضان تحریم‌های ایران مجازات می‌شوند

"باراک اوباما" و "فرانسوا اولاند"، روسای جمهور آمریکا و فرانسه تاکید کردند نقض کنندگان تحریم‌های فعلی مجازات می‌شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ باراک اوباما در نشست خبری با همتای خود تاکید کرد،من با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در ادامه پیدا کردن تحریم ها علیه ایران موافق هستیم و در ادامه مدعی شد، هرگونه تخطی ایران به سود آنها نخواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت:ما همچنان به اجرای تحریم ها علیه ایران ادامه خواهیم داد.

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود گفت:شرکت های خارجی که در حال بررسی همکاری با ایران هستند باید مسئولیت این اقدام خود را بر عهد بگیرند و در ادامه این شرکت ها را تهدید کرد در صورت همکاری با ایران و به دلیل "نقض تحریم ها" با اقدامات سخت آمریکا روبرو خواهند شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست خبری با همتای فرانسوی خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران اشاره و مدعی شد:همکاری ما به همراه تحریم‌های قوی توانست بخش‌های اساسی برنامه هسته‌ای ایران را به حالت تعلیق درآورده و به عقب بازگرداند.

اوباما درباره سوریه گفت:روند اجلاس ژنو بر راه حل سیاسی در این کشور و محافظت از دولت تاکید دارد.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در کنفرانسی خبری گفت بر سازمان کارفرمایان و روسای شرکت‌های کشورش که نمایندگان آن به ابتکار خود تصمیم گرفتند به ایران سفر کنند، کنترلی ندارد.

فرانسوا اولاند در ادامه سخنان خود در کنفرانس خبری مشترکش با باراک اوباما گفت ما در خاورمیانه نیز به اقدامات خود ادامه خواهیم داد و جا دارد در همین خصوص از ابتکار آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها قدردانی کنم.چیزی که در این مقطع زمانی برای خاورمیانه لازم است پیدا کردن خطوط کلی توافقنامه ای برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین است و در این خصوص فرانسه و اروپا از راه حل مبتنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل حمایت خواهند کرد.

اولاند در ادامه به اوضاع حاکم بر لبنان پرداخت و گفت ما با دقت اوضاع این کشور را دنبال می کنیم. ما اوضاع این کشور را از نزدیک دنبال می کنیم زیرا لبنان و فرانسه روابط تاریخی باهم دارند. در این باره نیز آمریکا و فرانسه از لبنان برای مقاومت در برابر ورود سیل مهاجران حمایت می کنند.اولاند در این باره افزود ما باید از لبنان در این خصوص حمایت کنیم زیرا ادامه ورود مهاجران به این کشور خطر انفجار و خطر به ورطه جنگ داخلی افتادن این کشور را در پی دارد.

رئیس جمهور فرانسه افزود ما به اردن نیز برای جا دادن آوارگان سوری در خاک خود کمک می کنیم. رئیس جمهور فرانسه تصریح کرد فرانسوی ها با آمریکایی ها در خصوص همه مسائل بین المللی نظر و دیدگاه یکسان و همگرایی دارند.البته این همگرایی به معنای آن نیست که ما هیچ بحثی در این گونه موارد بین خود نخواهیم داشت.زیرا اگر ما دوست و متحد هستیم براساس اصلی کلی دوست و متحد هستیم و آن احترام به حاکمیت همدیگر است.
اولاند در ادامه این کنفرانس خبری به مسائل اقتصادی پرداخت و گفت آمریکا به رشد اقتصادی دست یافته است و این رشد اقتصادی نیز ثمره سیاست پولی و وجود انرژی ارزان قیمت و تصمیمات شجاعانه بوده است.اینکه آمریکا به رشد اقتصادی رسیده است برای اروپا نیز خوب است. زیرا این گونه ما می توانیم به آمریکا به عنوان مرجع و الگو نگاه کنیم و به اجرای اقدامات لازم برای افزایش قدرت رقابت پذیری شرکت های خود و حمایت از فناوری و نوآوری اهمیت دهیم.

اولاند افزود ما با آمریکا توافق کرده ایم که پیمان تجاری باهم امضا کنیم. پیمانی که به موجب آن بازارهای دو سوی اقیانوس اطلس به روی هم باز خواهد شد و با موانع غیر گمرکی مبارزه خواهد شد.در چارچوب این پیمان همه بازارهای عمومی به روی همه شرکت های آمریکایی و اروپایی باز خواهد شد. رئیس جمهور فرانسه افزود ما باید به هر قیمتی به این توافقنامه برسیم زیرا این امر یکی از عوامل و محرک های رشد اقتصادی است.توسعه تجارت جهانی هنگامی که متوازن باشد عاملی مهم برای سرمایه گذاری شرکت ها خواهد بود.
موضوع دیگری که ما در این کنفرانس خبری درباره آن بحث و رایزنی کردیم گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بود. فرانسه سال آینده میزبان کنفرانسی در همین باره خواهد بود. اولاند در این باره گفت پرداختن به گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی مهم است زیرا قبل از هر چیز جنبه انسانی دارد و سرنوشت کره زمین در گرو آن است.ما به دنبال پیمانی در این باره هستیم که فراگیر و جدی و برای همه کشورهای جهان الزام آور باشد.

اولاند در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره کنفرانس ژنو -2 نیزگفت تنها هدف برگزاری این کنفرانس ، اطمینان خاطر پیدا کردن درباره گذار سیاسی در سوریه بود.هدف این نبود که فقط درباره مسائل بشر دوستانه گفتگو کنیم.هدف رفتن به سوی تغییر سیاسی در سوریه بود که باید سرانجام در این کشور روزی انجام گیرد.ما (فرانسه)از مخالفان دموکرات سوریه خواستیم که در کنفرانس ژنو -2 شرکت کنند و این گونه نشان دهند برای گذار سیاسی در کشورشان متعهد هستند. حالا اگر طرفی وجوددارد که مانع از پیشرفت در راستای این هدف است طرف دولت سوریه(!) است.

دومین ملاحظه ای که ما در این باره داریم این است که باید در زمینه های بشردوستانه نیز در سوریه اقدام کنیم. به همین علت قرار است پیش نویس قطعنامه ای برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد شود.
 سومین مسئله ای که درباره سوریه مطرح است وجود سلاح های شیمیایی این کشور است . وی مدعی شد: باراک اوباما و خود من هنگامی که ثابت شد سوریه از سلاح های شیمیایی در سوریه استفاده کرده است تصمیم گرفتیم به زور متوسل شویم. در نتیجه همین تصمیم ما برای توسل به زور علیه سوریه بود که گزینه مذاکره برای از بین رفتن سلاح های شیمیایی سوریه با پادرمیانی روسیه مطرح شد. اما همانطور که خبرنگاری در سئوال خود به آن اشاره کردند روند نابودی سلاح های شیمیایی سوریه بسیار کند صورت می گیرد. تاکنون بخشی از سلاح های شیمیایی سوریه نابوده شده است و این به شدت ناکافی است.البته در صورت کوتاهی سوریه در نابودی سلاح های شیمیایی خود، مقرراتی به ویژه در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پیش بینی شده است و این مقررات به طور کامل علیه این نظام به اجرا گذاشته خواهد شد.همه باید بدانند که سلاح های شیمیایی سوریه باید به طور کامل نابود شوند و فشارها در این خصوص به بالاترین حد خود خواهد رسید. در آخر چیزی که به ما مربوط می شود یعنی حمایت از مخالفان دموکراتیک،باید کاری انجام دهیم که بتوانند به عنوان جایگزین نظام کنونی سوریه خود را مطرح کنند. هرچند که این گروه باید به مذاکرات در چارچوب کنفرانس ژنو-2 ادامه دهد.

اولاند در پاسخ به سئوال خبرنگاری که نظر او را درباره سفر کارفرمایان و روسای شرکت های فرانسوی به ایران پرسید گفت: به اطلاع کسانی که از شرایط حاکم بر فرانسه آگاه نیستند باید برسانم که رئیس جمهور فرانسه ،رئیس سازمان کارفرمایان و روسای شرکت های فرانسوی نیست و ادعا هم نمی کند که رئیس این سازمان است.عکس این موضوع نیز صادق است. در نتیجه روسای شرکت ها می توانند درباره سفر به ایران آزادانه برای خود تصمیم بگیرند.

اما باید در همین جا تاکید کنم که رژیم تحریم ها علیه ایران ادامه دارد و اگر قرار باشد تماسی با ایران برقرار شود تنها هنگامی است که ایران به طور نهایی و به طور کامل از دستیابی به سلاح هسته ای صرف نظر کرده باشد.درنتیجه تماس های کنونی شرکت های فرانسوی با ایران در شرایط کنونی به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.البته شرکت های فرانسوی نیز از این موضوع کاملا آگاه هستند و می دانند که در شرایط کنونی برقراری رابطه تجاری با ایران دشوار است.

اولاند افزود تحریم های اعمال شده علیه ایران نیز برداشته نمی شود مگر آنکه توافقنامه نهایی درباره برنامه هسته ای ایران به دست آید و در توافقنامه موقتی که با ایران درباره برنامه هسته ای اش به دست آمده است این تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند. 

اولاند افزود ما درباره برنامه هسته ای ایران در چارچوب گروه پنج اقدام خواهیم کرد.البته در این میان ممکن است ارتباطات دو جانبه ای نیز وجود داشته باشد. همانطور که خود من در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کردم.در نتیجه اینکه بین دو طرف گفتگوهایی وجود داشته باشد کار غیرقانونی نیست. اما برای آنکه قوی باشیم و برای آنکه این توافقنامه موقت در باره پرونده هسته ای ایران به نتیجه برسد ما باید با هم باشیم.

البته کار ما در اینجا به پایان نرسیده است زیرا اشتباه است اگر فکر کنیم که با دستیابی به یک توافقنامه موقت چند ماهه،دیگر مشکل هسته ای ایران حل شده است. هنوز مشکل وجود دارد زیرا ما باید اطمینان خاطر حاصل کنیم که ایران برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته ای صرف نظر کرده است.

در همین حال اوباما در این کنفرانس مدعی شد : درصورت مانع شدن روسیه از صدور قطعنامه سازمان ملل در مورد کمک‌های انسانی در سوریه ، روسیه مسؤول است.

اوباما گفت : اجماع بزرگی بین بیشتر کشورهای شورای امنیت درمورد این قطعنامه وجود دارد . وی گفت : جان کری به مسؤولان روسیه گفته است که آن‌ها نمی‌توانند که بگویند از وضع ملت سوریه نگران هستند .

اوباما در نشست مشترک با اولاند مدعی شد : نظام سوریه فقط مسؤول نرسیدن کمک‌های انسانی به شهروندان نیست ، بلکه روس‌ها نیز اگر مانع این قطعنامه شوند مسؤول این اقدام می‌باشند.

قرار است شورای امنیت در جلسه‌ای ، این قطعنامه عربی -غربی را  بررسی کند.

این قطعنامه که توسط استرالیا ، لوکزامبورک و اردن ارائه شده باعث انتقاد روسیه گشته و روسیه با آن مخالفت نموده است. مقامات روسیه گفته اند این قطعنامه راه را بروی دخالت‌های نظامی در این کشور هموار می‌سازد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
میلاد
۰۱:۳۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
اولاند و اوباما غلط کردن ، اینا نمی تونن زندگی شخصی خودشونو جمع کنن اونوقت میان واسه ما تعیین تکلیف میکنن ...
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر آمریکا .