به گزارش
گروه بازار باشگاه خبرنگاران، ورود ماشین های لوکس چند سالی است که در کشور رواج فروانی یافته است؛ برخی مشتریان خودروهای لوکس پولهای زیادی برای خرید این ماشین ها پرداخت میکنند؛ این در شرایطی است که قیمت این خودروها در ایران دو یا حتی سه برابر قیمت خارجی این اتومبیل است.
خودروهای لوکس و فوق لوکس در بازار ایران بین ۱۱۰ هزار تا ۳۶۰ هزار دلار و خودروهایی مانند پورشه پانامرا و مازراتی گرندتویسمو تا ۳۶۰ هزار دلار نیز قیمت دارند.
این خودروها درحالی وارد بازار کشور ما شدهاند که متوسط حقوق مردم کشور ماهانه حدود ۷۰۰ دلار است.
طبق آخرین آمارهای موجود سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار دستگاه انواع خودرو وارد بازار ایران شد و ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو نیز به تولید رسید.
بررسی روند افزایش خوردوی لوکس از سال 2005 به ایران
در حال حاضر ۱۴ میلیون دستگاه خودرو در جادههای ایران تردد میکنند که این رقم در سال ۲۰۰۵ تنها شش میلیون دستگاه بود. تعداد خودروهای وارداتی از 5 هزار و 435 دستگاه در سال 1383، به 42 هزار و 389 دستگاه در سال 1389 رسیده است!
همچنین در سال 1385، واردات خودروی لوکس با 12 هزار و 80 دستگاه آغاز شد که در سال 1387، شاهد رشد 769 درصدی واردات خودروی لوکس به کشور بودیم.
در سال 1388نیز، واردات خودرو 17 درصد کاهش یافت، اما خیلی زود و در سال 89، این کاهش جبران می شود و با واردات 43 هزار و 389 دستگاه خودروی 20.5 میلیونی، میزان واردات خودرو از نظر تعداد 4.23 درصد، در وزن 6 درصد و در ارزش 7.53 درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که اکثریت ماشین سواران ایرانی از داشتن حداقل های ایمنی نظیر ترمز ای بی اس، یا کیسه هوا در خودروها و یا بدنه های محکم و ایمن بی بهره هستند و در بازار انحصاری داخلی، با توجه به بودجه خود انتخابی جز این خودروهای ارزان قیمت ندارند، برخی از مرفهان سوار خودروهای گرانقیمت و لوکس می شوند.
قیمت کرایه ماشینهای لوکس برای عروسی
یکی از موضوعات مهم و اساسی که در جریان برگزاری جشن عروسی برای برخی زوج های جوان و خانواده هایشان حائز اهمیت است و البته از چشم و هم چشمی ها هم نیز به دور نیست خودرو یا مرکب عروس است.
قیمت اجاره خودروی بی ام و ایکس 6 و ایکس 3 در تهران ساعتی 250 هزار تومان و روزی دومیلیون و پانصد هزار تومان است.
قیمت اجاره بنز اس 500 ساعتی 400 هزار تومان و بی ام و کروک ساعتی 60 هزار تومان است.البته برای کرایه خودرو بدون راننده سند مالکیت چند صد میلیونی و چک به میزان ارزش خودرو نیز گرو گذاشته می شود.
یک موسسه اجاره خودرو که مدعی است گران ترین خودرو ها را در اختیار دارد برای کرایه پورشه در یک روز مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان و بنز کروک ساعتی 350 تا 450 هزار تومان، لکسوس کروک ساعتی 500 هزار تومان و بنز اس 500 ساعتی 570 هزار تومان دریافت می کند.
ارزانترین خودرو ها نیز سوناتا و ماکسیما است که ساعتی 130 هزار تومان خرج برمی دارد. یک موسسه دیگر هم قیمت های عجیبی دارد. این موسسه برای کرایه خودرو پورشه کاین در یک روز مبلغ 5 میلیون تومان، خودروی بنز کروک روزی پنج میلیون و 500 هزار تومان و بی ام و ایکس 6 پنج میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کند.
اجاره یک روز خودرو مازراتی برای 16 ساعت نیز 9 میلیون تومان و لیموزین نیز روزی 13 میلیون تومان است. جالب است بدانید ارزان ترین خوروی اجاره ای نیز پراید است که برای یک روز اجاره اش باید 200 هزار تومان پرداخت.
فقر طبقاتی و آرزوی داشتن حتی یک خودرو ارزان
در حالی که برخی مسئولان دولتی مدام از توجه به مستضعفان جامعه و... را میدهند، واقعیت حاکی از رشد و شکل گیری طبقات جدیدی در جامعه است. طبقاتی که نه به طبقه مرفه و ثروتمند اصیل مربوط میشود و نه مستضعفان.
امروز بخشی از جامعه توانایی خرید یک خودرو معمولی را هم ندارد وبه همین دلیل در چنین شرایط ،حضور ماشینهای این چنینی در کف خیابان از مظاهرشکاف طبقاتی محسوب خواهد شد.
انتهای پیام/
یه دره ایجاد شده بدون پل