سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اداری و مالی وزارت علوم خبر داد؛

تصویب و اضافه شدن 300 میلیارد تومان بودجه برای دانشگاه‌ها از سوی مجلس

با توجه به بودجه‌ی اختصاصی از سوی مجلس میزان 300 میلیارد تومان علاوه بر بودجه ی تصویب شده‌ی قبلی از سوی مجلس برای دانشگاه‌ها اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران،محمد حسن امید معاون داری و مالی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در نشت خبری که در سالن همایش های وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی در ابتدا گفت: میزان دانشجویان قبل از پیروزی انقلاب حدود 160 هزار نفر بوده و امروز به 4 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است یعنی یک رشد تقریبا 30 برابری داشته‌ایم. همچنین تعداد دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (PHD) در کل کشور قبل از پیروزی انقلاب 913 نفر بوده و امروز به 58 هزار و 683 نفر رسیده است. یعنی حدود 60 برابر ظرفیت دکتری تخصصی افزایش یافته است.

وی افزود: جمعیت زیادی از دانشجویان در مقطع کارشناسی افزایش یافته است. چنانچه آمارهای حاکی از آن است در سال 57 تعداد دانشجویان مقطع دکتری حرفه‌ای 9 هزار و 458 نفر بوده و بعد از انقلاب به 61 هزار نفر رسیده است. همچنین تعداد اعضای هایت علمی دانشگاهی در سال 57 7 هزار 231 نفر بوده و امروز به 68 هزار و 552 نفر رسیده است.

امید تصریح کرد: تعداد مقالات، انجمن علمی، قطب‌های علمی، نشریات علمی و فضای آموزشی به ترتیب در سال 57، 669 مقاله 87 انجمن علمی، تعداد‌های قطب‌های علمی صفر بوده و همچنین نشریات علمی 20 و میزان فضای آموزشی یک میلیون پانصد هزار متر مربع بوده است. و این در حالی است که بعد از پیروزی انقلاب به تربیت 25 هزار، 280، 142، 680 و 12 میلیون متر مربع فضای آموزشی رسیده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون به خود کفایی 100 درصدی برای تامین متخصصین در سراسر کشور رسیده‌ایم و در هیچ مقطعی نیازمند اعزام دانشجو به خارج از کشور نیستیم. و همین تعداد از دانشجویان کشورمان که هم اکنون در دنشگاه‌های خارج از کشور مشغول تحصیل هستند، به دلیل مراودات فرهنگی است.

افزایش اعتبارات آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 3/2 درصد رسیده است.

در ادامه امید گفت: میزان اعتبارات آموزشی عالی در سال‌های اول انقلاب 1.5 درصد بوده و امسال به 2.3 درصد رسیده است و این در حالی است که دانشگاه‌ها با کمترین بودجه و اعتبارات بیشترین عملکرد را داشته‌اند.

وی افزود: مجلس قدم خوبی برای داشگاه‌ها برداشته، چنانچه با توجه به وضعیت نا مناسب بودجه‌ی دانشگاه‌ها هم اکنون 300 میلیارد تومان بودجه برای دانشگاه‌ها علاوه بر میزان بودجه‌ی ابتدایی تصویب شده است.

وی در ادامه به پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر افتتاح یا کلنگ زنی می‌شوند، اشاره کرد و گفت: بخشی از این پروژه‌ها حدود 370 هزار متر مربع است چنانچه از ین میزان 187 هزار متر مربع مربوط به پروژه‌های آموزشی، 85 هزار متر مربع مربوط به پروژه‌های رفاهی و خدماتی و 59 هزار متر مربع مربوط به پروژه‌های فرهنگی است.

وی تصریح کرد: در طرحج‌های عمرانی از خیرین نیز کمک گرفته می‌شود چنانچه 17 پروژه‌‍ی آموزشی، 15 پروژه‌ی رفاهی، و 4 پروژه‌ی کمک آموزشی توسط بنیاد خیرین در تمام دانشگاه‌ةا شکل گرفته است که این میزان پروژه بالغ بر 190 میلیارد تومان طی یکی دو سال اخیر بوده است.

وی در ادامه به طرحی که توسط دولت در سال‌ های گذشته مصوب شده اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه سال 92 مصوب شد که اگر خیرین پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه‌ها را به اتمام برسانند، آن پروژه به نام خودشان مشخص می‌شود. و هم اکنون این نکته را نیز باید اضافه کنیم که اگر خیرین بتوانند کارهایی همچون(مورد اول) پژروه‌ای را آغاز کنند 50 درصد ادامه‌ی این پروژه‌ را دولت هزینه می‌کند. همچنین اگر خیرین از بانک‌ها وام دریافت کنند، برای اتمام پروژه‌ها اصل وام را خود پرداخت کرده و سود آن وام توسط دولت داده می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.