سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

هشدار علوم پزشکی شیراز نسبت به بروز تب مالت

دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شهروندان نسبت به بروز تب مالت هشدار داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت شهروندان از مصرف فرآورده های لبنی غیر مجاز نظیر شیر خام، پنیرتازه، خامه و سرشیر خودداری کنند.

مقدمی با اشاره به خطر شیوع بالای تب مالت ادامه داد: بیماری تب مالت یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است و همیشه در کشور وجود داشته که عامل آن نوعی باکتری به نام بروسلاست است.

وی افزود : این باکتری انواع مختلفی دارد و عمدتا میزبان اصلی آن گوسفند است، انواع دیگر آن در گاو، گاومیش، خوک و سگ یافت می شود، اما باکتری که در انسان ایجاد بیماری می کند بروسلا ملیتنسیس است که می تواند علاوه بر گوسفند، گاو و شتر را نیز درگیر کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: راه های سرایت این بیماری بسیار متفاوت است و باکتری از طریق تماس مستقیم و استفاده از فرآورده های آلوده دام های مبتلا، به انسان منتقل می شود تماس با مخاط چشم، تماس با خراش ها و جراحت های پوستی، مدفوع و ادرار حیوان می تواند منتقل کننده بیماری باشد و به طور کلی بافت حیوان آلوده می تواند بیماری را منتقل کند.

وی بیان کرد : مصرف مواد غذایی حاوی باکتری نظیر شیر خام، فرآورده های لبنی، پنیر تازه، خامه و سرشیر می تواند به ابتلا به تب مالت بینجامد.

مقدمی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، طرح های ضربت بهداشت محیط در دی ماه سال جاری اجرا شد و بازرسان بهداشت محیط دو مرکز بهداشت شهرستان شیراز از 296 واحد صنفی خواربار و لبنیات فروش ها و فروشگاه های توزیع مواد غذایی بازدید کردند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نتیجه ی این بازدیدها توقیف و معدوم سازی 70/889 کیلوگرم مواد غذایی غیر مجاز ، فاسد و تاریخ گذشته و ارسال 79 پرونده ی افراد متخلف به مراجع قضایی و صدور95 مورد اخطار بهداشتی بوده است.

انتهای پیام/ش ک

برچسب ها: هشدار ، علوم ، پزشکی ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.