سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزير نيرو هشدار داد؛

منابع آب زيرزميني كاهش يافت/زنگ خطر براي اضافه برداشت هاي آبي

معاون وزیر نیرو اعلام كرد: با توجه به اینکه 50 درصد آب مورد نیاز بخش شرب و کشاورزی از منابع آب‌های زیرزمینی استحصال می‌شود، اگر به فکر حل مشکل کاهش آب‌های زیرزمینی نباشیم، در آینده مشکلات بسیاری خواهیم داشت.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، رحیم میدانی حجم آب خروجی از سدهای کشور را  7 میلیارد متر مکعب اعلام كرد و گفت:  این میزان آب خروجی در زمان مشابه پارسال افزایش محسوسی نداشته است.

 وی مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور را در حال حاضر 47 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: از این میزان 41 درصدِ آن که حجمی معادل 19 میلیارد مترمکعب بوده، از آب پُر شده است.
 
وي از کاهش 22 درصدی حجم آب ورودی به سدهای کشور خبر داد و گفت: وضعیت 80 درصد دشت‌های کشور بحرانی است. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در بازدید از سدهای شمیل و نیان گفت: از ابتدای امسال تا بهمن‌ماه جاری، حجم آب ورودی به سدهای کشور 8 میلیارد متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، 22 درصد کاهش داشته است.
وی همچنین به جایگاه مطلوب سدسازی در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل همزمان نبودن میزان روان آب‌های جاری با نیازهای آبی ما، ساخت سدها به عنوان سازه‌های ذخیره و تنظیم کماکان بایستی در کشور ادامه یابد.
 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر ضرورت توجه به حقابه محیط زیست و داشتن اطلاعات پایه، دقیق و به‌ روز از منابع آبی کشور در طراحی سدهای جدید تصریح کرد: بازنگری نسبت به سدهای در دست مطالعه و یا اجرا (در هر مرحله‌ای از مطالعه و یا اجرا که باشند)، از مهم‌ترین برنامه وزارت نیرو در صنعت سدسازی است که سدهای استان هرمزگان نیز از این بازنگری مستثنی نخواهند بود.
 
میدانی با بیان اینکه بزرگترین مشکل آب کشور کاهش منابع آب زیرزمینی است هشدار داد: وضعیت 80 درصد از غنی‌ترین منابع آب‌های زیرزمینی کشور بحرانی است و سطح سفره‌های آب زیرزمینی کشور به شدت کاهش یافته است.
 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: با توجه به اینکه 50 درصد آب مورد نیاز بخش شرب و کشاورزی از منابع آب‌های زیرزمینی استحصال می‌شود، اگر به فکر حل مشکل کاهش آب‌های زیرزمینی نباشیم، در آینده مشکلات بسیاری خواهیم داشت.
 
وي تصريح كرد: در هرمزگان بیشترین استحصال آب از آب‌های زیرزمینی است که در مجموع از یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب مصرف کل استان، یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آن از منابع زیرزمینی است.
 
میدانی افزود: در سال آبی 1392 - 1391، حدود 9 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از کل آب‌های زیرزمینی کشور صورت گرفته و این میزان اضافه برداشت در هرمزگان، 200 میلیون مترمکعب از ذخیره استاتیکی سفره‌های زیرزمینی بوده که این زنگ خطری جدی است و همه مسئولان استانی و کشور بایستی برای رفع این بحران ما را یاری کنند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.