سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

ساخت نخستین کمباین تحقیقاتی بومی کشور در فارس

نخستین کمباین تحقیقاتی بومی کشور با نام "پارس" به دست متخصصان استان فارس ساخته شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر طرح کمباین "پارس"گفت: نخستین کمباین تحقیقاتی بومی کشور با نام "پارس" با هدف قطع وابستگی به خارج و تامین نیاز کشاورزی کشور به دست متخصصان استان فارس ساخته شد.

محمد تقی ابراهیمی ادامه داد: بهبود موتور با انتخاب موتور پر قدرت مجهز به توربو شارژ با قدرت 145 اسب بخار نسبت به موتورمرسوم 90 اسب بخار، اصلاح سامانه تغذیه (فیدرهاوس) و افزایش سرعت و توان انتقال مواد به سامانه کوبنده از 180 کیلوگرم در دقیقه به 240 کیلوگرم و حذف سامانه انتقال نیرو و حرکت مکانیکی و نصب سامانه تمام هیدورلیک و هیدوراستاتیک ، بخشی از مزیت های این کمباین است.

محمد تقی ابراهیمی افزود: این کمباین نیمه سنگین در مقایسه با کمباین های مشابه خارجی از توانایی بالایی برخوردار است و همه مراحل مطالعه، طراحی و تولید آن در شرکت جهاد تحقیقات پارس و بدون وابستگی به خارج انجام شده است .

این کارشناس ارشد ماشین های کشاورزی بیان کرد: به سبب شرایط سخت مزارع کشور از نظر آب و هوا، شیب های متنوع، ناهمواری و تنوع محصول ، در طراحی و ساخت این کمباین از مکانیزم و تکنیک های مناسب استفاده شده تا ضمن افزایش ایمنی و قدرت مقابله با شرایط سخت با تظمین رفاه راننده و کشاورز از ریزش و هدر روی محصول نیز جلوگیری شود.

وی قیمت کمباین خارجی را بین پنج تا هشت میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: قیمت تمام شده کمباین پارس حدود سه میلیارد ریال یعنی کمتر از 50 درصد مشابه خارجی آن و قابل رقابت با نمونه های مشابه داخلی است.

ابراهیمی افزود: در صورت وجود اعتبار و اعلام نیاز وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های ذی ربط امکان تولید سالانه بیش از300 دستگاه ازانواع کمباین های سنگین وفوق سنگین وجود دارد.

وی ، استفاده از نیروهای متخصص و جوان درتوسعه صنعت و تولید انواع ماشین های کشاورزی را الزامی دانست و ادامه داد: چنانچه سایر بخش های خصوصی یا دولتی در این زمینه سرمایه گذاری کنند می توان به اهداف بلند مدت در تولید بومی انواع ماشین آلات کشاورزی دست یافت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: هم اینک حدود 14 هزار کمباین در کشور وجود دارد که به دلیل فرسودگی و داشتن فناوری قدیمی ضروری است بیش از 70 درصد آنها از چرخه برداشت خارج شده وکمباین های مدرن جایگزین آنها شود.

محمد حسن طلعتی با بیان این که ریزش محصول در کمباین های کنونی ، تولید ملی کشور را تحت تاثیر قرار داده است ادامه داد: چنانچه متوسط هدر روی برداشت غلات کمباین های کنونی را به دستکم 10 درصد کاهش دهیم و متوسط میزان تولید غلات کشور را 24 میلیون تن در نظر بگیریم ، هر ساله نزدیک به 4/2میلیون تن هدر روی انواع محصول است که این رقم معادل تولید محصول چند استان کشور است.

وی بیان کرد: طبق آمار موجود، هم اینک دو هزار و 800 دستگاه کمباین نسبتا فرسوده در استان فارس وجود دارد که علاوه بر برداشت محصولات این استان به سایر استان های کشور نیز خدمات می‌دهد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ساخت ، نخستین ، کمباین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۹:۲۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
دوسش دارمزیاد