سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط محقق دانشگاه دامغان انجام شد

دستگاه ساخت اسید سولفوریک از دود

فارغ التحصیل کار‌شناسی مهندسی زمین دانشگاه دامغان موفق به طراحی دستگاهی شد که بر مبنای ترکیبات حاصل از سوخت گوگرد عمل کرده که در موارد صنعتی کاربرد بسیاری دارد.

سیما رستمی مخترع و مجری طرح در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران در بیان جزییات این دستگاه اذعان داشت: به دلیل تبدیل سولفیت به سولفات در این دستگاه دود ابتدا با اکسیژن ترکیب شده زیرا اسید سولفورو که ترکیب اصلی آن سولفیت است ناپایدار بوده و در آب حل نمی‌شود. 
 
وی افزود: پس از وارد شدن سولفات به این دستگاه این ترکیب با آب واکنش داده و همانند باران کمتر ph اسیدی و اسید سولفوریک ساخته می‌شود. 
 
مخترع طرح با اشاره به اینکه در نمونه آزمایشگاهی اسیدی بسیار قوی تهیه شد که با هر درصدی در آب حل می‌شود، ادامه داد: آب روی اسید قرارگرفته و به دلیل غلیظ‌تر شدن اسید ماده حاصله دو بار در معرض دود وارد شده قرار می‌گیرد. 
 
رستمی در بیان مزایای استفاده از این دستگاه اذعان داشت: قبل از ورود دود از فیلترهایی برای تصفیه مواد اضافی آن استفاده می‌شود که این دستگاه برای کارخانه‌ها و کشتی‌ها و قسمتهایی که از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌کنند کاربرد دارد. 
 
وی تاکید کرد: دود حاصل از سوخت گازوئیل غنی از سولفات بوده و اسید تولید شده توسط این دستگاه علاوه بر تصفیه دود در موارد صنعتی کاربرد زیادی دارد. 
 
 به گفته رستمی یکی از عوامل ایجاد بارانهای اسیدی دی اکسید گوگرد است که منابع تولید کننده این گاز شامل جلبک‌ها، گیاهان فاسد شده و آتشفشان‌ها وسوختن سوختهای فسیلی نظیر ذغال سنگ و نفت است. 
 
یاد آور می‌شود: این طرح در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل که در مصلی تهران در حال برگزاری است به عنوان یک طرح مورد استفاده در حوزه شیمی و محیط زیست ارائه شده است.


انتهای پیام/
برچسب ها: اسید ، سولفوریک ، دود ، گوگرد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.