سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید برق از امواج دریا

استادیار ایرانی و تیم تحقیقاتی او در دانشگاه برکلی کالیفرنیا یک سیستم تبدیل موج به انرژی طراحی کرده اند که بر بستر دریا می نشیند.

به گزارش خبرنگار فناوري هاي نوين باشگاه خبرنگاران؛ استادیار رضا عالم، متخصص مکانیک امواج، طرح استفاده از فرش بستر دریا برای تبدیل امواج اقیانوس به انرژی قابل استفاده را پیشنهاد کرده است.

وی به همراه گروهی از مهندسین دانشگاه برکلی کالیفرنیا به دنبال مهار نیروی امواج بزرگ اقیانوس می باشند.

رضا عالم اظهار داشت: مقدار زیادی انرژی دست نخورده در اقیانوس ها وجود دارد و با افزایش تقاضای برق در سراسر جهان، نیاز به پیدا کردن جایگزین های پاک برای سوخت های فسیلی قطعی می باشد. ما همچنین شاهد رشد بیشتر جمعیت در شهرهای ساحلی هستیم، بنابراین سیستم ابداعی مبتنی بر اقیانوس که در حال توسعه یافتن است، برق را به روش بدون کربن و درست در جائی که مورد نیاز است تولید خواهد کرد.

مارکوس لمان، از محققین این گروه اضافه کرد: یکی از کاربردهای بالقوه این سیستم کاهش هزینه های بالای تصفیه آب دریا به آب آشامیدنی و کمک به کشورهایی می باشد که در دوره خشکسالی به سر می برند.
از روش های غالب تبدیل آب دریا به آب شیرین، تقطیر است که نیازمند به حرارت بوده، و نیز سیستم آب شیرین کن به روش اسمز معکوس می باشد که در آن آب از درون فیلتر پمپ می شود. در هر دو روش مقدار قابل توجهی انرژی استفاده می شود که سبب ممانعت از پذیرش گسترده آن شده است.

ایده استفاده از ضربه امواج اقیانوس برای کسب انرژی ایده جدیدی نیست. آزمایشگاه عالم تحلیلی را منتشر کرده است که براساس آن انرژی موج به طور بالقوه می تواند بیش از 2000 ساعت ترا وات ساعت برق، در سال و یا در حدود 10 درصد از نیازهای جهانی برق را تامین نماید.

از مزایای داشتن چنین سیستمی زیر آب، تاثیر حداقلی بصری و فیزیکی بر قایق ها و زندگی موجود در دریا می باشد. همچنین این سیستم قادر است بدون هیچ مشکلی در شرایط طوفانی کار کند به این دلیل که ستون آب بالای فرش، اثر حرکت امواج خروشان را جذب می نماید. در واقع، این فرش زمانی که امواج اقیانوس قوی تر هستند کارآمد تر می باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، امواج ، دریا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.