سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت در هفته‌اي كه گذشت؛

زمان يورو4شدن موتور خودروها مشخص نيست/جذب3هزار ميليارد تومان براي صنايع تا پايان سال

زمان يورو4شدن موتور خودروها مشخص نيست،‌ افت توليد خودرو در دي ماه،‌ تصويب 30 درصد بهره مالكانه معادن و جذب 3 هزار ميليارد تومان براي صنايع تا پايان سال از جمله مهم‌ترين رويدادهاي اين هفته صنعت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترين رويدادهاي حوزه صنعت از 12 تا 17 بهمن ماه به شرح زير است:
 
*زمان يورو4 شدن موتور خودروها مشخص نيست

نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص تعیین زمان برای تولید خودرو بر اساس استاندارد یورو 4، اظهار داشت: قطعا در این خصوص باید تعاملی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این امر صورت گیرد.

وی افزود: در این رابطه، نه تنها سازمان ملی استاندارد، بلکه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت بسیار دخیل هستند.

رییس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: ابتدا باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد، سپس هر 3 سازمان زمانی را برای این امر مشخص خواهند کرد.

پیروزبخت ادامه داد: اکنون زمانی را برای این موضوع اعلام نمی‌کنیم.
 
*حق با صنعت‌گران است

حسين ابويي مهريزي معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص معرفی واحدهای صنعتی و معدنی به بانک‌های کشور جهت دريافت تسهيلات، افزود: کار گروه استانی از قبل تصمیم گرفته بود که حضور برخی دستگاه‌ها برای معرفی واحدهای صنعتی و معدنی به بانک‌ها اضافی است، بنابراین الزام حضور دستگاه‌های مازاد در این حوزه حذف شده و به استان‌ها ابلاغ گردیده است. 
 
وی تصریح کرد: فقط رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بر اساس ضوابط و چهارچوبی که مشخص شده در کوتاه‌ترین زمان موضوع را بررسی کرده و به ستاد ارسال می‌کند.

معاون برنامه ریزی وزیر صنعت در خصوص ملاک انتخاب واحدهای صنعتی و معدنی تصریح کرد: این مسئله در دستورالعمل‌ها فقط بر اساس یک معیار سنجیده نشود بلکه بر اساس پارامترهای مختلف تعیین شود. 
 
وی ادامه داد: پارامترهای مختلفی که نشان‌دهنده این است که هم ایجاد بنگاه صنعتی مورد نیاز است، هم در آینده توان رقابت تولید را دارد و هم توان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دارا باشد. 
 
ابویی اظهار داشت: البته برخی از معطلی‌هاي صورت گرفته در این حوزه ممکن است به دلیل ناقص بودن مدارک خود متقاضی نيز باشد. 
 
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی همیشه حق با کلیت متقاضی است و ما باید انتقادات را پذیرفته و در پی حل اشکالات باشيم.

*افت توليد برخي از خودروسازان در دي‌ماه

براساس جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع خودرو در گروه خودروسازی بهمن با افت 99.3 درصدی از 285 دستگاه در دی ماه 91 به دو دستگاه کاهش یافته است.
 
پس از آن تولید انواع خودرو در خودروسازی مدیران با کاهش 59.8 درصدی از 3761 دستگاه به 1512 دستگاه رسیده است.

شرکت پارس خودرو نیز در رتبه سوم افت تولید قرار دارد به‌گونه‌ای که تولید انواع محصول در این شرکت با کاهش 54 درصدی از 8819 دستگاه به 4059 دستگاه رسیده است.

*كاميونت شيلر 6تن رونمايي شد

 کامیونت شیلر شش تن محصول گروه خودروسازی بهمن با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی، خودرویی است که به تازگی از آن رونمایی شده است. 
 
ظرفیت تولید این محصول در هر شیفت ۳۰ دستگاه و سالانه سه هزار دستگاه است که موجب صرفه جویی ارزی سالانه ۳۹ میلیون دلار می‌شود و در صورت بهره گیری از ظرفیت کامل در هر شیفت ۹۵ نفر مشغول به‌کار می‌شوند.

بر اساس پیش بینی های انجام شده قیمت کامیونت شیلر شش تن از ایسوزو کمتر بوده و در حال حاضر رقم 85 میلیون تومان برای این محصول در نظر گرفته شده است.
 
*بهره مالكانه 30 درصد معادن تصويب شد

در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال 93، بند جزء 2 بند الف تبصره 10 ماده واحده لایحه بودجه 93 از سوی وکلای ملت تصویب شد.  
 
بر این اساس، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت‌های تابعه می‌باشد، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن فوق در سال 1393، سی‌درصد (30%) مبلغ فروش محصولات خود(سنگ آهن خام، سنگ آهن دانه‌بندی و کنسانتره – شامل کنسانتره‌های تحویلی برای گندله‌سازی درون شرکت و کنسانتره‌فروشی به خارج از شرکت) را به حساب درآمد عمومی ردیف 130419 جدول شماره (5) خزانه‌داری کل کشور این قانون واریز نمایند.

*جذب 3 هزار ميليارد تومان ديگر براي صنايع تا پايان سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک‌ها باید با ارائه تسهیلات مناسب راه را برای رشد و توسعه بخش های تولیدی و صنعتی فراهم کنند تا دسیسه‌های تحریم بر این بخش ها اثر کمتری از خود به جای بگذارد.
 
وی افزود: در راستای تامین اعتبارات مورد نیاز صنایع 6000 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافته که از این مبلغ 3000 میلیارد تومان تاکنون جذب شده است و مابقی تا پایان سال جذب خواهد شد.
برچسب ها: خودرو ، صنعت ، معدن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.