سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در اولین سالروز طرح ملی ایستگاه مطالعه مطرح شد:

توزیع بیش از 14 میلیون جلد کتاب در یک سال

اولین سالروز افتتاح طرح ملی ایستگاه مطالعه، با حضور منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها و برخی دیگر از مسئولین ذیربط و جمعی از نویسندگان کتاب‌های شش فاز اولیه این طرح در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، طرح ملی ايستگاه مطالعه يكى از برنامه‌هاى نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور براى عمومى نمودن و ارتقاى سرانه مطالعه مفيد در راستاى تحقق رهنمودهاى مقام معظم رهبرى سال گذشته در شش فاز اجرا شد.

براساس این طرح هر فرد مي‌تواند با مراجعه به اين ايستگاه، كتاب مورد علاقه خود را انتخاب و در محل ايستگاه و يا هر محل ديگرى مطالعه كرده و حداكثر پس از پانزده روز به همين ايستگاه يا هر يك از ايستگاه‌هاي مطالعه در سراسر كشور و يا به يكى از كتابخانه‌هاى عمومى تحت پوشش نهاد كتابخانه‌هاى عمومى باز گرداند.

حال یک سال از اجرای این طرح ملی می‌گذارد و به گفته دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیش از 14 میلیون کتاب در ایستگاه‌های مطالعه توزیع شده است.

اولین سالروز افتتاح طرح ملی ایستگاه مطالعه، با حضور منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها و برخی دیگر از مسئولین ذیربط و جمعی از نویسندگان کتاب‌های شش فاز اولیه این طرح در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی تهران برگزار شد.

در هر ایستگاه 2.5 برابر یک کتابخانه، کتاب به امانت می‌رود

دبیر کل طرح ایستگاه مطالعه در این مراسم گفت: ‌امروز طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه، یک ساله شد. ایده تشکیل این طرح از رهبر انقلاب بود. ایشان نکاتی را در دیدار با کتابداران مطرح کردند که منجر به طرح ایستگاه‌های مطالعه شد. این مطلب در آن جلسه مطرح شد که برخی کتاب‌ها را می‌توان در ممکان‌های عمومی مانند اتوبوس، مطب پزشکان و مراکز عمومی از این قبیل قرار داد تا کتاب در دسترس عموم قرار گیرد که در صورت باب شدن این کار، خدمت بزرگی انجام شده است.

منصور واعظی با اشاره به اینکه نهاد متبوعش کتابخانه‌ها را به میان مردم برده است گفت: امروز در هر ایستگاه 2.5 برابر یک کتابخانه، کتاب به امانت می‌رود. ششمین فاز ایستگاه مطالعه شامل 90 ایستگاه هم امروز افتتاح شد که با این آمار،‌ تعداد ایستگاه‌های مطالعه در مجموع  به 620 ایستگاه رسید.

واعظی در این مراسم عنوان کرد: ایده تشکیل طرح ملی ایستگاه مطالعه بعد از دیدار مقام معظم رهبری با کتابداران شکل گرفت. این طرح 16 بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد و در سالگرد این افتتاح این ایستگاه‌ها به 600 سازه در کشور رسیده و با اجرای فاز ششم و افتتاح 90 ایستگاه دیگر، این تعداد به 690 ایستگاه خواهد رسید.

توزیع 14 میلیون جلد کتاب با آرامش و بدون کشته

وی گفت: امروز شاخص‌های کتابخوانی تغییرات اساسی کرده است. سال 1386 تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کمتر از یک میلیون نفر بود امروز به دو میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. تعداد کتابخانه‌های کشور هزار و 600 باب بود اما امروز 3120 باب شده و کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی از 14 میلیون جلد کتاب به 37 میلیون جلد افزایش پیدا کرده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های کشور در صحبت‌های به انتقاد از  توزیع  نامناسب سبد کالا پرداخت و ابراز داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی بدون هیچ گونه فعالیت سیاسی 14 میلیون جلد کتاب را بر خلاف توزیع پر از التهاب سبد‌های کالا در نهایت آرامش میان ایستگاه‌های مطالعه توزیع کرد.

واعظی ادامه داد: ما 14 میلیون کتاب توزیع کردیم و با آرامش این اتفاق افتاد و هیچکس هم کشته نشد. نهاد در طول مدیریت من یک نهاد صد در صد فرهنگی بوده است. اجازه هیچ فعالیت سیاسی را در نهاد ندادم. تنها فعالیت سیاسی من، افتخار سربازی برای رهبر معظم انقلاب است.

منصور واعظی همچنین به افزایش کتابخانه در زمان تصدی‌گری خود اشاره کرد و گفت: 1520 کتابخانه در طول هفت سال گذشته اضافه شده‌اند که شاید از این تعداد شاید 100 باب هم توسط دولت ساخته نشده بلکه توسط مردم، خیرین، شهرداری‌ها و دستگاه‌های عمومی راه‌اندازی شده‌اند.

فیض، طنزپرداز کشور که در این مراسم جضور داشت با ابراز خرسندی از اجرای این طرح گفت: بنده معتقدم طرح ملی ایستگاه مطالعه بر خلاف سایر طرح‌هایی که تاکنون اجرا شد و با شکست مواجه شد؛ موفق بوده است.در جریان سفر در فرودگاه عناوین کتاب‌های ایستگاه مطالعه را برسری کردم و متوجه کار کارشناسی بر روی انتخاب این آثار شدم.

ماجرای ایده طرح ایستگاه مطالعه

معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور نیز با حضور در این مراسم به ایده طرح ایستگاه مطالعه اشاره کرد و گفت: پس از دیدار با رهبر انقلاب این مهم مطرح شد. ایشان فرمایشاتی در خصوص مطالعه و کتابخوانی داشتند. عصر همان روز طی جلسه‌ای که در نهاد داشتیم،‌ آقای واعظی ایده این طرح را مطرح کردند. در این جلسه طرحهای مختلفی بحث شد که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها، ایستگاه‌های مطالعه بود. برخی از این طرح‌ها ثمر داده و برخی هم قرار است که اجرایی شوند.

نجم‌الدین معلمی با اشاره به تعداد ایستگاه‌های مطالعه در کشور ابراز داشت: تصور ابتدایی ما این بود که طرح به راحتی امکان‌پذیر نیست اما به همت و تلاش همکاران این اتفاق افتاد. اکنون بیش از 5/13 میلیون جلد کتاب برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر کردیم. تعداد این ایستگاه‌ها اکنون 600 سازه است و امروز فاز ششم ایستگاه‌های مطالعه را در کشور شروع می‌کنیم.

توزیع ماهانه دو میلیون کتاب در ایستگاه‌ها

معلمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قرار است ماهانه دو میلیون کتاب در این ایستگاه‌ها، چاپ و توزیع شود که این کار یک همت جمعی را می‌طلبد.البته برای این طرحعدم بازگشت کتاب‌ها نیز مطرح بود اما ما به مردم اعتماد کردیم و مردم با نگاه فرهنگی خود پاسخ خوبی می‌دهند. پیش‌بینی ما این است که این طرح را تا اعماق شهرستان‌ها پیش ببریم تا کتاب در دسترس همه افراد باشد.

در اولین سالروز طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

آریایی نژاد، نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به مشکل یکی از کتابداران شهرستان ملایر که با مشکل بازنشتگی رو به رو است، گفت: حضور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم فرصتی است تا تاکید کنم کتابداران را دریابید؛ این گروه به حقوق کم قانع هستند اما شان آن‌ها بالاتر از این حرف‌هاست.

وی با پیشنهاد راه ‌اندازی ایستگاه مطالعه سیار که همان طرح کتابخانه سیاراست، گفت: طرح ملی ایستگاه مطالعه خوب است اما بهتر است در قالب یک ماشین سیار به شهر‌ها و روستاهای کشور هم این کتاب‌ها ارسال شود تا این طرح فراگیر‌تر شود.

درپایان این مراسم از شش نویسنده برتر شش دوره کتاب‌های استگاه مطالعه تقدیر شد علیرضا لبش، سید فرخ زند وکیلی، علیرضا برازش، عبدالحریم سعیدی راد، محمد کاظم رستمی و امید مهدی نژاد از جمله نویسندگانی بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.