سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آصفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"وندی شرمن" دست از زیاده‌گویی بردارد / آمریکا تلاش دارد توافق ژنو را به چالش بکشد

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صحبت‌های اخیر "وندی‌ شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: سخنان شرمن جانبدارانه بوده و نشان می‌دهد که وی تلاش می‌کند توافقات حاصله را با چالش مواجه کند.

محمدحسن آصفری عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات "وندی‌ شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: سخنان وندی‌شرمن جانبدارانه است و تلاش می‌کند که توافقات حاصله را با چالش مواجه کند.
 
وی ادامه داد: اقدامات دولت آمریکا براساس اظهارات برخی از کارشناسان غربی می‌تواند در جهت به بن بست رسیدن و به چالش کشیدن مذاکرات موثر بوده و به همین دلیل است که باید جلوی این گونه اقدامات و بیانات این چنینی گرفته شود.   
 
آصفری در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در هر زمانی سعی کرده به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کند و پرداخت سبد کالایی به خانواده‌ها نیز مربوط به امسال نیست که خانم وندی‌شرمن نسبت به این مسئله ذوق زده شده و واکنش نشان داده است، سبد کالایی در سال گذشته به صورت نقدی پرداخت شد اما امسال به صورت اجناس به خانواده‌ها و سرپرست خانوار تحویل شد.
 
نماینده اراک و کمیجان گفت: خانم شرمن شناختی از جمهوری اسلامی ایران ندارند، اینکه کالاهای اساسی در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرد هیچ ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد، هم چنین ارتباطی با پرداخت حق ایران(مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون دلار) که در توافق مقرر شده  نیز ندارد.
 
آصفری ادامه داد: نحوه هزینه‌کرد این مبلغ نیز ربطی به وندی‌شرمن و مقامات آمریکایی نخواهد داشت چرا که ما در هر قسمتی که بخواهیم این مبلغ را هزینه می‌کنیم حتی اگر بخواهیم می‌توانیم در صنایع دفاعی استفاده کنیم و یا در قالب تسهیلات، تولید و یا هر چیز دیگر صرف کنیم مطمئنا جایگاه استفاده این مسئله را آمریکا نمی‌تواند برای ما تعیین کند.   
 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مورد موشک‌های بالستیک ایران گفت: مطمئنا بحث دفاعی و امنیتی ایران به هیچ وجه در قالب مذاکرات 1+5 نخواهد گنجید و ما اجازه دخالت غربی‌ها را در صنایع دفاعی خود نخواهیم داد.
 
وی در ادامه گفت: وندی‌شرمن اگر فکر می‌کند که در مذاکرات آتی می‌تواند مواضع و توانایی‌های دفاعی و یا حتی حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنبش‌های حماس و حزب‌الله لبنان و یا لغو حکم ارتداد سلمان رشدی را در سطح مذاکرات 1+5 مطرح کند بهتر است از هم اکنون مذاکرات را کنار بگذارد زیرا ما به او این اطمینان را می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران این مطالب را در مذاکرات خود نخواهد گنجاند.   
 
آصفری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه هیچ سانتریفیوژی را از بین نخواهد برد و این اطمینان را می‌دهیم که اگر قصد داشتیم در مورد این مسائل صحبت کنیم به هیچ وجه پای میز مذاکره نمی‌آمدیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: حداقل توقع ما این است که مذاکرات به هیچ وجه نباید محرمانه باشد تا غربی‌ها کاملا متوجه باشند که ایران در مورد چه مسائلی و تا چه حدی با آن‌ها مذاکره می‌کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تیم مذاکره کننده ما فقط حق گفتگو در حوزه مسائل هسته‌ای را دارد و صحبت در مورد مسائل امنیتی دفاعی و حمایت از جنبش‌های حماس و حزب الله در حیطه و وظیفه تیم مذاکره کننده ما نیست و مطمئنا اگر بخواهند به موضوعات فوق ورود پیدا کنند مجلس نیز حاضر خواهد شد.
 
آصفری همچنین بیان کرد: ما منتظریم تا مسائل توافق نامه ژنو و 1+5 ادامه پیدا کند، اگر غیر از این باشد جمهوری اسلامی ایران مطمئنا ادامه مذاکرات را مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر طرف غربی ما بخواهد زیاده خواهی را در پیش بگیرد ما نیز غنی سازی 20 درصد و حتی بالاتر را در حیطه معاهدات NPT دنبال می‌کنیم و حتی موضوع 60 درصد را در مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 
این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است خانم وندی شرمن از زیاده گویی‌های خود دست بردارد و اگر جمهوری اسلامی ایران واقعا ببیند که حرف‌های وندی‌شرمن سیاست‌های اوباما را نشان می‌دهد ، مطمئنا در خصوص ادامه مذاکرات تجدید نظر می‌کنیم.   
  

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امريكا
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
وندی شرمن یک اشغال به تمام معنا و اسراییلی هست
paridoukht ghazizadeh
۰۵:۳۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
خدا شما و امثال شما را حفظ کند. باید جلو مداخله و زور گوییهای انها را بگیریم.