سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه؛

بالا گرفتن تنش‌ میان رفقای "گرمابه و گلستان"/ قطار "مشروعيت‌‌بخشی" به رژیم اشغالگر قدس به سمت ایستگاه پایانی

با افزایش تنش‌ها میان دو دوست "گرمابه و گلستان" یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، قطار "مشروعيت‌بخشی" واشنگتن به رژیم اشغالگر قدس بسرعت در مسیر نهایی در حرکت است.

در پى بالا گرفتن تنش‌ها ميان دو متحد، دو نفر از اعضاى كابينه نتانياهو پا را از اين نيز فراتر گذاشته و جان كرى را به تضعيف مشروعيت تل‌آویو و شانس‌هاى دست يافتن به توافق صلح متهم كرده‌اند. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به این موضوع می‌پردازیم که چه شد که آمریکا در این مسیر گام برداشت؟ 

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، روز يكشنبه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستى هشدار جان كرى، وزير امور خارجه ايالات متحد مبنى بر مواجه شدن اين رژيم با تهديد فزاينده بايكوت در صورت شكست مذاكرات با فلسطينى‌ها را با گفتمان تندی رد كرد. وى مى‌گويد اين كمپين به اهدافش دست نخواهد يافت. 


در پى بالا گرفتن تنش‌ها ميان دو متحد، دو نفر از اعضاى كابينه نتانياهو پا را از اين نيز فراتر گذاشته و جان كرى را به تضعيف مشروعيت تل‌آویو و شانس‌هاى دست يافتن به توافق صلح متهم كرده‌اند. 

فلسطين و رژيم غاصب صهيونيستى در ژوئیه گذشته و پس از تواقفى طولانى مذاكرات صلح را از سر گرفتند اما تا كنون نشانه‌ای از پيشرفت مذاكرات مشاهده نشده است. اين رژيم كه تا ماه آوريل براى تصميم گيرى فرصت دارد، از طرفى در حال فعاليت عليه فشارهاى رو به افزايش بين المللى براى رسيدن به توافق بوده و از سويى ديگر بر سر مسئله شهرك‌سازى در مناطق اشغال شده در سال ١٩٦٧ با خواست جهانى بايكوت مواجه است.     

تعداد اندك اما در حال افزايشى از كسب و كارها و صندوق‌هاى اروپايى به قطع سرمايه‌گذارى يا محدود كردن تجارت با شركت هاى اسراييلى درگير در جريان شهرك سازى در كرانه باخترى رود اردن اقدام كرده اند. اين هفته طى كنفرانس امنيتى مونيخ، جان كرى هشدار داد كه شكست گفتگوهاى صلح ميان اسراييل و فلسطين مى تواند به سرعت گرفتن اين روند منجر شده و امنيت و رونق اقتصادى اسراييل را به مخاطره اندازد.    

كرى مى گويد: مى‌بينيد كه كمپين مشروعيت‌زدايى از اسراييل به سرعت در حال شكل‌گيرى است. صحبت هايى راجع به بايكوت و اين قبيل مسايل به گوش مى‌رسد. 100 درصد به شما قول مى دهم وضع موجود مطلقا نمى‌تواند حفظ شود. اين وضع قابل تحمل نيست. اين توهم است. اين موفقيت و صلح نیست و خیالی زودگذر است.     

*** جهان به اسرائیل فشار می آورد و اسرائیل به فلسطینیان
به گزارش راشا تودى، نتانياهو در آغاز نشست هفتگى با كابينه خود گفت فشار بين‌المللى بر اسراييل نتيجه معكوس خواهد داشت و تنها به سخت تر شدن موقعيت فلسطينى‌ها منجر خواهد شد.  

او گفت: تلاش‌ها براى تحميل بايكوت بر تل‌آویو، غيراخلاقى و ناعادلانه است. به علاوه آنها به هدفشان نخواهند رسيد. 

درحاليكه نتانياهو از اشاره به جان كرى طفره مى‌رفت، برخى از وزراى كابينه اش موضع سخت‌ترى اتخاذ كردند. "يووال اشتاينيتز"، وزير جاسوسی رژيم صهيونيستى از حزب ليكود، نظرات جان كرى را توهين‌آميز، غيرمنصفانه و غيرقابل تحمل خواند.  

وی عنوان کرد آمریکا تظاهر به هموار نمودن روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان می‌کند و در واقع با اتخاذ مواضع متناقض از صلح فلسطین با اسرائیل جلوگیری می‌کند.


او گفت: نمى توان از اسراييل انتظار اجراى مذاكرات را داشت در حاليكه اسلحه‌اى به طرفش نشانه گرفته شده باشد.   

به نوشته روزنامه گاردين، "نفتالى بنت" وزير اقتصاد اين رژيم از حزب "خانه يهودى" گفته است همه بايد بدانند كه اسراييل به خاطر تهديدهاى اقتصادى سرزمينش(!) را از دست نخواهد داد.  

او در انتقادى خشمگينانه نسبت به گفتگوهایى به ریاست "جان كرى" گفت: ما از دوستانمان در سراسر جهان انتظار داريم كنار ما و عليه تلاش ها براى بايكوتی که اسراييل را هدف گرفته بايستند، نه اينكه به آن دامن بزنند. تنها امنيت باعث ثبات اقتصادى خواهد شد.    

"زيپى ليونى"، مذاكره كننده ارشد اسراييل در دفاع از جان كرى مى‌گويد كه وى تنها نگرانى‌هايش از آينده اسراييل را ابراز داشته است. 

"جن پساكى" سخنگوى وزارت امور خارجه ايالات متحد به منظور توضيح سخنان جان كرى گفت كه قصد وى از اشاره به بايكوت فقط تشريح فعاليت‌هايى بود كه توسط ديگران در جريان است و اينكه كرى همواره مخالف اين فعاليت‌ها بوده است.   

او طى بيانيه اى اعلام داشت: جان كرى سابقه سه دهه حمايت همه جانبه از امنيت اسراييل در كارنامه خود دارد. كرى هميشه انتظار مخالفت و لحظات دشوار را در روند گفتگوهاى صلح داشته، اما او همچنين از همه طرف ها انتظار دارد سوابق و اظهاراتش را به دقت منعكس كنند.  

در طول شش ماه گذشته جان كرى به اميد دست يافتن به چارچوبى براى توافق سازش گفتگوهاى طولانی با طرف‌هاى صهیونیست و فلسطينى داشته است. انتظار مى‌رود او ايده‌هايش را در هفته پيش رو ارائه كند.

بيش از ٥٠٠ هزار شهرك نشين در كرانه باخترى رود اردن و شرق بيت المقدس زندگى مى‌كنند، سرزمين‌هايى كه اسراييل طى جنگ سال ١٩٦٧ اشغال كرده و حالا فلسطينيان اميدوارند جزيى از كشور آينده شان باشد. 

 

اما مقامات اروپايى اخطار مى‌دهند كه در صورت ادامه شهرك‌سازى‌ها، اسراييل با انزواى اقتصادى عميقى مواجه خواهد شد. براى مثال بزرگترين بانك دانمارك، دانسكه بانك، اخيرا بانك اسراييلى هاپواليم را به دليل ارتباطش با شهرك‌سازى‌ها در ليست سياه قرار داده است.   

تهديد بايكوت كه در ابتدا به عنوان موضوعى حاشيه اى دستكم گرفته مى شد، حالا در مركز توجه عموم صهیونیست‌ها قرار گرفته است.  

"يائير لاپيد" وزير اقتصاد رژيم صهيونيستى اذعان کرده كه حتى در صورت بايكوت محدود هم كه باعث كاهش ٢٠ درصدى صادرات اين رژيم به اتحاديه اروپا مى شود، خسارات وارده به اسراييل سالانه ٥/٧ ميليارد دلار خواهد بود. 

در اقدامى مرتبط، به دستور لاپيد همه پرداخت ها به شهرك‌ها تا زمان روشن شدن مورد استفاده آنها متوقف شده است. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه گزارشى تلويزيونى اعلام كرد كه وام هاى پرداخت شده به شوراى يشا (گروه حمايت از شهرك نشينان) به صورت نامشروعى صرف مقاصد سياسى از جمله کشتار فلسطینیان شده است.  

این چنین است که باید در انتظار وارد آمدن ضربه سنگینی بر پیکره این رژیم، در آینده ای نزدیک باشیم و باید به این ضرب‌المثل معروف استناد کنیم که نتانیاهو، "چوب خدا صدا ندارد!".

گزارش از مغانی


منابع:
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/02/us-rebukes-binyamin-netanyahu-misrepresentation-john-kerry-comments

http://rt.com/news/israel-invade-gaza-minister-540/

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/israeli-minister-slams-kerrys-boycott-warning/2014/02/02/5f71be30-8bd9-11e3-a760-a86415d0944d_story.html


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.