سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سی ان جی:

قطعی گاز 360 جایگاه CNG در کشور/ افزایش کارمزد جایگاه داران در هاله ای از ابهام

رییس انجمن جایگاه CNG کشور از قطعی گاز 360 جایگاه در کشور خبر داد و گفت: این موضوع تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده به طوریکه اکثر جایگاه‌داران از ارائه خدمات محروم هستند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اردشیر دادرس رییس انجمن جایگاه داران  CNGکشور در نشست خبری از قطعی گاز 360 جایگاه CNG در استان‌های مختلف کشور خبر داد و گفت: برای دوره زمستان جاری برخی جایگاه داران حتی برای مدت 14 تا 15 روز بدون گاز مانده و عملاً کار سوخت رسانی تعطیل شده است.
 
وی با تأکید بر این که در طول 24 ساعت میزان گازرسانی به جایگاه‌ها کاهش یافته یا از مدار خارج شده است به دلیل عدم تحویل گاز طبیعی منجر به افزایش مصرف بنزین در کشور شده است.

 این در حالی است که با توجه به کاهش شدید دما در اکثر استانهای کشور و شکسته شدن رکورد مصرف گاز در روزهای اخیر شرکت ملی گاز اعلام کرده است که در صورت رعایت نکردن اصول صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان، احتمال افت فشار و یا قطعی گاز در کشور وجود دارد.
 
مصرف گاز کل کشور در روزهای گذشته از مرز 570 میلیون مترمکعب فراتر رفت که سهم بخش خانگی از این رقم بیش از 491 میلیون مترمکعب بود.
 
همچنین مصرف گاز در استان تهران نیز به بالاترین رقم رسید و از مرز 116 میلیون متر مکعب در روز گذشت. افزایش مصرف گاز در استان تهران در حالیست که به گفته محمدرضا یوسفی - مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران - یک چهارم گاز را تهرانی‌ها مصرف می‌کنند که صرفه‌جویی آنها در مصرف گاز فصل زمستان بسیار تاثیر‌گذار است.
 
پیش از این شرکت ملی گاز ایران با توجه به برودت و سرمای شدید و کاهش شدید دما در اکثر استانها از مشترکان این شرکت خواسته بود که با رعایت اصول صرفه‌جویی زمینه انتقال پایدار و مستمر گاز طبیعی در سراسر کشور را فراهم کنند تا مشکلی در خدمات رسانی به استانهای سردسیری که هم اکنون دچار مشکلات متعددی از جمله قطع آب و برق هستند، پیش نیاید.
 
وی گفت: عدم تناسب قیمت یکی از مشکلات اساسی CNG و بنزین است بر اساس استانداردهای بین‌المللی باید بین قیمت بنزین و CNG تناسب برقرار باشد به طوری که هم اکنون بنزین نسبت به CNG 25 تا 35 درصد است.

 دادرس با اظهار این که در حال حاضر ایران گران‌ترین گاز سی.ان.جی در بخش حمل ونقل را در جهان دارد گفت: باید قیمت هر متر مکعب سی.ان.جی نسبت به قیمت هر لیتر بنزین 25 تا 30 درصد تعیین شود؛ این درحالی است که در حال حاضر قیمت گاز سی.ان.جی 300 برابر قیمت گاز خانگی و 400 برابر قیمت گاز مورد نیاز صنایع است.
 
وی با اشاره به این که در حال حاضر سی.ان.جی 65 درصد قیمت بنزین به فروش می رسد، در مورد افزایش قیمت سی.ان.جی در دور دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکید کرد: هر گونه افزایش قیمت سی.ان.جی موجب ورشستگی این صنعت و عدم تمایل مردم برای استفاده از این سوخت می شود ضمن آن که در صورت افزایش بیش از این مقدار بی تدبیری دولت تدبیر و امید را نشان می دهد.
 
وی با اشاره به گران بودن نرخ سی.ان.جی، صف‌های طولانی جایگاه‌ها، عمر بالای ناوگان، مصرف بالای گاز نسبت به پیمایش آن گفت: این عوامل به معنی این است که کشور به تعداد بیشتری جایگاه سی.ان.جی نیاز دارد.
 
وی با اشاره به این‌که هر خودرو باید برای پیمایش صد کیلومتر، پنج تا شش لیتر سوخت مصرف کند گفت: این درحالی است که در ایران برای طی صد کیلومتر حدود 10 تا 11 لیتر سوخت مصرف می شود.
 
دادرس استاندارد جهانی فاصله طی شده برای رسیدن به هر جایگاه سی.ان.جی را دو کیلومتر اعلام کرد و گفت: این رقم در بین همسایگان ایران حدود شش کیلومتر است در حالی که در کلانشهرهای ایران برای رسیدن به یک جایگاه سی.ان.جی باید حدود 13 کیلومتر طی شود.
 
وی گفت: در صورتی که طبق پیش‌بینی‌ها ظرف 10 تا 15 سال آینده تعداد خودروهای کشور به 30 میلیون دستگاه افزایش یابد اگر در این شرایط برنامه‌ای برای افزایش تعداد جایگاه‌ها و سوخت رسانی به این تعداد خودرو نداشته باشیم صنعت خودروسازی کشور در دو سال آینده متوقف خواهد شد.
 
وی با اظهار این که در حال حاضر هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در بخش جایگاه‌های سی.ان.جی دچار بحران هستیم گفت: از نظر تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی در بین 18 کشور دارنده این صنعت ایران رتبه یازدهم را دارد از نظر کیفی نیز سوخت عرضه شده در ایران درجه سه و چهار است.
 
دادرس ادامه داد:‌ در حال حاضر 5000 تا 6000 جایگاه عرضه کننده بنزین و 1500 جایگاه سی.ان.جی در کشور نیاز است.
 
وی با اشاره به این‌که 40 تا 50 درصد خودروهای دو گانه سوز به جایگاه‌های سی.ان.جی مراجعه نمی کنند گفت:‌ برای یک میلیون خودرو از 3.6 میلیون خودروی دو گانه سوز در کشور جایگاه وجود ندارد که این امر موجب شده است مصرف بنزین در کشور افزایش یابد.
 
وی با اعلام این که دولت برای فروش هر متر مکعب سی.ان.جی 55 سنت سود می کند گفت:علاوه بر این ‌اگر مصرف سی.ان.جی را به 30 تا 35 میلیون متر مکعب در روز برسانیم 50 درصد مصرف بنزین کاهش خواهد یافت ضمن آن که شاهد کاهش آلودگی هوا نیز هستیم.
 
وی با انتقاد از این که در ایران ابتدا خودروهای دو گانه سوز تولید می‌شوند و بعد جایگاه برای آن ها ساخته می‌شود گفت: بالا بودن مصرف بنزین نسبت به گاز در حالی که گاز مزیت کشور محسوب می‌شود یکی از انتقادات کارشناسان صنعت سی.ان.جی دنیا به مسوولان ایران است.
 
وی درآمد شرکت ملی گاز را از سی.ان.جی 25 درصد درآمدهای این شرکت اعلام کرد و گفت: درآمد سالانه جایگاه‌ها 2500 میلیارد تومان است که می توان با آن یک فاز پارس جنوبی را توسعه داد.
 
وی توصیه کرد که با اختصاص درآمد حاصل از فروش سی.ان.جی به توسعه پارس جنوبی امکان توسعه صنعت سی.ان.جی را فراهم شود.
 
دادرس از فراری بودن بخش خصوصی برای حضور در صنعت سی.ان.جی خبر داد و گفت: به همین دلیل ساخت جایگاه‌ها به صورت نیمه تمام رها شده است و برنامه ساخت 2550 جایگاه سی.ان.جی تا سال 91 محقق نشد.
 
وی با اشاره به این‌که گاز می تواند هم محور توسعه و هم محور درآمدزایی باشد یادآور شد: در صورتی که به گاز به عنوان یک منبع درآمد نگاه شود بزرگترین بی تدبیری صورت گرفته است.
 
وی سه مشکل صنعت سی.ان.جی را افزایش نیافتن کارمزد جایگاه داران، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط جایگاه داران به جای مصرف‌کننده واختلاف میترینگ جایگاه‌ها عنوان کرد.
 
وی با بیان این که در صورت افزایش کارمزد جایگاه داران تنها 70 درصد مشکلات این صنعت حل می‌شود گفت: ‌البته پیش از این قرار بود کارمزد جایگاه داران حداقل صد تومان باشد و 60 تا 70 تومان نیز کارمزد ویژه برای نگهداری از کمپرسورهای جایگاه پرداخت شود.

انتهای پیام/



برچسب ها: قطعی گاز ، جایگاه ، محروم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.