سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید بر نقش اروپا در تحولات داخلی ترکیه

کارشناسان عقیده دارند سفر هفته گذشته فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به ترکیه روابط بسیار دشوار بین پاریس و آنکارا را بهبود بخشید و باعث کاهش تنشهای داخلی در ترکیه شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24 ؛ بهادر کاله گاسی هماهنگ کننده بین المللی اتحادیه کارفرمایان ترکیه  گفت سفر فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به ترکیه بسیار مثبت بود، جو بسیار صمیمی و دوستانه بود و مسائل  زیادی نظیر مباحث اروپایی و روابط دوجانبه و حتی جنبه های فرهنگی در این سفر مطرح شد.  

الن فلوتر نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها و رئیس هیئت اروپایی روابط با ترکیه گفت این سفری پرخطر بود. توقعات زیادی از سفر اولاند وجود داشت. اما در عین حال این سفر در زمان مناسبی صورت نگرفت زیرا دولت در حال عبور از بحرانی بی سابقه و پیچیده است و مسئله تقویت دموکراسی در ترکیه مطرح است.

احتمال داده می شد این سفر دشوار باشد اما پیامدهای آن برای ترکیه مثبت خواهد بود و باعث شد تنشها بین فرانسه و ترکیه که از ده سال پیش آغاز شده است، فروکش کند. این تنشها لطمات تجاری زیادی به فرانسه زده است. سهم فرانسه در تجارت خارجی ترکیه طی ده سال اخیر به نصف کاهش یافته است که این مسئله صرفا به تصمیمات سیاسی مربوط می شود. این مباحث دشوار و این موانع با سفر اولاند حذف شد. 

بهادر کاله گاسی افزود : ترکیه در حال حاضر دوره ای دشوار را در اقتصاد  خود تجربه می کند که با بی ثباتی ارزش پول ملی همراه است. اما نباید فراموش کرد ترکیه وارد دوازده ماه مبارزه انتخاباتی می شود. ابتدا قرار است انتخابات شهرداریها در ماه مارس و سپس انتخابات ریاست جمهوری در سال 2015 برگزار شود. 

اولاند در سفرش به ترکیه بر اهمیت اروپا برای تحولات دموکراتیک و اقتصادی ترکیه تاکید کرد. اروپا همواره نقش تحول کننده مثبتی بر ترکیه داشته است. 

هنگامی که این محرک اروپایی تضعیف می شود و روابط بین اروپاییها و ترکیه به علت مسئله ای نظیر قبرس به بن بست کشیده می شود، پیامدهای منفی آن بر تغییرات دموکراتیک و اقتصاد و توسعه اجتماعی در ترکیه مشهود می شود.

انتهای پیام / 
برچسب ها: تظاهرات ، ترکیه ، تحول ، اروپا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.