سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجتماعی شدن انسان‌ها، ریشه در دوران کودکی دارد

یکی از مهم‌ترین دوران زندگی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده، دوران کودکی است، و علاوه بر مراقبت جسمانی باید به اجتماعی شدن آنها نیز توجه کرد.

 احمدپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: لازمه‌ی زندگی اجتماعی؛ آمادگی روانی، برخورداری از مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت ناسازگاری اجتماعی است، بدون تردید از نظر اجتماع، مهم‌ترین بعد شخصیت افراد، بعد اجتماعی بوده و در یک کلام، خانواده اساسی‌ترین سبک رشد شخصیت مطلوب کودکان است. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و موثرترین دوران زندگی آدمی که در آن شخصیت فرد، پایه‌ریزی شده، دوران کودکی‌ست، امروزه کودکان در سنین پایین فقط به مراقبت و توجه جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه و تربیت باید همه‌ی ابعاد وجودی آن‌ها شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی را دربر گیرد. 

احمدپور هم‌چنین تصریح کرد: فرزند، از همان کودکی، توانایی برقراری و قابلیت‌های یک زندگی اجتماعی را داشته، و در این میان، نقش پدر و مادر، بسیار حیاتی بوده و کودک روابط اجتماعی خود را از پدر و مادر می‌آموزد. اگر بخواهیم کودکی اجتماعی پرورش دهیم، از همان ابتدا باید به نیازهای او پاسخ بدهیم. 

وی درخصوص والدینی که به طور مستمر کودکان و نوجوانان خود را مورد حمایت قرار می‌دهند گفت: چنین والدینی در فرزندان خود اشتیاق ابراز رفتارهای اجتماعی قابل قبولی را ایجاد می‌کنند و نیز زمینه‌ی مساعد برای بروز توانایی‌ها و قابلیت‌های کودکان و نوجوانان خود را فراهم می‌آورند.

برعکس والدین محدود کننده با محدود ساختن شایستگی‌های کودکان خود آنان را در به تجربه درآوردن توانمندی‌هایشان محروم کرده و این کودکان کم کم به این باور می‌رسند که بدون کمک والدین نمی‌توانند با مسائل زندگی روبرو شوند. 

روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه بسیاری از پدر و مادران هیچ اصول و قواعدی را در تربیت فرزندان خود نپذیرفته و تنها راهنمای تربیت آن‌ها، عواطف پدر و مادری‌ست که گاهی با حمایت افراطی خود باعث می‌شوند که کودک احساس بی‌کفایتی و عدم مقبولیت کرده که تهدید کننده‌ترین خطر برای کودکان است.  
انتهای پیام/  
 
 

برچسب ها: کودک ، مراقبت ، کلام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.