جلیل جعفری بنهخلخال دیروز در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه در مطالعات اولیه راه ارتباطی استان با مرکز کشور قرار بود از مسیر خلخال و حوزه قزلاوزن به بزرگراه قزوین ـتهران متصل شود و بنا به دلایلی که مسببان انحراف این محور ارتباطی و شبکه ریلی استان از حوزه قزلاوزن به سرچم شدند باید پاسخگو باشند که هم این همه از بیتالمال هزینه اضافی شد و هم اینکه راهی پرخطر و به لحاظ امنیت دارای مشکل است و هم مسافت استان را به مرکز کشور نزدیک به 100 کیلومتر اضافه کرده است.
وی افزود: با در نظر گرفتن جمیع شرایط یکی از اولویتهای کاری بنده پیگیری به بار نشستن محور خلخال ـ درام است که هم جنوب استان را از بنبست خارج میکند و هم مسیر امن و نزدیکی برای ارتباط استان با مرکز کشور ایجاد میشود.
دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل ادامه داد: البته در خصوص انحراف مسیر شبکه ریلی و راه ارتباطی زمینی استان از حاشیه قزلاوزن به مرکز کشور که هم بسیار مقرون به صرفه بود و هم به نفع مردم و کشور در آینده اطلاعاتی ارائه خواهد شد.
جعفری بنهخلخال یادآور شد: کارهایی از سالیان پیش در این خصوص آغاز شده بود ولی عمده فعالیتها در سال 91 و 92 انجام شد که منجر به بازگشایی مسیر شد هر چند برای آماده شدن برای تردد کامل اعتبارات زیادی لازم است ولی با پیگیریهای شبانهروزی و عنایت مسئولان اجرایی نظام مقدس اسلامی، اعتباری که در دو سال گذشته مصوب شد 100 درصد جذب شد و بیش از همان میزان نیز به صورت موردی از وزیر وقت دریافت و هزینه شد.
وی عنوان کرد: در مورد اعتبارات سال 93 نیز باید اعلام کنم که اعتباری که در دولت یازدهم برای این طرح در نظر گرفته شده بود قبل از تقدیم لایحه بودجه به مجلس به دو برابر افزایش دادیم و علاوه بر آن دستور اختصاص مبلغ 7 میلیارد تومان دیگر نیز از وزیر دریافت شد که با صرف این هزینه، بازگشایی فعلی کاملتر خواهد شد و برای زیرسازی و آسفالتریزی در سال 94 آماده خواهد شد.
رئیس فراکسیون سرمایهگذاری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دو راه ارتباطی موجود خلخال به گیلان جاده خلخال ـ اسالم یک راه فرعی با شیبهای تند است و مقرر است به عنوان یک جاده بسیار زیبای توریستی فقط تعمیر و بازسازی شود و نقاط حادثهخیز آن رفع شود و مطالعات کارشناس و متخصصان راه و شهرسازی نشان میدهد قابلیت ارتقا به یک جاده اصلی را ندارد و علاوه بر آن موجب تخریب زیباییهای منطقه و جنگلهای موجود نیز میشود و محور ارتباطی خلخال ـ پونل که در حال حاضر در حد یک جاده ارتباطی فرعی درجه یک محسوب میشود و قابلیت ارتقا به یک جاده اصلی را دارد که با لحاظ جمیع جهات پیگیر حل مشکلات این مسیرها نیز هستیم.
جعفری بنه خلخال در خصوص به بار نشستن و مورد بهرهبرداری قرار گرفتن طرحهای این چنینی که اعتبارات زیادی لازم دارد و هم کشور با مشکلاتی در این حوزه مواجه است، تصریح کرد: باید واقعیتها را در نظر گرفت و در شرایطی که کشور با انواع تحریمها و مشکلات مواجه است توقعات منطقی باشد.
نماینده جنوب استان اردبیل ادامه داد: با فعال بودن و پیشرفت قابل ملاحظه و ارزشمند تمامی طرحهای مربوط به حوزه راهسازی در جنوب استان که در اثر برکات نظام و پیگیریهای شبانهروزی صورت میگیرد و باید قدردان نظام و مسئولان آن باشیم آن هم در شرایط تحریم و مشکلات مالی فعالیتهای جهادگونه را در جنوب استان فراهم آوردهاند.
انتهای پیام/ش ک